واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت اجتماعی/از حقوقی که ۱۴ قرن پیش اسلام ارائه کرد تا حقوق بشر منفعل غربی
۱۴ قرن پیش اسلام از طریق قرآن حقوقی متعالی را برای انسان و بشر تدوین و ارائه کرده است حال آنکه غربیها پس از سالها جنگ و خونریزی امروزه دم از حقوق بشری میزنند که منفعل است.
به گزارش خبرنگار قضایی فارس، ۸ تا ۱۵ مرداد را هر ساله به عنوان هفته حقوق بشر اسلامی گرامی داشته و به طرح مسائل حقوق بشری میپردازند. از این رو یادداشتی توسط قشونی مدیر موسسه صیانت از حقوق زنان به رشته تحریر درآمده و در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته که در زیر میخوانید. ولَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً « ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا برنشانده ایم و از پاکیزه ها روزیشان داده و آنان را بر بسیاری از آفریدههای خویش برتری خاصی داده ایم. » مفهوم مدرن حقوق بشر به عنوان یک اصل جهانی در ادبیات بین الملل، در معنای رایج حقوقی و سیاسی آن، مفهومی است که بعد از جنگ جهانی دوم و بر اساس اصول سکولاریسم و اومانیسم، تنظیم و وارد محاورات روزمره شده است. در حالیکه یازده قرن پیش، قبل از آن که امثال هابز و لاک و روسو بخواهند دراین مقوله سخن گفته و به اصطلاح، حقوقی برای بشر در نظر بگیرند، در دین مبین اسلام، انسان به عنوان موجودی ارزشمند، باکرامت و به عبارتی مقدس، مورد احترام واقع شده و اسلام با ارائه مفهوم " کرامت اسلامی "، حقوقی بسیار بالاتر و والاتر را برای تمام ابنای بشر در نظر گرفته است. پرواضح است که پس از گذر چهارده قرن از آن زمان، هنوز حقوقی جامع تر و مانع تر ازآن، برای خانواده بشری متصور نمی باشد، چرا که اصالت هنجارهای آن متناسب با فطرت بشر و معطوف به نیاز های مادی و معنوی انسان ها می باشد و آیین رحمت و رأفت اسلام، از زمان تلألو خویش، از منظری الهی به بهسازی وضعیت بشر و حفظ حقوق و کرامت و ارزش های انسانی نگریسته و توجه ویژه ای به این امر مبذول داشته و همواره کوشیده تا مکارم اخلاقی را به نهایت کمال برساند که شواهد بسیار غنی در منابع قرآنی و روایی این موضوع را تأیید می کند؛ به عنوان نمونه یکی ازحقوقی که قرآن کریم برای انسان برشمرده است، حق حیات است «من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فی الارض فکانّما قتل الناس جمیعاً» و همچنین حق آزادی عقیده و فکر «فبشّر عبادی الذّین یستمعون القول فیتّبعون ،حسنه» و «لااکراه فی الدین قد تبینّ الرشد من الغیّ» و اصل کرامت انسانی، آزادی از بردگی، اصل تساوی در برابر قانون، ممنوعیت شکنجه روحی و روانی، ممنوعیت تعقیب، اصل برائت و غیره... در میان مقررات دین اسلام وجود دارد. پس فارغ از هیاهو و تبلیغاتی که غرب امروز به راه انداخته، قوانین متعددی در زمینه حقوق بشر، در دین اسلام تبیین شده که دارای ضمانت اجرا نیز می باشد. بنابراین اسلام بیش از 1400 سال قبل با استفاده از آیات قرآن کریم، حقوق و کرامت بشر را در حد کمال و در بسیاری موارد متفاوت با آنچه امروز غرب مطرح می کند اعلام نموده است. این سخنان گرانمایه و آیات مشابه که در مقام تبیین کرامت انسان هستند، خمیرمایه های اصلی و مبانی فلسفی حقوق بشر به شمار می آیند بنابراین میتوان گفت اسلام منادی حقوق بشر و دارای سابقه تاریخی و پشتوانه نظری و عملی حقوق بشری است. از آنچه گذشت ، دو نکته به خوبی استفاده می شود: اول آن که پیدایش و تدوین حقوق بشر، در سیر اروپایی آن، همیشه جنبه انفعالی داشته و به موجب انقلابات و حرکتهای مردم علیه نظامهای استبدادی و ستمگر پدید آمده است. و در آخرین مرحله آن پس از فجایع دو جنگ جهانی اول و دوم است که در قلمرو بین المللی مسئله حقوق بشر، مطرح می گردد. خصیصه انفعالی بودن اعلامیه های حقوق، موجب آن شده است که تدوین کنندگان آن نتوانند فارغ از هر گونه افراط و تفریط و با نظری معتدلانه ، جامع نگر و حقیقت یاب به انسان و حقوق او توجه کنند و در نتیجه همین عامل است که اعلامیه ها با کاستی ها و اشکالاتی مواجه اند. دوم آن که، تبیین و تدوین حقوق بشر، در جوامع اروپایی که برای آزادی و کرامت انسانها بخصوص زنان انسان چندان ارزش و حقی – حتی به لحاظ تئوریک – قائل نبودند، گامی ارزشمند در جهت احیای انسان و انسانیت محسوب می شود، اما نسبت به جوامع اسلامی و حداقل نسبت به فقه و حقوق اسلام، که چهارده قرن پیش، بیشترین ارزش را برای انسان ها علی الخصوص زنان قائل بوده است پیشرفتی محسوب نمی گردد. پر واضح است با گذشت هفتاد سال از عمر اعلامیه حقوق بشر فجایعی که امروز در کشورهایی نظیر یمن، سوریه، فلسطین، عراق، آفریقا، اروپا و آمریکا رخ میدهد نشان از ناکارآمدی این اعلامیه می دهد؛ بنابراین باید تلاش کشورهای اسلامی در جهت تدوین مبانی حقوق بشر اسلامی باشد همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند حقوق بشری که غرب میگوید بر مبنای غلطی تنظیم شده و لازم است حقوق بشر اسلامی با پایههای متقن و عقلانی در افکار عمومی جهان و مجامع حقوقی تبیین و پیگیری شود. در پایان باید گفت با توجه به اینکه در دنیای کنونی، غربیها تمام تلاش خود را به کار بستهاند تا این نظام حقوق بشری را به تمام دنیا تحمیل و دیکته کنند لازم است مسئولین کشور جمهوری اسلامی ایران فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در زمینه احیای حقوق بشر اسلامی و تبیین آن با جدیت پیگیری کنند تا مجالی برای عرض اندام مدعیان دروغین حقوق بشر نباشد. انتهای پیام/
95/05/14 :: 11:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]