واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جشنواره فیلم فجر؛ جوانگرایی و امید همراه با نقد داوری تهران- ایرنا- سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تغییرهایی امید آفرین آغاز شد اما در واپسین روزها با حاشیه هایی درآمیخت؛ حاشیه هایی که البته تازگی ندارد و هر سال جسته و گریخته و به شکل های گوناگون ایجاد می شود و تا حدی ناشی از نگاه متفاوت اهالی سینما و هنر است.
به گزارش روز پنجشنبه 21 بهمن ماه گروه پژوهش و تحلیل خبری، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که دهم ماه جاری با تصدی بنیاد سینمایی فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری «محمد حیدری» آغاز و مراسم اختتامیه آن شامگاه فردا بیست و دوم بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد، با امیدها و حاشیه هایی همراه بود. همزمان با آغاز به کار رسمی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، بسیاری بر این باور بودند که به موجب تغییرهای ایجاد شده در برخی روندهای پیشین، برگزاری جشنواره امسال با امیدهایی همراه خواهد بود که می تواند به ارتقای سطح کیفی این جشنواره سینمایی در سال های آتی منجر شود. توجه بیشتر به فیلم اولی ها و سینماگران تجربی از جمله این امیدها بود که با امکان حضور این گروه از سینماگران در بخش مسابقه اصلی جشنواره یعنی «سودای سیمرغ» شکل گرفت. ** امیدهای جشنواره؛ از جوان گرایی تا توجه بیشتر به سینمای تجربی اهمیت دادن به استعدادهای جوان و تازه کار در عرصه سینما یکی از ویژگی های مهم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است که با ادغام بخش «نگاه نو» که در سال های گذشته به فیلم اولی ها اختصاص داشت در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال، نمود بیرونی یافت. این اتفاق به گفته خود فیلم اولی ها فرصت رقابت با کارگردانان پیشکسوت را به آنان داد و موجب تقویت اعتماد به نفس فیلمسازان جوان شد. به نظر می رسد، درخشش فیلم های «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» که هر 2 از آثار کارگردانان فیلم اولی بودند در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، مدیران جشنواره سی و پنجم را بر آن داشت تا آثار فیلمسازان جوان و تازه کار را برای داوری نهایی در کنار دیگر آثار در بخش سودای سیمرغ قرار دهند. امسال آثار 9 فیلمساز جوان و تازه کار در کنار آثار 22 کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در بخش رقابتی یا همان سودای سیمرغِ جشنواره فیلم فجر حضور داشتند. نکته قابل توجه دیگر در جشنواره فجر امسال، حضور 2 نماینده از سینمای هنر و تجربه در بخش سودای سیمرغ بود. «کاظم ملایی» با نخستین ساخته بلند سینمایی خود با نام «کوپال» و «اصغر یوسفی نژاد» با فیلم «اِو» (خانه)، 2 نماینده از سینمای هنر و تجربه هستند که در پی تدابیر جدید، توانستند با حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال بیشتر دیده شوند. در سال های گذشته مستندسازان و فیلم سازان تجربی همواره منتقد فضای نابرابر برای حضور فیلم های تجربی در جشنواره بودند اما ورود 2 اثر از فیلمسازان بخش هنر و تجربه به بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال اتفاقی خوشایند برای اهالی سینمای تجربی به شمار می رود. به باور کارگردان فیلم سینمایی کوپال در گفت وگو با ایرنا، رقابت آثار هنر و تجربه با دیگر فیلم های سینمای ایران، نشان می دهد که این فیلم ها دیگر در جشنواره فیلم فجر غریبه و عاریه ای نیستند. ملایی اگرچه حضور نمایندگان سینمای تجربی در بخش سودای سیمرغ جشنواره را اندک شمار دانست اما تاکید کرد آنچه حضور اندک فیلم های هنر و تجربه را تسکین می دهد همین شانس رقابت با بهترین هایِ سینما است. یعنی این آثار دیگر غریبه در میان سینمای ایران نیستند. ** سیمرغ مردمی؛ تجلی اهمیت آرای عمومی از دیگر تغییرات مهم جشنواره سی و پنجم، سیمرغ مردمی بهترین فیلم است؛ سیمرغی که لزوما به آثاری که در بخش سودای سیمرغ حضور دارند تعلق نمی گیرد و 11 فیلم بخش غیررقابتی یا همان «چشم انداز سینمای ایران» نیز می توانند این جایزه را نصیب خود کنند. به عبارت بهتر این جایزه می تواند هم به فیلم های حاضر در بخش رقابتی (سودای سیمرغ) و هم به آثار حاضر در بخش غیررقابتی اختصاص یابد؛ تصمیمی که بی شک نشان از اهمیت رای و نظر مردم برای برگزار کنندگان جشنواره سی و پنجم دارد و هنرمندان مردمی و آثار آنان را از سیمرغ های بلورین بی نصیب نخواهد گذاشت. ** داوری؛ موضوعی که حاشیه ساز شد جشنواره فیلم فجر به رغم امیدواری هایی که به وجود آورد و اهالی سینما به ویژه نسل جوان را دلگرم ساخت، در واپسین روزهایش با برخی حاشیه ها همراه بود؛ حاشیه هایی که بیش از هر چیز به داوری های جشنواره باز می گردد. کمتر از 24 ساعت از اعلام نامزدهای دریافت جایزه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در شامگاه دوشنبه 18 بهمن، انتقادهایی در زمینه عملکرد داوران شکل گرفت و سه نامزد دریافت سیمرغ از رقابت نهایی انصراف دادند. این انتقادها بیش از هر چیز بر نادیده گرفتن برخی فیلم ها در داوری و در مقابل، نامزد شدن شماری از فیلم ها در چند رشته معطوف است. عوامل فیلم های «خفه گی» ساخته «فریدون جیرانی»، «سدمعبر» ساخته «محسن قرایی»، «ماجرای نیمروز» ساخته «محمدحسین مهدویان»، «ویلایی ها» ساخته «منیر قیدی»، «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی «محمدرضا خردمندان»، «فصل نرگس» ساخته «نگار آذربایجانی» و «به کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی «منوچهر هادی» بیشترین اعتراض ها را به نحوه داوری های جشنواره در رسانه ها و فضای مجازی اعلام کردند. در پاسخ به این اعتراض ها، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیستم بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: این حق هیات انتخاب و داوری است که استقلال داشته باشند و البته حق دیگران هم هست که در صورت لزوم اعتراض کنند. وظیفه رسمی وزارت ارشاد هم این است که در این میان پاسخگو باشد اما به نظر من، تا الان هیچ کدام از اعتراضهای صورت گرفته وارد نبوده است. پیشتر، دبیر جشنواره نیز به حاشیه های ایجاد شده درباره داوری های جشنواره واکنش نشان داده بود. حیدری شامگاه نوزدهم بهمن در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفت: آنهایی که از نامزدی در جشنواره فیلم فجر انصراف داده اند میل خودشان است، مگر هیات داوران باید بر اساس آنچه که صاحبان آثار می گویند دست به انتخاب بزنند؟ در همین حال «پوران درخشنده» کارگردان پیشکسوت سینما که با فیلم «زیر سقف دودی» در جشنواره امسال حضور داشت نیز هجمه به روند برگزاری جشنواره را نابجا خواند. وی در گفت وگو با رسانه ها تاکید کرد به انتخاب داوران اعتراضی ندارد و از نظر او همان بخش هایی که زیر سقف دودی برای دریافت جایزه نامزد شده، به حق است. رویارویی کلامی دیشب «بهروز افخمی» مجری برنامه تلویزیونی «هفت» سیما با «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی نقطه اوج این اختلاف نظرها بود؛ برنامه ای که در آن انتقاد شدید افخمی از هیات داوران، ایوبی را به دفاع از تیم داوری جشنواره واداشت.«شهرام اسدی»، «ایرج رامین فر»، «محمدرضا هنرمند»، «محمدمهدی دادگو»، «رویا نونهالی»، «محمدرضا تخت کشیان» و «اکبر نبوی» هیات داوران جشنواره سی و پنجم فجر را تشکیل می دهند. در پایان باید گفت مسوولان جشنواره فیلم فجر امسال کوشیدند با ایجاد برخی تغییرها در سازوکار برگزاری جشنواره به اصلاح روندهای پیشین بپردازند؛ روندهایی که همواره موجب بروز برخی انتقادها از جمله نادیده گرفتن آثار کارگردانان فیلم اولی و سینماگران تجربی می شد. با وجود این، جشنواره امسال در روزهای پایانی خود با حاشیه هایی درباره داوری ها همراه شد؛ حاشیه هایی که هر ساله وجود داشته و دارد و به نظر می رسد بیش از آنکه ناشی از برخورد سلیقه ای یا غرض ورزانه داوران با فیلم ها باشد، برآیند تفاوت در نوع نگاه سینماگران است. امید به آنکه جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور در سال های آتی، با تحولات مثبتی همراه باشد؛ تحولاتی که حاشیه ها و انتقادهای موجودِ هر ساله را به کمترین میزان برساند. پژوهشم**9282**9279**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی
21/11/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]