تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799058733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلات نقل و انتقال بانکی دغدغه بازرگانان ایرانی در قطر | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: رئیس سازمان توسعه تجارت:خود تجار می توانند مشکلاتشان را حل کنند

به گزارش تراز ،10خرداد وقتی روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی به محوریت عربستان سعودی با قطر قطع  و مرزهای آبی، زمینی و هوایی این کشور بسته شد ایران به‌عنوان ناجی این کشور پولدار با جمعیت بسیار کم شناخته شد. بدین جهت مذاکره برای تأمین موادغذایی، عبور پروازها از حریم ایران و... آغاز شد. در ابتدا ایران سه بندر را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص داد و در  خیلی از موارد نتایج مثبتی به دست آمد.
حال تجار زیادی این روزها برای رسیدن به بازار قطر در تلاش و رایزنی هستند.چالش اصلی آنها گرفتن پول از خریداران این کشور عربی است. از آنجا که ایران در قطر شعبه بانکی ندارد و برخی مشکلات بانکی هنوز پابرجاست، صادرکنندگان نمی‌توانند به پول خود دست پیدا کنند. آن طور که شنیده شده اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت می‌خواهند در این میان نقش واسط داشته باشند، البته صندوق ضمانت صادرات هم یکی از گزینه‌های ارتباطی بین تجار ایرانی و سفارش دهندگان قطری پیشنهاد شده است، اما هنوز معلوم نیست که جابه‌جایی پول با چه شیوه‌ای و توسط چه مجموعه‌ای صورت خواهد گرفت.
طی چند وقت اخیر که شیراز پایلوت ارتباط تجاری ایران و قطر شده است محموله‌های بسیار کمی از سوی ایران به سمت این کشور عربی رفته  که این حجم نمی‌تواند نیاز مردم این کشور را تأمین کند، بدین جهت صادرکنندگان کوچک و بزرگ می‌خواهند در کنار رقبای سنتی خود وارد بازار 6/2 میلیون نفری قطر شوند.
تجربه تلخ بازار روسیه
زمانی که بوئینگ 747 کارگو هما نخستین محموله مواد غذایی را به قطر ارسال کرد تجار کشور ترکیه واکنش نشان دادند و برای رسیدن به این بازار حرف‌هایی را به میان آوردند. حال این نگرانی وجود دارد، همان‌طور که تجار ایرانی بازار روسیه را از دست دادند و نتوانستند کالاهای تولید داخل را به این کشور صادر کنند، قطر شیخ نشین را هم از دست بدهند و ترکیه در تأمین موادغذایی آنها با قیمت رقابتی وارد عمل شود.
مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت توضیح داد:سازمان توسعه تجارت مسول پرداخت پول به صادرکنندگان قطر نخواهد شد.زیرا صادرکنندگان ایرانی سال ها است که با این کشور کار می کنند و طرف های خود را می شناسند و با تجارت،معامله، دریافت و پرداخت وجه کالا آشنایی دارند  لذا نیازی به ورود سازمان توسعه تجارت در این گونه مسائل نیست.
مشکلات بانکی مهم ترین دغدغه تجار
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی  که چند سالی است با کشورهای عربی همکاری تنگاتنگی دارد  در گفت و گو با «ایران» به قطر از دو بعد نگاه می‌کند.یک آنکه قطر کشور همسایه‌ای است که روابطش با سایر کشورهای عربی بهم خورده است لذا نباید تنها به فکر منفعت بردن از آن بود. دومین نگاه از دست ندادن بازار قطر است؛ بازاری که چند روز از آن غفلت شود براحتی در اختیار ترکیه قرار می‌گیرد.
وی گفت: تجار ایرانی از سختی که قطر متحمل شده نباید سودجویی کنند لذا با قیمت‌های منطقی و رقابتی باید وارد این بازار شوند. اکنون قطر نیازمند آب آشامیدنی، میوه و سبزیجات و... است اما صادرکنندگان باید توجه کنند که قیمت‌های عرضه شده در آن کشور مبنای کارشناسی داشته باشد و تجار با هر قیمتی که خواستند محصولات خود را عرضه نکنند.حتی اگر قیمت‌ها گران بود دولت باید یارانه پرداخت کند تا قیمت‌ها رقابت پذیر باشد.در چنین شرایطی می‌توانیم بازاری که تنها 200 میلیون دلار صادرات داشتیم  را به یک میلیارد دلار برسانیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: همکاری با قطر جای تعلل ندارد و همه تجار به این امر واقف هستند لذا تنها مانع، مسائل بانکی است. از آنجا که ایران در قطر بانک ندارد و در مباحث بین‌المللی هم هنوز مشکلات ایران حل نشده است، صادرکنندگان نمی‌توانند بعد از صادرات محصولات خود به پول دست پیدا کنند لذا باید این مشکل توسط اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت حل شود. در حقیقت دو دولت باید به یک نتیجه واحد برای انتقال پول برسند. وی با بیان اینکه تجارت صورت گرفته طی چند وقت اخیر توسط تجار سنتی و از طریق صرافی‌ها بوده است، گفت: با گستردگی تجارت نمی‌توان جابه‌جایی پول را به صرافی‌ها سپرد.
حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم گفت: میزان صادرات به قطر 105میلیون دلار بوده است و طبق پیش‌بینی‌ها میزان صادرات ایران به قطر به یک میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. وی به امکان صادرات کالاها به‌صورت مستقیم به کشور قطر اشاره کرد و گفت: این امر در نتیجه کسب مجوز از اداره گمرک ایران است و برای تحقق آن باید اقدامات لازم انجام شود. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تنش‌های سیاسی منطقه را علت اصلی تقاضای این کشور برشمرد و بیان کرد: پیش از این کشور قطر عمده کالاهای موردنیاز خود را از کشور امارات تهیه می‌کرد و این در حالی است که امروزه به‌دلیل تحریم‌ها در این کشور  تقاضای مردم افزایش یافته است.
قیمت میوه و سبزیجات ایران در قطر
اما قیمت محموله‌های ارسال شده از ایران به قطر چه شرایطی را دارد. گوجه‌فرنگی ایران در بازار قطر کیلویی ۵هزار تومان، هندوانه هر عدد ۱۰هزار تومان و خیار کیلویی ۴۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.روزنامه قطری الریاح گزارش داده که این میوه‌ها و سبزیجات تازه از بیش از 23 کشور آفریقایی، امریکایی، آسیایی و اروپایی وارد شده است، برای مثال، گیلاس‌هایی که در پیشخوان مغازه‌ها دیده می‌شود، از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، لبنان و مراکش می‌آید و قیمت هر بسته حدوداً 900گرمی آنها حدود 15 ریال قطر است.
بیشتر هواپیماهای قطری از آسمان ایران عبور می‌کنند
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم درباره قطر می‌گوید: شرکت هواپیمایی قطر برای پرواز به نقاط مختلف جهان پس از ورود به فضای ترافیکی ایران ادامه مسیر به مقاصد خود می‌دهد. هم‌اکنون تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران روزانه به بیش از یک هزار و 100 پرواز افزایش یافته است.
 


منبع: ایران

رزرو هتل


تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 29 خرداد 1396 - 12:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن