تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798702644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شيطنت زمزمه افزايش نرخ ارز با كاهش سود بانكي | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اين روزها زمزمه افزايش نرخ ارز در حالي دوباره مطرح شده كه از سوي دولتمردان و حتي بانك‌هاي دولتي كاهش نرخ سود بانكي به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است...

به گزارش تراز ،اين روزها زمزمه افزايش نرخ ارز در حالي دوباره مطرح شده كه از سوي دولتمردان و حتي بانك‌هاي دولتي كاهش نرخ سود بانكي به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است و اين سؤال را در ذهن‌ها متبادر مي‌كند كه طرح توأمان اين دو موضوع شيطنت چه گروه يا افرادي است و چه كساني نمي‌خواهند نرخ سود پايين بيايد؟علي‌القاعده وقتي همه علائم اقتصادي حكايت از الزام كاهش نرخ سود را فرياد مي‌كشد، وقتي توليد با نرخ‌هاي بالا و تورم پايين از نفس افتاده و تقاضا با اين نرخ‌هاي سود بالا تحريك نمي‌شود، چه دست‌هايي دنبال ممانعت از آن است؟
 
البته بديهي است كه كاهش نرخ سود، بازارها را تحت تأثيرخود قرار مي‌دهد كه از آن جمله مي‌توان به بازار بورس و بازار اجاره در فصل داغ اين روزها اشاره كرد اما سؤال كليدي درباره الزام كاهش نرخ سود در اين است كه آيا هر نوع تصميم اقتصادي داراي هزينه و فرصت نيست؟
آيا با اين فرض كه بانك‌ها و بازار اشتغال دچار بحران‌هاي جدي هستند مي‌توان صورت‌مسئله اين دو مؤلفه مهم را به طور كل پاك كرد و حداقل درچند ماه اخير به دنبال افزايش نرخ ارز رفت؟
براي پاسخ به اين سؤال كافي است كه نتايج حاصل از اين تصميم را در اقتصاد كشور بررسي كنيم. 
اگر فرض كنيم كه افزايش نرخ ارز با فشار برخي از گروه‌هاي ذي‌نفع و با استدلال‌هاي منطقي اقتصادي هم افزايش يابد چه تأثيري بر تقاضاي كل موجود كشور و ايجاد اشتغال دارد؟
در نگاه اول حاميان افزايش نرخ ارز در زمان حاضر بر اين باورند كه كالاهاي توليد داخل قابليت رقابت در بازارهاي جهاني را خواهد داشت، از اين رو افزايش صادرات محقق خواهد. اما ذي‌نفعان اين نظريه در زمان حاضر چه كساني هستند و افزايش صادرات با گراني دلار و ارزهاي خارجي چقدر صادرات را افزايش مي‌دهد و در مقابل تا چه اندازه در توليد داخل و تحريك تقاضاي داخلي و به خصوص تقاضاي كالاي ايراني كه منجر به ايجاد اشتغال مي‌شود، دارد؟
 
واقعيت غيرقابل انكار كه مي‌توان از آمار واردات و تركيب كالاهاي وارداتي آن را استنباط كرد اينكه افزايش نرخ ارز تأثير سريع و آني بر قيمت تمام شده كالاهاي مصرفي در داخل دارد و از آنجا كه تقاضاي داخلي هم اكنون نيز منجر به ركود شده، ركود عميق‌تر و عميق‌تر مي‌شود و از طرف ديگر هزينه‌هاي دولتي نيز افزايش مي‌يابد. حالا فرض كنيد با حجم نقدينگي موجود كه از مرز هزار و 300 هزار ميليارد تومان نيز گذشته و الزامي كه در كاهش نرخ سود بانكي وجود دارد، به طور همزمان دو بازار كه تقريباً قابليت جانشيني دارند چه بلايي بر سر قيمت‌ها و بي‌ارزش شدن پول ملي مي‌آورند بي‌آنكه آثار مثبتي در كل اقتصاد فراهم كند!
 
بديهي است در چنين شرايطي تكرار حوادث سال‌هاي 91 و 92 نه مطلوب دولت دوازدهم است و نه كل جامعه كشش تكرار چنين مشكلي را دارد، لذا ترس از تكرار اين موضوع در كنار طرح موضوع توأم با افزايش نرخ ارز و كاهش نرخ سود تنها مي‌تواند از سوي حاميان نرخ سود‌هاي بالاي بانكي مطرح شود.
 
آنجايي كه سود و حياتش منوط به تورم است، اين روزها همچنان بر اين موضوع تأكيد دارد كه هيچ قيمتي را در بازار با دستور نمي‌توان تعيين كرد و ادعاي آنها نيز رعايت نكردن سود‌هاي فعلي حتي از سوي بانك‌هاي دولتي مطرح مي‌كنند.اما مگر مي‌توان وضعيت بازار پولي را به دست نامرئي ادام اسميت سپرد تا سيستم بانكي همچنان به بهاي تضعيف تمام اقتصاد و تحميل هزينه‌ها به همه مردم هر روز فربه‌تر و بزرگ‌تر شود؟ مگر مي‌توان تنها به سود عده‌اي كه معمولاً از رانت قيمت پايين آب و منابع ارزان براي صادرات استفاده مي‌كنند، انديشيد و انتظار داشت در كشور اشتغال متناسب با نيروي انساني موجود ايجاد شود؟
 
 به نظر مي‌رسد فضاي اقتصاد به اندازه‌اي نگران‌كننده است كه در اين ايام به جاي منافع محدود و گروهي بايد منافع كل و با جامعيت بيشتر مردم را در نظر گرفت و اجازه نداد به نام اقتصاد بازار آزاد نرخ‌هاي غيرمنطقي سودبانكي در بانك‌ها ادامه يابد، لذا با اين نگاه بعد از چند ماه و كنترل منابع بانكي به جاي افزايش نرخ ارز به فكر تك‌نرخي بودن ارز بود و رانت‌هاي پيدا و پنهان آن را حذف كرد.


منبع: جوان

اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 24 تير 1396 - 12:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن