تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798595685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایه سنگین سدسازی‌های ترکیه بر کنفرانس تهران | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: کنفرانس بین‌المللی مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار، چالش‌ها و راهکارهای عملی» صبح دوشنبه در تهران با حضور رئیس‌جمهور کار خود را آغاز کرد اما سایه سنگین سدسازی‌های ترکیه و تأثیر آن بر ایجاد ریزگردهای منطقه، در تمام طول برگزاری این اجلاس بر سر تصمیم‌سازی‌ها سنگینی می‌کرد.

به گزارش تراز ،سرپرست اداره بیابان سازمان جنگل‌ها معتقد است دور یک میز جمع شدن کشورهای منطقه برای تبادل نظر در زمینه پدیده ریزگرد، اقدام بسیار مهمی است اما با وجود گذشت دو روز از برگزاری این کنفرانس و صدور بیانیه وزرا، وی تأکید دارد که همچنان مواضع ترکیه، کار مذاکره در نشست‌های کارشناسی را نیز تحت الشعاع قرار داده و تصمیم‌سازی در نشست‌های کارشناسی را دشوار می‌کند.کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، با هشدار رئیس‌جمهور در زمینه مدیریت آب در منطقه آغاز شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین با اشاره به اینکه 80 درصد ریزگردهای ایران منشأ خارجی دارند، عربستان، عراق و سوریه را کانون‌های بحران سازی برای ایران از نظر پدیده گرد و غبار اعلام کرد. گرد و غبار بر اقتصاد ایران و 48 کشور دیگر جهان اثرات مخربی دارد به همین دلیل ایران تلاش کرد تا کشورهای درگیر این پدیده را دور یک میز جمع کند. پس از صدور قطعنامه‌ای در سازمان ملل، دفتر عمران ملل متحد در ایران با سازمان محیط زیست وارد همکاری شد تا کنفرانس تهران شکل بگیرد. این کنفرانس با استقبال کشورهای درگیر پدیده ریزگرد مواجه شد به نحوی که 43 کشور از 48 کشور درگیر با این پدیده به دعوتنامه ارسال شده از طریق سازمان ملل پاسخ مثبت داده و درایران حضور پیدا کردند. اگرچه در بیانیه وزرا که در ساعات پایانی نخستین روز از برگزاری کنفرانس پس از مخالفت‌های گسترده ترکیه، هیچ الزامی برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای کشورها به وجود نمی‌آورد اما آقای فرهاد سرداری سرپرست اداره بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بیان می‌کند: ایران چندین سال است که تلاش می‌کند بین کشورهای همسایه برای مقابله با پدیده ریزگردها هماهنگی ایجاد کند.
وی می‌گوید: سفرهای زیادی به عراق انجام شد و با ترکیه نیز رایزنی‌هایی داشتیم اما هیچ‌گاه نتوانسته بودیم دور یک میز جمع شده و مذاکره کنیم. کنفرانس تهران فرصت خوبی برای مذاکرات چند جانبه است. هرچند در این کنفرانس چالش‌های زیادی وجود داشت و نظرات ترکیه بر نشست کارشناسی که روز چهارشنبه برگزار می‌شود نیز اثرگذار خواهد بود.
به گفته سرداری، ترکیه در این کنفرانس مدعی شده است که سدسازی‌های این کشور هیچ تأثیر منفی بر منطقه ندارد. وی ادامه می‌دهد: البته در بر اساس تجربیات دنیا سدسازی و دست بردن در طبیعت زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می‌کند. تمام کشورهای تحت تأثیر فعالیت‌های ترکیه، سخنان این کشور را قبول ندارند و با فشار آوردن به ترکیه می‌توان حق‌آبه بیشتری برای پایین‌دست دریافت کرد.30 تا 40 درصد ریزگردها حاصل سدسازی ترکیه
در نخستین روز کنفرانس، فضلی چرمن رئیس گروه اعزامی ترکیه به کنفرانس مقابله با پدیده گرد و غبار در واکنش به سخنان روحانی درباره تأثیر سدسازی‌های ترکیه بر ریزگردهای منطقه اعلام کرده بود که این سخنان پایه علمی ندارد. وی مدعی شده بود که ترکیه قبل از اجرای پروژه‌های خود تأثیر سدسازی را بر محیط زیست ترکیه و کشورهای همسایه بررسی می‌کند. این ادعای ترکیه درباره ارزیابی محیط‌زیستی سدهای این کشور و تأثیر آن بر کشورهای همسایه و حتی ایران به نظر غیر واقعی می‌رسد و دولت ترکیه به جای متهم کردن سایر کشورها باید اسناد قوی درباره غیر مخرب بودن پروژه‌های خود ارائه کند. سرپرست اداره بیابان سازمان جنگل‌ها نیز در ارتباط با ادعاهای ترکیه در زمینه محیط‌زیستی بودن پروژه‌های این کشور، می‌گوید: تمام گرد و غبارهای منطقه حاصل از سدسازی در ترکیه نیست و حدود 30 تا 40 درصد ریزگردهای عراق ناشی از ساخت این سازه‌های بتنی عظیم است. وی ادامه می‌دهد: سدهای ترکیه نرخ بیابان‌زایی در عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
با وجود سایه سدسازی‌های ترکیه بر تصمیم‌سازی‌ها، آقای ضیاء‌الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه گرد و غبار در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بر خلاف نظر سرداری، اعلام می‌کند: مسأله سدسازی در ترکیه موضوع کنفرانس گرد‌و غبار نیست و به این مسأله باید در نشست‌های مربوط به آب رسیدگی شود. وی تأکید می‌کند: اختلاف با ترکیه در زمینه مدیریت منابع آب تاثیری بر نتایج نخستین کنفرانس مقابله با پدیده گرد و غبار نخواهد داشت.
شعاعی درباره ادعاهای ترکیه می‌گوید: همان‌طور که عراق وسوریه اذعان دارند، ترکیه در بالادست دجله و فرات استحصال آب دارد. حال اینکه ترکیه مدعی است دراین استحصال، منابع پایین دست را خواهد دید.
به گفته وی وقتی ترکیه 100درصد آب قابل استحصال فرات را مدیریت می‌کند، مفهومش این است که اگر مشکلی در منطقه پیش ییاید، ترکیه می‌تواند آب فرات را ببندد اما این کشور مدعی است که چنین کاری نمی‌کند و بر اساس آمارها می‌گوید که از متوسط دراز مدت نیز بیشتر به عراق آب تحویل داده است.
این مقام مسوول اضافه می‌کند: کشورهای پایین دست ترکیه از آنجا که اختیار رهاسازی آب در دست آنها نیست، نگران هستند و در نشست‌های جهانی آب چالش اصلی عراق و سوریه، سدسازی‌های ترکیه است. ما در کنفرانس تهران تلاش می‌کنیم به ترکیه بگوییم که بحث مدیریت و استحصال آب مهم است.
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار می‌گوید: کشوری که تمام آب فرات را کنترل کرده و با سد ایلیسو 68 درصد آب دجله را هم کنترل می‌کند، به قدرت آبی در منطقه تبدیل می‌شود. ایران نیز ادعا دارد که اگر حق‌آبه دجله و فرات داده نشود، مانند شرایط استقرار داعش در الانبار و قطع آب بخش‌هایی از عراق، مشکلات ناشی از ریزگردها گریبان ایران را خواهد گرفت. به همین دلیل نگران سدسازی‌های ترکیه هستیم.
وی ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهور ترکیه در استحصال آب و اجرای پروژه گاپ باید بحث‌های محیط زیستی را جدی بگیرد؛ این در حالی است که دولت این کشور معتقد است، سخنان مطرح شده در زمینه پروژه‌های ترکیه یک جنجال است .پیگیری  اجرایی شدن مفاد بیانیه تهران
ایران از گزند ریزگردهای همسایه‌ها در امان نیست و البته مدیریت نادرست منابع آب کشور هم کانون‌های داخلی ایجاد کرده است که این روند در برخی از روزهای سال، هوای سالم را از 21 استان کشور ربوده است. با این وجود، دولت تلاش می‌کند با اصلاح شیوه‌های غلط مدیریتی گذشته و تعاملات بین‌المللی، میزان هجوم ریزگرد به کشور را کاهش دهد. سرپرست اداره بیابان سازمان جنگل‌ها درباره احتمال ایجاد الزام برای اقداماتی در راستای کنترل کانون‌های ریزگرد توسط کشورهای همسایه، عنوان می‌کند: اینکه دفتر عمران ملل متحد بر خلاف سایر موارد که به ایران برای برگزاری نشست‌ها یاری می‌رساند، این بار خود برگزارکننده اجلاسی برای کنترل ریزگردهاست، گام بسیار مثبت و امید بخشی است.
وی ادامه می‌دهد: ما تلاش می‌کنیم با نهایی شدن سند کنفرانس تهران، پیگیری لازم برای اجرایی شدن بندهای مختلف آن را انجام دهیم.
سرداری یادآور می‌شود: دبیرخانه کنوانسیون بیابان‌زایی در دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها واقع شده است و تلاش می‌کنیم از این پتانسیل نیز برای اجرایی شدن مفاد بیانیه استفاده کنیم.
بیانیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در تهران صادر شد و اعضای شرکت کننده در این کنفرانس خواستار قرار گرفتن بیانیه تهران در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد شدند.
آقای مجید شفیع‌پور رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با اشاره به اینکه ۴۴ کشور با احتساب میزبانی ایران در این اجلاس بین‌المللی حضور دارند، گفت: بیانیه سیاسی وزیران که شب گذشته و در پایان سه نشست وزیران با اجماع کامل روی مفاد به تصویب رسید از نخستین اسناد برون برد نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های شن و گرد و غبار است که طی روز گذشته رسماً افتتاح شد.
شفیع پور اشاره‌ای به اهمیت بیانیه سیاسی وزرا در تهران داشت و افزود: اهمیت این بیانیه به آن است که بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این اجلاس(Tehran Ministerial Declaration) که به نوعی با پدیده گرد و غبار در پنج قاره مواجه‌اند خواستار آن هستند که این بیانیه به دستور کار وزیران و سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اواخر شهریور سال‌جاری در سطح سران برگزار می‌شود، برسد تا تمهیدات مناسبی در مقیاس سازمان ملل برای مقابله با این پدیده پیش‌بینی شود.
رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در ابتدای بیانیه سیاسی وزرای حاضر در اجلاس تهران، مجدداً به قطعنامه‌های پیشن سازمان ملل متحد پیرامون ضرورت مقابله با پدیده‌های رو به افزایش توفان‌های شن و گرد و غبار تأکید شد که عملاً به چالشی جدی برای غالب کشورها و البته متأسفانه عمدتاً کشورهای در حال توسعه آسیا و آفریقا در مسیر دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار تبدیل شده است.
وی افزود: همچنین در این بیانیه، اثرگذاری توفان‌های شن و گرد و غبار یا به اصطلاح ریزگردها و اثرات بحرانی و تهدیداتی که می‌تواند بر سلامت شهروندان، کشاورزی، عرصه‌های سرزمینی، محیط‌زیست دریایی و ساحلی، زیرساخت‌ها، همچنین سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها داشته باشد، کاملاً مورد تأیید قرار گرفته و بر ضرورت پیشگیری و کنترل دلایل انسان ساخت این پدیده تأکید شده است.
 


منبع: صبح نو

اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 14 تير 1396 - 12:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن