محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831981130
توسعه صنعت گردشگری رمز شکوفایی اقتصاد ملی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها توسعه صنعت گردشگری رمز شکوفایی اقتصاد ملی تهران- ایرنا- «توسعه پایدار در گرو توجه به گردشگری»، «درگذشت احمد عزیزی؛ پیشگام شعر آیینی و انقلابی» و «راهیان نور؛ مروج فرهنگ ایثار و شهادت» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های سه شنبه 17 اسفند 1395 به آنها پرداختند.
مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.** توسعه پایدار در گرو توجه به گردشگری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو)، ایران را از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان هشت کشور نخست جهان می داند. ایران همچنین از منظر جاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی جزو پنج کشور برتر دنیا محسوب می شود و همین امر سبب شده است تا هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از مناطق دیدنی آن بازدید کنند. موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداختند. روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با درج عنوان «خانه بدون پروانه»، نوشت: اگرچه ظهور اقامتگاههای بومگردی در استانهای مختلف از پدیدههای نوظهور در عرصه گردشگری است، خیلی زود راه خود را میان اهل سفر باز کرد و هر روز به تعداد این اقامتگاهها در استانهای مختلف کشور اضافه میشود. گرچه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بر رشد و توسعه اقامتگاههای بومگردی تاکید دارند، پراکندگی این قبیل مکانها در همه استانها یکسان نیست؛ بهطوری که در استانی مانند خراسان شمالی بنابر اعلام مسئولان گردشگری، تا ابتدای اسفند امسال، 50 خانه بومگردی در انتظار دریافت پروانه فعالیت بودند.ریحانه جاویدی در ادامه این گزارش می نویسد: قصه راه اندازی خانه بومگردی الیما که بعد از مضیف بردیه دومین خانه بومگردی استان خوزستان به شمار میرود به سالها رفاقت حمید زارعی، پسر جوان اصفهانی و سعید شیخ از اهالی شهرستان ایذه در استان خوزستان برمیگردد. زارعی که سالها به دلیل علاقه به زادگاه پدری خود مسافر ایذه بوده است درباره ایده راهاندازی این خانه بومگردی به «فرهیختگان» میگوید: «هر سال که به ایذه سفر میکردم در مقایسه با سال گذشته آثار تاریخی و طبیعی این شهر را رو به افول و کمرنگ میدیدم، بنابراین تصمیم گرفتم با جذب گردشگر و سرمایهگذاری نهتنها این منطقه را به مسافران معرفی کنم بلکه زمینه اشتغال اهالی ایذه هم فراهم شود، شاید الگویی باشد برای نوعی از اشتغال که منتظر استخدام در ادارات دولتی نیست.»روزنامه «دنیای اقتصاد» با انتشار یادداشتی به قلم ابوالفضل صیامیان گرجی دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری و با عنوان «تاملی در مفهوم دوگانه گردشگر-زائر»، نوشت: در معنای سنتی و تاریخی گردشگری مذهبی عبارت است از؛ سفری فیزیکی در جستوجوی حقیقت و در جستوجوی آنچه مقدس و مبارک است، اما آنچه که امروز از آن بهعنوان گردشگری مذهبی یاد میشود گونهای از گردشگری است که شرکتکنندگان در آن دارای انگیزههای مذهبی (منحصرا زیارت یا بهصورت ترکیب از سایر انگیزههای زیارت و سیاحت) هستند که این انگیزه آنها را به سفر به اماکن مقدس، حضور در رویدادهای مذهبی، شرکت در نمایشگاهها و مسابقات با محتوای دینی و مذهبی تشویق و ترغیب یا وادار میسازد. در ادامه این گزارش می خوانیم: در همین حال، متفاوت بودن هدف و انگیزه از سفر در بستر مذهب و فضاهای مذهبی سبب شده اندیشمندان جامعهشناسی گردشگری نظرات مختلفی پیرامون معرفتشناسی این پدیده جغرافیایی ارائه دهند که این نظریات را میتوان در دو دسته تمایز بین گردشگر و زائر و عدم تمایز طبقهبندی کرد.این روزنامه همچنین در گفت وگویی با درج عنوان «سهم گردشگری از پاویون ملی ایران در شانگهای چین»، از قول علی باقر نعمتی زرگران مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آورد: «تجمیع ظرفیتها در زمینههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، با افزوده شدن بخش گردشگری میتواند مجموعهای کامل از توانمندیها و استعدادهای کشور را در یکی از بازارهای هدف مهم معرفی کند.»در ادامه آمده است: از اینرو حضور فعالان بخش خصوصی بهمنظور معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور میتواند فرصتی مغتنم در راستای دستیابی به اهداف بازاریابی و تبلیغات صنعت گردشگری فراهم کند.روزنامه «ابتکار» با انعکاس عنوان «برگزاری 100 هزار تور تهرانگردی در ایام نوروز»، نوشت: اولین نشست هم اندیشی گردشگری منطقه 11 در روزهای پایانی سال به منظور بررسی برنامه های تهرانگردی نوروز 96 در بخش مرکزی شهر تهران که 4 کیلومتر از حصار ناصری در آن قرار دارد ؛ تشکیل شد. هوشیار گردشگری را مهم ترین ابزار در اختیار مدیریت شهری دانست که میتواند علاوه بر نقش موثری که در ایجاد اشتغال دارد؛ هویت اجتماعی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تاریخ و فرهنگ ساکنان شهر تهران را نیز در برگیرد.در ادامه از قول رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، می خوانیم: امروز در تهران بیش از 100هزار شغل مرتبط با گردشگری وجود دارد و با توجه به افزایش 200 درصدی مهمان های خارجی در سال 2016 می توان آینده خوبی را برای رونق این صنعت پیشبینی کرد. از 25 اسفند تا 15 فروردین 700 نفر در شهرداری تهران مشغول برگزاری 100هزار تور تهرانگردی هستند.روزنامه «تفاهم» با انتشار عنوان «سواحل دریای عمان، گنجینه پتانسیل های اکوتوریسمی» به نقل از حسین نگارش رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان، می نویسد: اساس توریستی هر منطقه طبیعت آن است و اکوتوریسم یکی از بخشهای مهم صنعت توریسم میباشد. این صنعت در چند دهه اخیر رشد سریعی در جهان داشته است و به این بخش در امر توسعه منطقهای توجه زیادی شده است.در ادامه این مطلب آمده است: سواحل یکی از مهمترین بخشهای طبیعت که بیشتر توریستها به آن علاقهمندند. گنجینه پتانسیلهای اکوتوریستی سواحل دریای عمان میتواند این منطقه را به یکی از قطبهای اکوتوریستی کشور تبدیل کند. سیستان و بلوچستان با داشتن 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان از مرز بندر گواتر در مرز پاکستان تا بندر جاسک در استان هرمزگان از موقعیت ویژهای برای توسعه توریسم ساحلی برخوردار است.** درگذشت احمد عزیزی؛ پیشگام شعر آیینی و انقلابیاحمد عزیزی شاعر آیینی که 9 سال پیش در چنین روزهایی به کما رفته بود 16 اسفند 1395 خورشیدی دار فانی را وداع گفت. این شاعر از 15 اسفند سال 1386 و در پی کاهش سطح هوشیاری در حالت اغما و در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری شد، درگذشت این شاعر انقلابی موجب شد تا روزنامه امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به تقدیر از این شاعر بپردازند.روزنامه «خراسان» در گزارشی با انتشار عنوان «شاعر«ملکوت تکلم» مثنوی سکوت را سرود»، می نویسد: عصر دیروز خبر، ناگوار کوچ احمد به گوش دوستدارانش رسید. احمد عزیزی، شاعر انقلاب و آیینی که 15 اسفند ماه 1386 بر اثر اختلالات کلیوی به اغما رفت و از آن زمان تاکنون در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه بستری بود، دو روز پیش با گذشت 9 سال از آن زمان بهدلیل وضعیت حاد جسمانی تحت عمل جراحی قرار گرفت.در ادامه این گزارش آمده است: زنده یاد عزیزی از طلایه داران شعر انقلاب به خصوص در عرصه نوگرایی بود. مثنوی های جاندارش در دهه 60 او را به شهرتی در خور رساند ونوآوری ها و مضمون یابی های او در شعر معاصر از او شاعری مضمون یاب و نوپرداز ساخت که همواره در ذهن نسل انقلاب می ماند. مضمون های بدیع اواز وقوف و درک بالای او در حوزه معنا حکایت داشت. خلق تصاویر ملموس و عینی در مثنوی های عزیزی سبک ویژه ای برای شعر عزیزی رقم زده و او را به شاعری ممتاز و کم نظیر بدل کرده بود. خلاقیت های شاعرانه احمد و زبان آوری او در شعر از توانمندی اش حکایت داشت که ویژگی ممیزه و ممتاز او در میان شاعران شده بود.روزنامه «سیاست روز» در گزارشی با انتشار عنوان «پایان درد احمد»، آورد: «احمد آقایِ عزیزیِ گُل! فرصت خوبیست با خدا خلوت کنی. این فرصت از فرصتهاییست که کم پیش میآید. با خدای متعال خلوت کن، میشنود حرف تو را و پاسخ میگوید، انشاءالله. امیدواریم که خداوند متعال تفضلاتش شامل حال شما باشد و عافیت کامل به شما بدهد» این را آقا در سفر سال 90 به کرمانشاه و عیادت از احمدی عزیزی فرموده بود. حالا احمد عزیزی در آغوش خداست و «عافیت کامل» او هم اینگونه مقدر شد که چشمهایش را برای همیشه به روی دردهای دنیا ببندد.در ادامه این گزارش می خوانیم: احمد عزیزی از پیشگامان شعر آیینی پس از انقلاب که 9 سال در بستر بیماری به سر میبُرد، روز گذشته در 58 سالگی چشم از جهان فروبست. این شاعر در سال 86 بعلت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بخش آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری شد. طی این مدت رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه با حضور در بیمارستان از این شاعر عیادت کردند.روزنامه «جوان» در گزارشی با قلم محمدصادق عابدینی با درج عنوان ««عزیزی» از میان ما رفت»، می نویسد: احمد عزیزی شاعر نامآشنای کشورمان بعد از تحمل سالها بیماری و در شرایطی که 9 سال را در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه، بستری بود، دارفانی را وداع گفت.در ادامه این گزارش می خوانیم: احمد عزیزی به معنویت و عرفان اسلامی در اشعارش علاقه نشان میدهد و نوآوریهای شعری وی باعث میشود که در میان شاعران بعد از انقلاب به عنوان شاعری صاحب سبک شناخته شود. از وی آثار متعددی به جای مانده است که از میان آنها میتوان به «کفشهای مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رؤیا»، «ناودان الماس»، «ترانههای ایلیایی»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ» و «روستای فطرت» اشاره کرد.روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «بیگمان تا انتهای فصل مرگ زندگی را خواند باید برگ برگ»، نوشت: احمد عزیزی شاعر انقلاب که از پانزدهم اسفند سال 1386 به علت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان بستری بود عصر دیروزدر بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه درگذشت. احمد عزیزی متولد 4 دیماه 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه بود. با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد و برای مدتی ساکن شهرستان نور شد. سپس در تهران اقامت گزید و به همکاری با روزنامه «جمهوری اسلامی» پرداخت. او سرودن شعر را از سالهای جوانی با مجله «جوانان» آغاز کرد.در ادامه این گزارش، می خوانیم: عزیزی آثار شعر و نثر ادبی متعددی دارد و سبک شعر گفتن او بهصورت مثنوی در «کفشهای مکاشفه» نمود دارد. عرفان اسلامی و مدح اهل بیت(ع) از جمله مضامین آثار اوست.روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «شاعر «گل یاس نبی» درگذشت»، نوشت: احمد عزیزی، شاعر آیینیسرا، دیروز در 58 سالگی درگذشت. زندگی عزیزی قصه غریبی داشت؛ 9سال پیش با عارضه کلیه به کما رفت و همه این 9سال را روی تخت بیمارستان امام رضای کرمانشاه، با سطح هوشیاریای بسیار پایین گذراند و عجیب اینکه 9 سال بعد و مصادف با همان روز، خبر رسید که حالش وخیم و نیازمند دعاست، اما تنها یک روز بیشتر توانست جهان ما را تحمل کند و رفت.در ادامه این گزارش، می خوانیم: میگویند عزیزی با اینکه جوان بود، رسم و راه پیشکسوتی داشت و این را خیلی از شاعرانی که متاثر از شعرهای او مینوشتند، به خوبی نشان میدهد. همان «کفشهای مکاشفه»اش در 1367 کافی بود تا طیف مذهبی ادبیات ایران بداند، شاعری بسیار مهم پا به این عرصه از شعر گذاشته است. بعدها که او در نوشتن مثنوی ورزیدهتر شد، ترکیبات پیچیده اما مثالزدنیاش، حتی برای بسیاری پهلو به شاعران بزرگ سبک هندی میزد.** راهیان نور؛ مروج فرهنگ ایثار و شهادتهرساله شمار انبوهی از مشتاقان فرهنگ ایثار و شهادت در قالب کاروانهای سیاحتی و مذهبی از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق بازدید می کنند. بیشتر این کاروانها همزمان با تعطیلات نوروزی و تابستانی با سفر به بخش های مرزی استان خوزستان با آرمان شهدا تجدید میثاق می کنند، روزنامه های امروز با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و حرکت راهیان نور در گزارش ها و یادداشت هایی به آن پرداختند.روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با قلم فتح الله آملی با درج عنوان «راهیان نور»، نوشت: مسئولان کاروانهای راهیان نور، روز گذشته با رهبر انقلاب دیدار کردند و توصیههای رهبری را شنیدند که حمایت از این حرکت و انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسلی است که با گذشت 3 دهه از آن دوران شاید تصویر درستی از آن نداشته باشد. اما چرا این حرکت فرهنگی لازم است؟ با توجه به هزینههایی که این اعزامها به همراه دارد، چه فایدهای بر آن مترتّب است؟در ادامه این یادداشت می خوانیم: تجلیل از قهرمانان دفاع مقدس، حفظ نمادهای آن، آشنایی نسل جدید با حماسههایی که پدران و یا هموطنانشان در دهة 60 و در برابر حمله دشمن خلق کردند، هرگز به معنای دفاع از جنگ و یا تزریق روحیه جنگطلبی نیست. نباید مغالطه کرد. دعای همه این است که خدا نکند این کشور شاهد جنگ یا تجاوز دیگری باشد. هیچکس از جنگ دفاع نمیکند. در این تردیدی نیست، اما چرا باید گمان داشت که تزریق روحیه مقاومت، ایمان، معنویت، گذشت، فداکاری و ایثار، منحصر به یک دوره خاص است؟ اتفاقاً همواره به این روحیه نیازمندیم. اگر حال مهربانی کم است، گذشت کم است، فساد آزاردهنده شده است، فاصله طبقاتی همه را آزار میدهد، منفعتطلبی چون موریانه به جان خیلیها حتی بسیاری از مقامات و مسئولین ما افتاده است و گاه چنان بیرحم و خشن میشویم که صبر و گذشت و مدارا را به کناری مینهیم؛ همه و همه محصول دوری از آن روحیه ایثار و گذشت و فداکاری است.روزنامه «خراسان» در یادداشتی با قلم کورش شجاعی و با انتشار عنوان «آثار فرهنگی معنوی راهیان نور»، می نویسد: «واردات فرهنگی» بسی خطرناکتر از واردات انواع کالاها است چون آن یکی سرمایههای کشور، معیشت مردم و اقتصاد و البته دیگر ابعاد زندگی مردم را نشانه میگیرد اما این یکی یعنی واردات فرهنگی، علاوه بر اینها «هویت ملی» و دینی مردم را نشانه میگیرد و به سمت و سوی استحاله و نابودی میکشاند و اگر ملتی، هویت خود را از دست بدهد، سخن گزافی نیست که بگوییم همه چیز خود را از دست داده است. بنابراین تلاش موثر و همه جانبه برای حفظ، احیا، ترویج و تحکیم و تعالی هویت ملی و دینی اولا وظیفه اصلی و اساسی مجموعه حاکمیت و ثانیا وظیفهای خطیر و بس مهم برای آحاد ملت است.در ادامه این یادداشت آمده است: یکی از لوازم اساسی حفظ هویت دینی و ملی شناخت هر چه بیشتر «ذخایر تمدنی و فرهنگی» ایران عزیز و پس آن گاه «فراوری» شایسته و ارائه آنها به نسل کنونی و نسلهای آینده است و این یعنی فعالیت آگاهانه و موثر و مستمر در عرصه «تولید فرهنگی» از ذخایر و سرمایههای کم نظیر و بعضا بی نظیر فرهنگ و تمدن و گنجهای معنوی این سرزمین و بدون تردید و به شهادت تاریخ یکی از برجستهترین و ارزشمندترین ذخایر و گنجهای معنوی و فرهنگی کشورمان، ثروتها و سرمایههای عظیم معنوی و فرهنگی نهفته در دفینهها و گنجینههای سالهای دفاع مقدس است، گنج ها، معادن و صدفهایی که تا صدها سال همچنان میتوان از دل آن دُرها و مرواریدهای ناب به دست آورد.در عرصه تولیدات فرهنگی برای پاسخ به نیاز امروز و فردای کشور و حتی برای جهانیان حرفهای اساسی داشت و در عرصههای مهم و اساسی «نظام سازی» و تمدن سازی و حفظ و تعالی هویت ایران اسلامی نیز گامهایی بس موثر برداشت.روزنامه «تفاهم» با انتشار عنوان «راهیان نور موضوعی فراملیتی است» به نقل از حجت الاسلام تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، آورد: راهیان نور یک گنجینه است و دولت، مجلس، قوه قضائیه، سپاه، ارتش، بسیج و همه اقشار جامعه میتوانند از این سفره معنوی شهدا بهرهمند شوند چرا که راهیان نور متعلق به هیچ جناح خاصی نیست و یک سفره آسمانی است و حیف است که نتوانیم از این سفره معنوی بهره شویم.در ادامه این مطلب آمده است: راهیان نور عاملی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است و یقینا دشمن از تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور مطلع است و سعی در مخدوش کردن اردوهای راهیان نور دارد. راهیان نور فقط از آن ایرانی ها نیست و زائران زیادی از کشورهای مختلف جهان در آن حضور پیدا می کنند و راهیان نور فراملی شده است. *گروه اطلاع رسانیخبرنگار:مهسا شریفی **انتشار دهنده: شهربانو جمعهپژوهشم**2059**9131*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*Irnaarticle@
17/12/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها