تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829230493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقایسه فیلم‌های ایران با سینمای جهان اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در نشست «جای خالی ژانر در سینمای ایران مطرح شد؛ مقایسه فیلم‌های ایران با سینمای جهان اشتباه است
مقایسه فیلم‌های ایران با سینمای جهان اشتباه است

نشست «جای خالی ژانر در سینمای ایران؛ زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سینمایی» سه‌شنبه 10 اسفند، در مدرسه ملی سینما برگزار شد.  به گزارش ایلنا، شهاب‌الدین گفت: اینکه به قدر کافی در سینمای‌مان فیلم داشته باشیم که بتوانیم در طبقه بندی‌های مختلف آن را قرار دهیم، به معنای داشتن و نظریه‌پردازی ژانر در سینما نیست. سه جریان اساسی برای به وجود آمدن جریان ژانر در صنعت سینمای یک کشور لازم است. یکی از آن‌ها نظام استودیویی است که اصولاً باعث تنوع و تعدد تولید می‌شود و به دنبال خود نمونه‌های ژانر را توسعه و تقویت می‌کند؛ یعنی دلایل اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم به عنوان رکن دیگر، دخیل است چون توجیه اقتصادی دارد و زیرساخت‌های تولید را برای ژانرهای متفاوت مهیا می‌کند. نکته سوم، محدودیت‌های اجتماعی برای ارائه گونه‌های مختلف ژانر است؛ به هر حال در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اصولی دارد و این اصول باعث می‌شود ما نتوانیم به برخی گونه‌ها ورود کنیم و حتی اگر این کار را انجام دهیم شاخصه‌های مشترک آن‌ها را در شکل نشانه‌ای یا رمزنگاری باید ارائه بدهیم که این در سینمایی که بخواهد صراحت لحن داشته باشد، چندان امکان‌پذیر نیست. عادل ادامه داد: بعضی از متفکرین سینما اصولاً اعتقادی به ژانر ندارند و در سینمای پست مدرن‌ نیز ژانرها با هم ادغام و به شکل هایبرید(ترکیبی) می‌شوند. ژانر، مختص ادبیات است و نه مخصوص به سینما. ژانر اولین بار به شکل کلاسیک، در انواع شعری که ارسطو تعریف کرده معنا پیدا می‌کند. سه اصل در ژانر، باید در نظرگرفته شوند؛ اول روایت، دوم تکنولوژی و سوم شمایل‌نگاری و ستاره‌ها(بازیگران) هستند. جایی که بحث ژانر می‌شود بحث روایت و شمایل‌نگاری ما و پیدا کردن زبان و لحن وسط است. ما باید خودمان گونه‌هایی را خلق کنیم، یعنی حتی فیلم‌سازان ما اگر سراغ جنایی یا رومانس عاشقانه می‌روند باید به سبک خودمان باشد. نسبتی که  بین نظام ژانر در ایران و خارج از کشور وجود دارد، شکلی است. خسرو نقیبی فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینما، پس از عادل، سخنان خود در مورد ژانر را آغاز کرد: مقایسه ناعادلانه‌ای که بین فیلم‌های ایرانی و خارجی می‌شود، که عموماً در بین قشر روشنفکر و منتقد اتفاق می‌افتد، باعث شده تا فیلم‌سازان ما خیلی حوصله نکنند تا سراغ ژانرهای مختلف بروند. به همین دلیل همان سینمای اجتماعی رایج، به سلیقه مخاطب تبدیل می‌شود که همه طرفین، از آن راضی هستند. غالباً به فیلم‌های ژانر در سینمای ایران حمله می‌شود و نوعی هجمه علیه آن وجود دارد. در دوره‌های مختلف، فیلم‌های خوبی مثل "حریم" و "کیفر" که فیلم‌های خوبی در تجربه‌های جدید ژانر در سینمای ایران به شمار می‌روند، پذیرای نقدهای عموماً نوشتاری خوبی نبودند و در مورد "حریم" این اتفاق افتاد که اصلاً توجهی به آن نشد. نقیبی افزود: اتفاقاً تعریف ژانر، در کتاب‌های جدید دارد منحصر می‌شود به فرمول و شکل؛ که در هر جا و هر سینمایی می‌تواند اتفاق بیفتد. به نظر من، چیزی که از آن به عنوان جای خالی ژانر در سینمای ایران یاد می‌کنیم، تقصیر فیلم‌ساز نیست. فکر می‌کنم خیلی از ژانرها را می‌توان در سینمایی ارزان و به شکل لامکان هم تجربه کرد. البته سیستم عرضه و تقاضای ما هم مشکل دارد؛ وقتی سلیقه مخاطب را اشتباه تربیت کرده‌ایم، مخاطب از تنوع ژانری استقبال نمی‌کند و غیر از فیلم‌های رایجی که در سینمای ایران می‌بیند، از شکل دیگری استقبال نمی‌کند و فیلم دیگری را فیلم خوبی نمی‌داند. جریان غالب فکری، آدرس غلطی داده است به عنوان سینمای مطلوب. به همین دلیل، فیلمسازان هم رفته‌اند دنبال ساخت فیلم‌های شبیه به هم. نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با حضور استادان و دانشجوهای دانشگاه‌ها، سینماگرانی همچون محمدعلی حسین‌نژاد، حسین تمجیدی، فرزاد موتمن و جمعی از هنرجویان مدرسه ملی برگزار شد.

۱۳۹۵/۱۲/۱۱ ۱۱:۴۶:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن