تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817376090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ذخایر ژنتیکی کشور در شرایطی فاجعه‌بار هستند/مهندسی ژنتیک می تواند به حفظ گونه ها کمک کند


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ذخایر ژنتیکی کشور در شرایطی فاجعه‌بار هستند/مهندسی ژنتیک می تواند به حفظ گونه ها کمک کند
عضو هیات علمی بانک ژن ملی گیاهی ایران با بیان این که گونه های موجود با هزار برابر سرعت طبیعی در حال انقراض‌اند، اظهار داشت: در شرایطی که ذخایر ژنتیکی کشور وضعیتی بحرانی دارند فناوری های زیستی نوین موثرترین راه برای حفظ تنوع زیستی و نجات گونه های موجود است.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر مهدی زهراوی که در همایش تخصصی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان در دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: ذخایر ژنتیکی در کنار خاک و آب، منابع پایه کشاورزی و اساس امنیت غذایی هستند که به شدت رو به کاهش هستند. گونه ها با هزار برابر حد طبیعی در حال انقراض است که پیش بینی می شود با شدت گرفتن این روند سالانه هزار گونه - دو، سه گونه در روز - منقرض شوند.






به گزارش ایسنا، وی با بیان این که فرسایش ژنتیکی ناشی از اصلاح نباتات سنتی که مبتنی بر تنوع و انتخاب است سبب آسیب‌پذیری گونه ها نسبت به بیماری می‌شود، اپیدمی جهانی ug99 را که 90 درصد ارقام گندم زیر کشت دنیا نسبت به آن آسیب پذیرند، نمونه ای از این پدیده مخرب عنوان کرد.



زهراوی خاطرنشان کرد: مهندسی ژنتیک که امیدهای زیادی در این زمینه ایجاد کرده مخالفانی هم دارد اما آن چه مسلم است این که اصلاح نباتات سنتی جوابگوی نیاز روز افزون انسان نیست. در سال 2050 جمعیت جهان از مرز  9 میلیارد نفر عبور خواهد کرد در حالی که نرخ رشد تولید سالانه یک درصد است که نیم درصد از نرخ رشد سالانه جمعیت (1.5 درصد) کمتر است. لذا اگر تهدیدات اقلیمی را هم که یک تهدید فوق العاده  جدی است در نظر نگیریم نیاز به 70 درصد افزایش در تولید داریم.


وی تصریح کرد: عملکرد ارقام موجود حاصل 70 سال تلاش محققان در زمینه روش های کلاسیک اصلاح نباتات  بوده لذا نیاز به روش ها و منابع ژنتیکی جدید داریم تا بخش اعظم تنوع زیستی را که یا وارد نشده یا بلا استفاده مانده، فعال کنیم؛ مثلا 90 درصد از تنوع موجود در گونه های وحشی برنج به ارقام مزرعه‌ای راه نیافته اند که علت آن کشش لینکاژی است.


زهراوی با بیان این که موانع تلاقی سد راه استفاده از این ظرفیت شده است، اظهار داشت: تلاقی بین گونه‌ای در نباتات سنتی کارآمد نبوده و فقط با فناوری‌های زیستی نوین می توان قفل این گنجینه بزرگ ژنتیکی را گشود. البته در برخی موارد حتی ذخایر ژنتیکی محدودیت دارند مثلا در حالی که اسید آمینه لیزین در گندم حدود سه درصد است از 15 هزار گندمی که در آمریکا تحت بررسی قرار گرفته، فقط چند رقم که از آرژانتین و هند آمده بودند دارای چهار درصد لیزین بودند که به عنوان منابع ژنتیکی برای لیزین بالا در برنامه های اصلاحی استفاده شده اند. در این زمینه مهندسی ژنتیک با ایجاد مسیرهای متابولیکی جدید دستاوردهای زیادی داشته است.


عضو هیات علمی بانک ژن ملی گیاهی ایران در ادامه با فاجعه بار توصیف کردن وضعیت ذخایر ژنتیکی در ایران گفت: بانک های ژن کشور که اغلب زیر مجموعه موسسات دیگر بوده و ردیف بودجه مستقل ندارند با فقر منابع مالی و در نتیجه کمبود شدید امکانات و فرسودگی تجهیزات مواجهند و در زمینه بهره‌برداری از منابع ژنتیکی هم وضع خوبی ندارند. به رغم ضرورت توجه به نابودی ذخایر ژنتیکی در این زمینه تقریبا از بخش دولتی نا امید شده ایم و شرکت های دانش بنیان تنها امید ما در نجات ذخایر توارثی از ورطه نابودی هستند.


زهراوی خاطرنشان کرد: به رغم کمبودها و مشکلات موجود، ایران در مقایسه با دیگر کشورها دارای ذخایر ژنتیکی غنی است به طوری که در اپیدمی جهانی ug99 (نوعی زنگ ساقه) ژن های مقاوم در گندم ایران پیدا شد. کشور ایران دارای بیش از هشت هزار گونه گیاهی است که بیشتر از کل اروپا  است و 12 زیستگاه زیست کره داریم که در صورت بهره مندی از رویکرد اقتصاد دانش بنیان فرصتی بی نظیر برای بالفعل کردن این ظرفیت غنی ذخایر ژنتیکی داریم.




۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن