تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817624022
تیغی به نام سنت بر بدن زنان/ قانونی برای توقف ناقصسازی جنسی زنان تصویب شود
واضح آرشیو وب فارسی:الف: تیغی به نام سنت بر بدن زنان/ قانونی برای توقف ناقصسازی جنسی زنان تصویب شود
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۱
رایحه مظفریان، نویسنده کتاب «تیغ و سنت» درباره ناقصسازی جنسی زنان میگوید: لازم است این کار از نظر قانونی ممنوع شود چون حتی یک قربانی هم زیاد است. به گزارش خبرآنلاین، خیلیهایشان درست نمیدانند چه بر سرشان آمده. فقط این را میدانند كه روزها و لحظههایی كه تجربه میكنند متفاوت است. بعضیها هم كه بزرگتر بودهاند، آن لحظه را یادشان است، كه به مادرشان، به دایهشان، اعتماد كردند و بعد آنچه نصیبشان شد، درد بود و درد. به هوش كه آمدند، برای بعضیشان جشن گرفته شد و هدیه گرفتند؛ هدیهای برای ختنه شدن! اینها تجربه زنان جنوب و غرب ایران است كه مثل بعضی از زنان كشورهای دیگر، این خاطرات را دارند. عدهای این لحظهها را به عنوان جزئی از زندگی پذیرفتهاند و دست دخترهایشان را میگیرند و آنها را میبرند كه در سرنوشت خودشان شریك شوند و برخی دیگر، میخواهند كه این قصه تلخ، پایان داشته باشد. آنها با مبارزان توقف ناقصسازی جنسی همراه میشوند و در آگاهیرسانی به زنان دیگر تلاش میكنند؛ هرچند میدانند كه هنوز راه درازی در پیش است. یكی از مبارزان توقف ناقصسازی جنسی زنان در ایران، رایحه مظفریان است. او كه به تازگی كتابش به نام «تیغ و سنت» از سوی نشر روشنگران به بازار كتاب عرضه شده، در این پژوهش هشت ساله، به زنان 15 تا 49 ساله جزیره قشم پرداخته و تلاش میكند با آگاهی بیشتر، تعداد قربانیان تیغی كه به نام سنت بر بدن زنان كشیده میشود، كمتر شود چون «حتی یك قربانی هم زیاد است.» گفتوگوی خبرآنلاین با رایحه مظفریان، فعال و پژوهشگر حقوق زنان و كودكان را در ادامه بخوانید؛ در یك نگاه كلی، ناقصسازی جنسی زنان چه تعریفی دارد؟ ناقصسازی جنسی زنان، مثله كردن اندام جنسی زنان يا ختنه زنان، عملی است که طی آن بخشي از اندام تناسلي زن يا تمام آن مورد آسيب قرار ميگيرد. ناقصسازی میتواند در زمان نوزادی یا طی دوران کودکی، نوجوانی یا در زمان ازدواج انجام شود. مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی، بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون نفر از زنان و دختران سراسر جهان تحت این عمل قرار گرفتهاند. شما در كمپین «گام به گام تا توقف ناقصسازی جنسی زنان» برای منع این خشونت علیه زنان فعالیت میكنید و حالا هم كتاب «تیغ و سنت» در این زمینه منتشر شده. چرا این موضوع برای شما به یك دغدغه تبدیل شد؟ سالها پیش مادرم كتابی به من داد به نام «گل صحرا» كه شامل خاطرات زنی است كه در كودكی ختنه شده و اتفاقات تلخ زندگیاش را بازگو كرده. این كتاب باعث شد فكر كنم شاید در ایران هم چنین اتفاقی باشد. در آن زمان پژوهش و تحقیق خاصی روی این موضوع در ایران انجام نشده بود و به جز چند گزارش محدود، درباره این موضوع حرف زیادی زده نمیشد. اینها باعث شد كه این موضوع را به عنوان پایاننامه انتخاب كنم، رفتم قشم و در آنجا تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادم. چرا قشم؟ قشم یكی از بالاترین آمارها را درباره ناقصسازی جنسی زنان در ایران دارد؛ البته در نقاط دیگر كشورمان هم این اتفاق میافتد و در كردستان هم آمار این اتفاق زیاد است. وقتي به آنجا رفتم و در تحقيقاتي كه داشتم، متوجه شدم چقدر آمار ختنه زنان در آنجا زياد است، تصميم گرفتم كمپینی برای منع این كار شكل بگیرد و كتاب «تیغ و سنت» هم بر مبنای پایاننامه و تحقیقاتی است كه انجام دادهام. چه زمانی به قشم رفتید؟ طبيعتا اين موضوع يك خط قرمز بوده، برخوردهایی كه انجام میگرفت چطور بود؟ همانطور كه اشاره كردم، قشم بالاترین آمار ختنه زنان در ایران را دارد، حدود 83 درصد قربانی كه البته بیشترشان اهل تسنن هستند. بله؛ این موضوع مثل یك خط قرمز بود و البته همچنان هم همینطور است چون فضای زیادی برای آموزش وجود ندارد. حتي فرصت كافي براي كار تحقيقاتي هم نبوده. یك سال بعد یكی از دانشجویان مطالعات زنان كه در منطقه كردنشین زندگی میكرد، تصمیم گرفت این موضوع را به عنوان پایاننامه انتخاب كند اما با او مخالفت شد و بعد از آن هم در جریان قرار گرفتم كه چند نفر دیگر كه میخواستند روی این موضوع كار كنند با مخالفت مواجه شدند. با همه اینها، امروز حول و حوش 10 پایاننامه در ایران وجود دارد كه یكی از آنها این كتاب است. ما كمپین توقف ناقصسازي جنسي زنان را برای همين پر كردن خلاءهای آموزشی راه انداختیم چون حمایتی از هیچ ارگانی وجود ندارد و احساس كردیم باید خودمان برای آموزش مردم دست به كار شویم. ما خودمان میرویم با دایهها و اهالی محلهها حرف میزنیم و آنها را نسبت به عواقب این موضوع آگاه میكنیم. در پژوهشي كه در قشم داشتيد به چه نتايجي رسيديد؟ نتايج زيادي حاصل شد كه بعضي از آنها شامل اين است كه مادران و پدران پاسخ دهندگان بیشتر بیسواد و شوهران آنها هم بیسواد یا داراي تحصيلات ابتدایی بودند. در اغلب آمارهای ارائه شده در این پژوهش درصد کوچکی از پاسخ دهندگان چیزی به یاد نمیآوردند یا پاسخ نمیدادند. در همه موارد، ختنهکننده یا ختّان دایه محلی بوده که ختنهکردن را به صورت موروثی یاد گرفته و هیچ آموزش حرفهای ندیده است. از میان ختنهشدگان، حدود 56 درصد بدون هیچ ترفندی تحت جراحی قرار گرفتهاند و درصد كمي با نوعی ترفند یا حُقّه به محل ختنه برده شدهاند. در اين تحقیق مشخص شد 62 درصد از پرسششوندگان در این جزیره علاقمند به ختنه دخترانشان هستند كه این موضوع زنگ خطری برای افزایش این نوع خشونت در صورت اقدام نكردن برای تغییرات فرهنگی و قانونهای بازدارنده موثر است. دلیل افرادی كه این كار را انجام میدهند چیست؟ به طور دقیق مشخص نیست كه این كار از كجا نشات گرفته و بعضی میگویند ناقصسازی در دوران فراعنه در مصر باستان آغاز شده است. اینکه اين كار ریشه آفریقایی دارد واضح است و فرضیههای مختلفی وجود دارد ولی درمورد ایران باید بگويم که مهاجرت بردهداری آفریقا به منطقه جنوب ایران یکی از فرضیههای رواج این سنت است. در هر حال آنچه مشخص است این است كه ناقصسازی عملی وابسته به فرهنگ است که موجب آسیب میشود. در جوامع مختلف، بیش از یک دلیل برای ناقصسازی جنسی ارائه میشود. بیشترِ دلایل بر پایه افسانهها و اخبار نادرست قرار دارند. همچنین در جوامع گوناگون افراد برای اقدام به ناقصسازی جنسی تحت فشار هستند. آنچه به عنوان پژوهشگر در این سالها شاهد بودم قربانی شدن دخترانی بود که توسط مادران برای انجام عمل به دایه ها سپرده میشدند. مردان کمترین دخالت را در ایجاد چرخه رواج این سنت داشتند. مادران ترس دارند که بخت از سر دختران ختنه نشده بپرد و مادر شوهرها دخترانی برای پسرانشان انتخاب میکنند که ختنه شده باشند. بنابراین آن چیزی كه باید در جوامع محروم تغییر کند سواد و آگاهی و روشنگری زنان است. زنها چطور حاضر میشوند این خشونت را برای فرزندانشان انجام دهند؟ خانوادهها فکر میکنند ناقصسازی به نفع کودک دختر است. بسیاری از دختران به گونهای تربیت میشوند که باور کنند ناقصسازی امری پذیرفته شده است و در بزرگسالی، این كار را در حق فرزندان دخترشان انجام میدهند. در تحقيقاتي كه داشتم اين نتيجه به دست آمد كه بین تمایل زنان به ختنه دخترانشان و رضایتشان از ختنه خودشان رابطه مستقیم وجود دارد، به این معنا که مادران ختنه شده بیشتر تمایل دارند که دخترانشان ختنه شوند. درواقع بیشتر زنان فکر میکنند که دختران ختنه نشده در آینده با عدم شایستگی و مشكلات جنسی رو به رو خواهند شد. آگاهیرسانیهايي كه انجام دادهايد، در كاهش ختنه زنان موفقیتآمیز بوده؟ به دلیل این كه آماری از گذشته وجود نداشته خیلی نمیتوانیم به طور مستند بگوییم چه مقداري تاثیر داشته اما چیزی كه واضح است این است كه آگاهیها افزایش داشته. در غرب كشور به دلیل فعالیتهای بیشتری كه انجام شده، ختنه زنان كاهش داشته اما در جنوب ایران هنوز موفقیتی برای كاهش قربانی شدن جنسی زنان حاصل نشده. عدهای برای ناقصسازی جنسی زنان، دلایل مذهبی هم ارائه میكنند! بله بعضی از مردم فکر میکنند ناقصسازی بخش مهمی از مذهبشان است اما در تحقیقاتی كه انجام دادم ارتباطی بین مذهب و این كار پیدا نكردم. هیچ مدرکی دال بر این ادعا که ناقصسازی جنسی از ملزومات اسلام، مسیحیت، یهودیت یا دیگر مذاهب سنتی است، وجود ندارد. حتی بسیاری از محققان اسلامی در سراسر دنیا، ناقصسازی جنسی را محکوم و به صراحت اعلام کردهاند که این عمل، یک التزام اسلامی نیست. محققان اسلامی و روحانیون تاکید کردهاند که اسلام، مردم را از آسیب رساندن به دیگران منع کرده است و افرادی که عمل ناقصسازی را درمورد دخترانشان انجام میدهد، بر خلاف آموزههای اسلامی قدم برمیدارند. هرچند، برخی محققان استدلال میکنند که ناقصسازی جنسی از ملزومات اسلامی است. ما حتی استفتائاتی گرفتهایم و نتایج علمای دینی را درباره این موضوع پرسیدهایم. خيلي مهم است كه مراجع ديني اين كار را نهي كنند. به این استفتاها اشاره میكنید؟ به عنوان مثال، مراجع تقلیدی چون آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله صافی گلپایگانی به پرسش درباره ختنه دختران پاسخ گفتند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فتوا دادند: درعصر و زمان ما ختنه زنان و دختران سفارش نمیشود و احتیاط واجب در ترک آن است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم فرمودند ختنه دختران واجب نیست. قوانینی هم برای منع ختنه زنان در كشورمان داریم؟ این عمل در ایران از نظر قانونی ممنوع اعلام نشده اما قوانینی وجود دارند که برای قطع هر بخش از اندام جنسی زن مجازات تعیین کردهاند. در ماده ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ آمده است: «قطع و از بین بردن هر یک از دو طرف اندام تناسلی زن، موجب نصف دیه کامل زن است و قطع و از بین بردن بخشی از آن، به همان نسبت دیه دارد...». ماده ۷۰۶ هم میگوید: «از بین بردن لذت مقاربت مرد یا زن موجب ارش است.» این قوانین توانستهاند مانع اجرای این كار شوند؟ متاسفانه نه، ما نیازمند این هستیم كه قوانین جامعتری برای منع ناقصسازی جنسی زنان تصویب شود چون اين كار نمادی از خشونت جسمی، جنسی و تبعیض جنسی است. كمپینی هم كه راه افتاده در همین زمینه فعالیت میكند. تلاش کمپین «گام به گام تا توقف ناقصسازی جنسی زنان» در ایران همین است که علاوه بر آگاهی بخشی به مردم بتواند ممنوعیتهای قانونی را در این زمینه محکمتر کند. تلاش میكنیم با توجه به قوانین ملی موجود در ایران و کنوانسیونهای بینالمللی دولت را در دو جنبه قانع کنیم. در چه مواردی؟ یكی این که دولت باید با پذیرش مرسوم بودن این عمل در برخی مناطق ایران برای دریافت کمکهای جهانی و اتمام شیوع این عمل در کنار سایر کشورها قرار گیرد و درواقع رسما به یونیسف اعلام آمادگی کند. ضمن اين كه مطالب مربوط به ختنه دختران در دروس رشتههای پزشکی و پیراپزشکی گنجانده شود تا دانشآموختگان این رشتهها با آگاهی بیشتر با این سنّت مقابله کنند. مورد دیگر هم این است كه برای تغییرات جدی در قوانین ملی گامهای بلندتری بردارد. تا زمانی که قانون از ممنوعیت این عمل پشتیبانی نکند همچنان حریم خانگی قربانیهای بیشتری خواهد گرفت. این افراد در حالی قربانی میشوند كه اعضای بدن انسان بدون هدف و بطور اتفاقی به وجود نیامده است. گرچه مرتکبین ناقصسازی جنسی زنان آن را اقدامی برای محدود کردن میل جنسی زنان میدانند ولی این عمل درواقع مانع ارضای جنسی است در حالی که میل همچنان باقی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
کاهش حبس زنان زندانی در صورت ابلاغ/ در قانون تفاوت جنسیتی نداریم
رئیس سازمان زندان ها در گفتگو با مهر کاهش حبس زنان زندانی در صورت ابلاغ در قانون تفاوت جنسیتی نداریم شناسهٔ خبر 3898153 - دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰ ۴۰ جامعه > قضایی jwplayer display inline-block; رئیس سازمان زندانها در خصوص کاهش مجازات حبس زنان زندانی گفت این موضوع نپیش بینی 300 برنامه محوری حوزه زنان و خانواده ستاد دهه فجر در خراسان جنوبی
مدیرکل امور بانوان استانداری پیش بینی 300 برنامه محوری حوزه زنان و خانواده ستاد دهه فجر در خراسان جنوبی بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت در ایام الله دهه فجر امسال 300 برنامه محوری فرهنگی و اجتماعی توسط کمیته زنان و خانواده ستاد دهه فجر اروایتی از مزاحمتهای نامحسوس برای زنان
روایتی از مزاحمتهای نامحسوس برای زنانتاریخ انتشار يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰ ۰۷ اما حفظ آبرو از مهمترین دلیل سکوت زنان آزاردیده در برابر آزارهای اخلاقی و جنسی است به عقیده کارشناسان در اکثر این موارد جامعه اغلب زن را متهم میکند که خود مقصر و عامل رفتار ضد اخلاقسولاریوم در آرایشگاههای زنانه غیرقانونی است
سولاریوم در آرایشگاههای زنانه غیرقانونی استتاریخ انتشار شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸ ۲۳ نایب رییس اتحادیه آرایشگران زنانه گفت خدمات سولاریوم و پیرسینگ سوراخ کردن گوش و بینی در آرایشگاهها مجاز نیست اما تاتو صرفا روی صورت مجاز است که البته این آرایشگاهها باید دارای مبرقراری عدالت جنسیتی از مهمترین برنامههای حوزه زنان است
زهرا یعقوبنژاد مطرح کرد برقراری عدالت جنسیتی از مهمترین برنامههای حوزه زنان است مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت رویکرد برقراری عدالت جنسیتی و استفاده از ظرفیت و توانمندی زنان از مهمترین برنامههای حوزه زنان بوده است به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس زهرابا مشهورترین و بدنام ترین زنان قاتل آشنا شوید
با مشهورترین و بدنام ترین زنان قاتل آشنا شویدتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵ ۴۸ برخی پروندههای جنایی شهرت بیشتری نسبت به سایر پروندهها دارند این موضوع در کشورهای غربی پر رنگتر است در این گزارش با چند پروندهی قتل مشهور در جوامع غربی آشنا خواهیبرنامه «جبهه مردمی» برای قشر زنان
برنامه جبهه مردمی برای قشر زنان سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بابیان اینکه 30 درصد شرکتکنندگان در مجمع باید خانمها باشند گفت همه اقشار موظف شدند حداقل 30 در صد معرفیشدگان آنها خانمها باشند البته بهجز قشر زنان که 50 نفر را معرفی خواهیم کرد فارس مرضیه وحید دسنام لیلا حاتمی در میان اسامی زیباترین زنان
نام لیلا حاتمی در میان اسامی زیباترین زنان روز نو سایت نام آشنای واندر لیست فهرستی از زیباترین زنان خاورمیانه را منتشر کرده است با توجه به اینکه برخی از زیباترین زنان جهان در خاورمیانه زندگی می کنند وجود چنین لیستی یکی از ملزومات مجله ها و رسانه های مد بنظربازنشستگی 20سال زنان وعدم لحاظ بار مالی طرح
بازنشستگی 20سال زنان وعدم لحاظ بار مالی طرحمحسن ریاضی 9بهمن 95تاریخ انتشار شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ ۲۱ یکی از دلنگرانی های سازمان تامین اجتماعی از تصویب قانون بازنشستگی زنان با 20سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی بار مالی این طرح برای آن است تجارب طرح های مشابه در سازماحداث ۱۸ «خانه امن» برای زنان بیسرپناه / ۱۰۰۰ مورد فرار از منزل
احداث ۱۸ خانه امن برای زنان بیسرپناه ۱۰۰۰ مورد فرار از منزلتاریخ انتشار يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۵۸ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راهاندازی 18 «خانه امن» برای زنان از خانه رانده شده و بیسرپناه خبر داد و گفت زنان بیسرپناه یا زنانی که-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها