تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798288951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی همه بخش ها برای اشتغالزایی در اولویت است! | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: روز گذشته برنامه اشتغالزایی دولت برای سال جاری با عنوان «برنامه اشتغال فراگیر» برای اجرا به دستگاه های مختلف ابلاغ شد. پیش از این بحث بر سر میزان اشتغالزایی لازم برای پاسخگویی به نیاز بازار کار و جلوگیری از تشدید بحران بیکاری یکی از مباحث داغ انتخاباتی بود.

به گزارش تراز ، شاخص های بازار کار از جمله افزایش نرخ بیکاری به بیش از 12 درصد و تشدید بیکاری در بین جوانان و تحصیلکرده ها نشان می دهد که بیکاری در شرایط بحرانی قرار دارد و باید برای آن طرحی جامع داشت که از یک سو با نگاهی بلند مدت براساس تحولات جمعیتی و نیازهای آتی اقتصاد ایران طرحی برای اشتغال در اندازد و هم با نگاهی کوتاه مدت و سالانه به فکر خروج از بحران فعلی باشد. دولت در 4 سال نخست فعالیت خود در زمینه طرح های اشتغالزایی به ارائه فهرستی از طرح های از «تکاپو» تا «حرکت» اقدام کرد اما در عمل این طرح ها در مراحل آزمایشی و بعضا فقط روی کاغذ باقی ماند. آنچه  از رهاورد طرح های اشتغالی 4 سال نخست دولت دیده می شد، سرگردانی در بین انبوهی از طرح ها  و نگاه های متفاوت به اشتغالزایی بود. 
به عنوان مثال طرح تکاپو که در آذر 93 مطرح شد بر شناسایی رسته های شغلی مزیت دار و اشتغالزا و حمایت از توسعه آنها تمرکز داشت. اوایل سال 94 طرحی تحت عنوان مشاغل عمومی مطرح شد که تمرکز آن بر ایجاد مشاغل در بخش های عمومی غیردولتی نظیر شهرداری ها با رویکرد حفاظت از محیط زیست بود که این طرح در ادامه عملا بایگانی شد. در ابتدای سال 95، طرح حرکت با هدف ایجاد 950 هزار شغل در دولت تصویب و ابلاغ شد. 
طرحی که ایجاد برندهای منطقه ای برای فعال کردن صنایع و مشاغل خرد، اتصال بنگاه های خرد به بازارهای جهانی، ایجاد اشتغال در بخش بهره وری انرژی و محیط زیست و گردشگری از محورهای آن بود اما خروجی آمارهای اشتغالزایی سال 95 نشان می دهد که این طرح نیز تاثیر محسوسی بر فضای اشتغال نداشت و دولت نیز گزارشی درباره نتایج این طرح ارائه نکرد. 
پس از آن دولت لایحه ای برای برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی ارائه کرد که این طرح هنوز در مجلس در دست بررسی است.
تخفیف حق بیمه و کارانه مثبت اما کوتاه مدت و محدود
با این حال در آستانه انتخابات و در برنامه انتخاباتی منتشر شده رسمی رئیس جمهور، هدفگذاری ایجاد 975 هزار شغل پیش بینی شد که مبتنی بر چند بخش است. یک بخش از این برنامه به تسهیل استخدام از طریق تخفیف حق بیمه برای کارفرما، پرداخت حق الزحمه برای جوانانی که از طریق سامانه کارانه شاغل شوند و مهارت افزایی برای نوجوانان و جوانان قبل و حین ورود به بازار کاراختصاص دارد. باید توجه داشت که این بخش از اشتغال به ویژه تخفیف حق بیمه و کارانه اگرچه مثبت است اما اثرات کوتاه مدت و محدودی دارد و نمی تواند به تنهایی بار سنگین اشتغالزایی یک میلیونی را به دوش بکشد. 
بخش دیگر به شناسایی رسته های شغلی با امکان اشتغالزایی بالا اختصاص دارد که اشکال اصلی این بخش عدم رعایت نکات اولیه برنامه ریزی است. یکی از اصول اولیه برنامه ریزی تعیین اولویت هاست. به عنوان مثال اگر در یک بخش با 10 مورد اقدام مواجه هستیم، ضرورت دارد بین این 10 مورد برخی مثلا 2، 3 یا 4 مورد را به عنوان موارد مهمتر در اولویت قرار دهیم. با این حال چنین اتفاقی در برنامه اشتغالزایی دولت نیفتاده است.
 به عنوان مثال نگاهی به جزئیات برنامه اشتغالزایی دولت نشان می دهد که در این بخش دولت تقریبا بخش عمده ای و یا به تعبیری حدود نیمی از رشته های صنعتی را در کنار یکدیگر فهرست کرده است. 
شبیه این اتفاق در بخش کشاورزی نیز افتاده است و تقریبا همه فعالیتهای بخش کشاورزی به عنوان اولویت اشتغالزایی معرفی شده اند!
در هر صورت اقدام دولت در ارائه برنامه اشتغالزایی مشخص با تعیین دقیق جزئیات اهداف، تبیین رویکردها و سهم هر بخش در ایجاد اشتغال اگرچه اقدامی رو به جلو در عرصه اشتغالزایی محسوب می شود اما به نظر می رسد که برنامه اشتغالی دولت بیش از حد حجیم، فراگیر و بدون تعیین اولویت است و این نوع برنامه ها برای اجرایی شدن،  فشار کاری شدید و توان اجرایی بالایی را می طلبد که ممکن است محقق نشود، لذا به نظر می رسد که دولت بهتر است در ادامه کار اولویت های اشتغالزایی خود را محدودتر کند.



منبع: روزنامه خراسان

اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 10 تير 1396 - 12:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن