محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831956621
ارگانهایی در هنر سرمایهگذاری میکنند که شما را تبدیل به برادر یا غیربرادر میکند/ایدههایم سی سال است در کشو مانده+عکس
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: محمدعلی سجادی در نشست خبری بوف نه چندان کور: ارگانهایی در هنر سرمایهگذاری میکنند که شما را تبدیل به برادر یا غیربرادر میکند/ایدههایم سی سال است در کشو مانده+عکس
نشست خبری نمایش «بوف نه چندان کور» با حضور محمدعلی سجادی (نویسنده و کارگردان)، مسعود کرامیت، رحیم نوروزی، الهام نامی (بازیگران) و جمعی از عوامل اجرا پیش از ظهر هفتم تیرماه در تماشاخانه پایتخت برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی سجادی با بیان اینکه «بوف نه چندان کور» میکس مدیایی از ادبیات، نقاشی و سینماست گفت: این نمایش برگرفه از اثر درخشان صادق هدایت، بوف کور است و همانند تلفیقی از مدیاهای مختلف است. سجادی با بیان اینکه نمایشنامه را با گرتهبرداری از بوف کور نوشته است، گفت: نمایش سعی کرده قائل به ذات خود باشد و در واقع نمایش تاویل، تفسیر و نگاه من به این کتاب و حاصل کلنجار رفتن من با بوف کور در 16 سال اخیر بوده است. بوف کور اثری چند لایه و رمزآمیز است که شاید نزدیک به 40 جلد کتاب تحلیلی و تفسیری درباره آن نوشته شده است. این تفسیرها من را برانگیخت که بیاموزم و به دل مشغولی خودم در این اثر بپردازم. این نویسنده و کارگردان یادآور شد: در سال 93 که روی بوف کور متمرکز شدم و چند ماه شبانهروز روی آن کار کردم همزمان با پژوهش از دل آن نقاشی هم درآمد. 7 نقاشی کشیدم که به تدریج به آنها افزوده شد و به 20 تابلو رسید که نمایشگاهی از آنها در مهر سال 94 در گالری شمس برپا کردم. نقاشیها و نمایشنامهای که نوشتم روی هم تاثیر داشتند؛ از دل پژوهش روی بوف کور در واقع دو متن درآمد. سجادی ادامه داد: وقتی سراغ این متن رفتم نمیخواستم نمایشنامه بنویسم دنبال فیلمنامه بودم اما با متنی مواجه شدم که بیشتر به نمایشنامه شبیه بود. البته نمونه سینمایی آن را هم نوشتم که نگه داشتهام تا شاید روزی آن را بسازم. در اجرای نمایش هم قصد داشتم از نقاشیها هم استفاده کنم اما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است با فضای خالی در صحنه کار کنیم و به گمانهزنی و تخیل تماشاگر دامن بزنیم. اما همه اینها در پس ذهن من بود و در کار مستتر است. کارگردان نمایش «بوف نه چندان کور» با اشاره به آثار نمایشی که از بوف کور صداق هدایت اقتباس شده است، گفت: اقتباس از این کتاب وسوسه سالهای زیاد من بود؛ با تجربیاتی که از تماشای آثار اقتباسی از این کتاب داشتم فکر کردم باید سعی کنم مسیری را که آنها رفتهاند نروم. بوف کور قائم به ادبیات و زبان است؛ اگر این را در اقتباس فراموش کنیم دچار نقیصه میشویم. سجادی ادامه داد: سعی کردم به گفته گلشیری عمل کنم که میگفت برای فهمیدن بوف کور باید آن را تکه تکه کنی و دوباره سر هم کنی؛ تلاش کردم در اجرا و اقتباس به این شکل برسم. من بوف کور صادق هدایت را بلعیدم و آثاری که دربارهاش نوشته بود را خواندم و همه را کنار گذاشتم و در نهایت متن خودم را نوشتم. او با اشاره به اقتباس مفهوم و روایت از این کتاب گفت: ما بوف کور را خواندهایم اما نخواندهایم؛ یا درست نخواندهایم. ما امروز در 80 سال پیش نیستیم؛ در بوف کور تنها زن لکاته و اثیری وجود ندارد، لایههای دیگری هم از زن وجود دارد و من این لایهها را در نمایش نشان دادم. یکی از من پرسید چرا بوف کور؟ در پاسخ گفتم چون هنوز هم ما با مسائل و مفاهیمی که در این داستان هست؛ درگیریم. سجادی «بحران هویت» را از مفاهیم درونی بوف کور خواند و گفت: در نمایش همان ساختار سیال کتاب را داریم. درواقع اثری شبه اکسپرسیونیستی و سورئالیستی داریم با این توضیح که سه لایه وجود دارد و ترکیبی از خودآگاه و ناخودآگاه را به زبان رویا ارائه میکنیم. این کارگردان سینما همچنین با بیان اینکه «میخواستم به سمت حذف فانتزی در این نمایش بروم» گفت: با اینکه عاشق سورئالیسم هستم اما فانتزی را حذف کردم و دلیلش سلیقه است. در جوانی به دالی و بونوئل علاقهمند بودم و این اواخر به وودی آلن علاقهمند شدم. یعنی تلاش برای ساده کردن و صمیمانه به طرف متن رفتن. میخواستم ذات کار سورئالیستی باشد و مفهوم اکسپرسیونیستی را منتقل کنم. سجادی خاطرنشان کرد: آگاهانه میخواستم کمی نمایش فضای ملموستری داشته باشد چون ذات بوف کور غریب است و و نمیخواستم آن را بیشتر کنم چون غیرقابل دسترستر میشد و تلاش من قابل دسترس کردن هرچه بیشتر بوف کور صادق هدایت بود. به نظرم نتیجه کار عینی شده است و هرچند ایدهآل نیست اما از ساختار کار ناراضی نیستم. او همچنین با اشاره به اینکه «بوف نه چندان کور» اولین تجربه جدی او در تئاتر است، گفت: من از نوجوانی پیگیر تئاتر بودم و دغدغه تئاتر داشتم. اما در این اثر به طور اتفاقی زمان نوشتن متوجه شدم یکی از شخصیتها باید نمایشی باشد و دوستان من را هل دادند که این متن را تبدیل به نمایش کنم. چند نفر متن را خواندند اما خودم بودم که تصمیم گرفتم این تجربه را اجرا کنم. سجادی با بیان اینکه بعضی از ایدهها را نمیتوان در سینما اجرا کرد، گفت: رنگ شب سه سال توقیف ماند و ایدههای زیادی دارم که سی سال است در کشو مانده است؛ عمر نوح ندارم که بخواهم منتظر اجرایی شدن آنها بمانم بنابراین تصمیم گرفتم اگر ایدهای قابلیت نمایش شدن را داشته باشد آن را در تئاتر اجرا کنم. او با تاکید بر اینکه «متنفرم از اینکه هنر را واسط و حمال بدانیم» گفت: برای من خود تئاتر است که اهمیت دارد. ما یادمان رفته که از اثر هنری لذت ببریم؛ سعی من و گروهم این بوده که در این اجرا فضایی خلق کنیم که لذت بردن اتفاق بیفتد. این کارگردان همچنین با اظهار خوشنودی از اضافه شدن به سالنهای خصوصی تئاتر گفت: چند سالن دولتی موجود واقعا متناسب با نیاز و جمعیت تئاتربین ما نبود. سجادی با اشاره به وجود تهیهکننده خصوصی، با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد تئاتر درست نیست، گفت: علیرغم اینکه شعارهای حاکمیتی این است که انقلابمان انقلابی فرهنگی است اما عملا توجهی نسبت به این حوزه وجود ندارد. در سبد فرهنگی، توجه به فرهنگ کمترین درصد را دارد و این غمانگیز است که از همین بودجه فرهنگی هم تناه 15 درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میرسد و معتقدم بودجههای فرهنگی را هدر میدهند. سجادی ادامه داد: در این شرایط آثار هنری که تولید میکنیم باید قائم به شرایط بیرونی باشد. اقتصاد تئاتر مانند سینما نیست و بودجه مورد نیازش اندکتر است. اما واقعا غمانگیز است که یا باید ارگانهایی در هنر سرمایهگذاری کنند که شما را تبدیل به برادران یا غیربرادران میکنند یا باید کارهای سفارشی تولید کنید یا باید بلد باشید مخ بزنید و یا پدر و مادرتان پولدار باشد در غیر این صورت حوضتان خالی میماند. مسعود کرامتی، بازیگر این نمایش نیز با بیان اینکه در طول کار با محمدعلی سجادی به عنوان کارگردان هماهنگی داشتهاست، گفت: زمانی که متن را خواندم برایم جالب بود که یکباره 7 شخصیت را باید در یک نمایش بازی کنم؛ این امکانی است که هر بازیگری از آن استقبال میکند و برود داخل گود و خود را محک بزند. کرامتی ادامه داد: این متن ویژگی مهمی دارد و آن این است که «بوف کور» صادق هدایت نیست؛ بلکه نگاه محمدعلی سجادی به بوف کور است و ویژگی این نگاه این است که اگر کسی بوف کور را خوانده باشد و نمایش را ببیند کمی عمیقتر این کتاب را خواهد فهمید و اگر آن را نخوانده باشد به فضای هیچی پرتاب میشود که شاید قلقلکش بیاید تا کتاب بوف کور را بخواند. اگر نمایش بتواند روی این دو دسته تماشاگر اثر بگذارد کار بزرگی انجام شده است. الهام نامی، دیگر بازیگر این نمایش هم با بیان اینکه «میدانستم که محمدعلی سجادی سالهاست که درگیر بوف کور است» گفت: فکر میکردم حاصل این درگیری در قالب فیلمنامه باشد اما فهمیدم نمایشنامه شده و همیشه به زنی که قرار است نقش اثیری را در آن بازی کند حسادت داشتم و در نهایت این شانس به من رسید. نامی ادامه داد: از چهار نقشی که در این نمایش بازی میکنم دو کاراکترش در داستان بوف کور وجود دارد و دو شخصیت دیگر زائیده نگاه آقای سجادی به بوف کور است که دو زن را به زنهای رمانتیک هدایت اضافه کرده است. البته تصور من این است که یک شخصیت را بازی میکنم اما نمود صحنهای آن چهار نفر است. رحیم نوروزی، دیگر بازیگر نمایش هم گفت: اشتراکی بین من و محمدعلی سجادی وجود داشت و خدا خواست تا بهم متصل شویم و دل و فکر را یک کاسه کنیم و این کار تولید شود.
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۱۴:۵۳:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
کانونهای فرهنگی،هنری مساجد خراسان شمالی 4میلیارد ریال کمک دریافت کرد
کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی 4میلیارد ریال کمک دریافت کرد بجنورد -ایرنا - دبیر هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی گفت 4میلیارد و 750میلیون در سال95 به صورت نقدی و خرید تجهیزات کتابخانه ای به کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی کمک شدهفرید:حوزه هنری توتالیتر فکر میکند/حمزه زاده: نقش حوزه هنری در فرهنگ مانند برج مراقبت است
بررسی دلایل تحریم فیلمها توسط حوزه هنری فرید حوزه هنری توتالیتر فکر میکند حمزه زاده نقش حوزه هنری در فرهنگ مانند برج مراقبت است محمد حمزاده و مهراد فرید در یک مناظره فرهنگی درباره دلایل اکران نشدن برخی فیلمها توسط حوزه هنری گفتگو کردند به گزارش خبرنگار ایلنا مهرداد فریدهنرمند خوشنویس: نریختن زباله را به یک فرهنگ تبدیل کنیم
نه به زباله هنرمند خوشنویس نریختن زباله را به یک فرهنگ تبدیل کنیم تهران-ایرنا-هنرمند خوشنویس ایران می گوید نریختن زباله را باید از سنین پایین به فرزندان خود بیاموزیم و آن را فرهنگ سازی کنیم مصطفی علیپور شبستری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت باید نریشورایعالی تهیهکنندگان سینما با حوزه هنری براساس اصل آتش به اختیار رفتار میکند
در واکنش به تحریم فیلم مادر قلب اتمی عنوان شد شورایعالی تهیهکنندگان سینما با حوزه هنری براساس اصل آتش به اختیار رفتار میکند شورایعالی تهیهکنندگان سینما با انتشار بیاینهای به تحریم فیلم مادر قلب اتمی توسط حوزه هنری واکنش نشان داد به گزارش ایلنا متن اطلاعیه شورای عاکره شمالی: سامانه موشکی آمریکا، کره جنوبی را به خط مقدم حمله تبدیل میکند
کره شمالی سامانه موشکی آمریکا کره جنوبی را به خط مقدم حمله تبدیل میکند پکن - ایرنا - کره شمالی اعلام کرد که استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد آمریکا در خاک کره جنوبی این کشور را به هدف اولیه و خط مقدم حمله همسایگانش تبدیل خواهد کرد به گزارش ایرنا این یکی از جدی ترین وحوزه هنری سانسور سلیقهای میکند
حوزه هنری سانسور سلیقهای میکند روزنامه شرق نوشت حوزه هنری بار دیگر فیلمی را که مجوز نمایش دارد از اکران آن در سالنهای متعلق به خود منع کرد فیلم مادر قلباتمی که اخیرا توانسته بعد از مدتها کشوقوس به اکران عمومی درآید از سوی حوزه هنری تحریم شد در این مسیر شورایعالی تتناقض در علت مرگ برادر رهبر کره شمالی - روزنامه قانون
کره شمالی برخلاف نتایج کالبد شکافی و آزمایش های مالزی روی جسد کیم جونگ نام که مسمومیت براثر ماده خطرناک وی ایکس به عنوان عامل اعصاب را علت مرگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی اعلام کرده بود مدعی است حمله قلبی علت این مرگ است قانون - سخنگوی هیات عالی رتبه کره شمالی که با هدف دسترسی بهقفل دوچرخهای که گوشی هوشمند شما را قفل میکند!
قفل دوچرخهای که گوشی هوشمند شما را قفل میکند بخش دانش و فناوری الف 2 تیر96مهندسان هلندی یک قفل هوشمند برای دوچرخه ساختند که به منظور افزایش ایمنی دوچرخهسوار گوشی هوشمند وی را هنگام حرکت قفل میکند تاریخ انتشار جمعه ۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳ ۵۱ به گزارش ایسنا تاکنون تلاشهایدلیل قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی مشخص شد - سایت تحلیلی خبری مرور نیوز
پلیس مالزی اعلام کرد کیم جونگ-نامبرادر ناتنی رهبر کره شمالی به وسیله نوعی گاز شیمیایی عامل اعصاب به قتل رسیده است به گزارش مرور نیوز پلیس مالزی اعلام کرد کیم جونگ-نامبرادر ناتنی رهبر کره شمالی به وسیله نوعی گاز شیمیایی عامل اعصاب به قتل رسیده است پلیس مالزی روز جمعه اعلام کرمتأسفم از این ادبیات زشت ،شما شان چاووشی را پایین آوردید - شبکه خبری فرهنگ و هنر
ماجرا از این قرار بود که برخی از أفراد یکی از حرف های علیخانی و ظلی پور را کنایه به محسن چاووشی قلمداد کردند و همین باعث واکنش و حمله های تند طرفداران این خواننده به این دو نَفَر شد احسان علیخانی به حمله طرفداران چاووشی به او و آرش ظلی پور واکنش نشان داد ماجرا از این قرار بود که-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها