واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اسماعیل سلطانیان بازیگر در گفتگو با فرهنگ نیوز:
مدیران سینمایی اصلاحات نگذاشتند کارگردانی را ادامه دهم/با حقوق بخورونمیر بازنشستگی گذران زندگی میکنیم من چه در سینما و با آثاری مثل «بایسیکل ران» و «کافه ترانزیت» و «دستفروش» و نظایر آن چه در تلویزیون با سریالهایی مانند «وضعیت سفید» کوشیدیم عیاری بالا از بازیگری خود را ارائه کنم اما نتیجه موثر به دست نیامده است! چرا؟ چون روابط را بر ضوابط حاکم ساختند و به جای استفاده از بازیگر به سراغ نابازیگران رفتند تا پول کمتری بدهند.
گروه سینما تلویزیون فرهنگ نیوز: اسماعیل سلطانیان از جمله بازیگران سینمای ایران است که در دهه 60 و با شکل گیری سینمای نوین انقلاب کوشید با عقبه تئاتری خویش و ایفای نقش در آثاری نظیر «زنگها»، «بایسیکل ران»، «دستفروش» و «دیده بان» تصویرسازی تازه ای از بازیگری را بدون داشتن الزامات متکی بر چهره ارائه کند.سلطانیان نزدیک به سه دهه بیشتر در سینما و کمتر در تلویزیون ایران حضور داشت و البته به جز بازیگری یک تجربه کارگردانی به نام «همه دختران من» را در کارنامه دارد.سلطانیان در گفتگو با فرهنگ نیوز درباره آخرین کارهای بازیگریش گفت: یک سریال با نام «زیر لب بشمار» ساخته بهمن شهروان آخرین تجربه بازیگریم بوده است. سریالی منطبق با حال و هوای دهه فجر که سال قبل روی آنتن رفت.این بازیگر با اشاره به اینکه پیشنهادات بازیگری در سال اخیر کمتر شده خاطرنشان ساخت: پیشنهاد هست اما قابل توجه نیست. کیفیت فیلمنامه ها آن قدر پایین آمده که واقعا درمی مانی آیا نویسنده ای هم در گروه بوده یا نه. از آن طرف برخی اوقات هم می بینیم برای آن که دستمزد ندهند می خواهند که به صورت افتخاری در یکی دو سکانس بازی کنیم که به هر حال سر این طور کارها هم نروم بهتر است.با حقوق بخورونمیر بازنشستگی گذران زندگی می کنیماسماعیل سلطانیان با اشاره به گرفتاریهای اقتصادی بازیگران پیشکسوت ادامه داد: اگر راستش را بخواهید این کم کاری مشکل ساز است. البته من بازنشسته اداره تئاتر هستم و حقوق بخورنمیری دارم که گذران زندگی کنم اما همکارانی را سراغ دارم که همین حقوق را هم ندارند اما چاره چیست؟ نمی توان در هر کاری ظاهر شد. باید مقاومت کرد تا اوضاع بهتر شود.این بازیگر که آخرین کار سینمایی اش «چ» ابراهیم حاتمی کیا است با بیان اینکه کارنامه موجهی دارد که به آن می بالد بیان داشت: من چه در سینما و با آثاری مثل «بایسیکل ران» و «کافه ترانزیت» و «دستفروش» و نظایر آن چه در تلویزیون با سریالهایی مانند «وضعیت سفید» کوشیدیم عیاری بالا از بازیگری خود را ارائه کنم اما نتیجه موثر به دست نیامده است! چرا؟ چون روابط را بر ضوابط حاکم ساختند و به جای استفاده از بازیگر به سراغ نابازیگران رفتند تا پول کمتری بدهند.مدیران سینمایی اصلاحات نگذاشتند کارگردانی را ادامه دهمسلطانیان که یک دهه و نیم قبل یک فیلم پرمخاطب به نام «همه دختران من» را کارگردانی کرده بود در پاسخ به این سوال فرهنگ نیوز که آیا وسوسه نشده دوباره کارگردانی را تجربه کند گفت: «همه دختران من» فیلمی بود که به سود خوبی رسید و حتی تدوینگر آن فیلم سعید حاجی میری دو بار به من پیشنهاد کرد که باز هم کارگردانی کنم اما مدیران سینمایی دوران اصلاحات صریحا به من توصیه کردند که بهتر است به کارگردانی بپردازم!این بازیگر ادامه داد: محمدحسین حقیقی و محمدمهدی حیدریان از جمله مدیرانی بود که در آن زمان به من توصیه اکید کردند کارگردانی را فراموش کنم و به بازیگری بپردازم. توجیهشان هم این بود که سینمای ایران به بازیگر نیاز بیشتری دارد تا کارگردان و همین توصیه ها بود که باعث شد قید کارگردانی را بزنم.سلطانیان خاطرنشان ساخت: من سالها پیش از آن که عنوانی به نام بازیگردانی در سینمای ایران متداول شود برای فیلمهایی نظیر «دیده بان» و «وصل نیکان» کار بازیگردانی انجام دادم و همین باعث شد وقتی که وارد فیلد کارگردانی هم شدم به سرعت بتوانم پیش بروم و در همان یک فیلم عیار خود را نشان دهم اما آن دوران فصل صداقت بود و وقتی خواسته ای حتی بیجا از من شد من صادقانه توجیه را پذیرفتم و کارگردانی را کنار گذاشتم تا به ادعای آن مدیران، کارگردانانی دیگر رشد کنند.شمقدری پیشنهاد داد که کارگردانی کنم اما دیگر دیر بودبازیگر «یوسف پیامبر» و « در شهر خبری نیست» با اشاره به اینکه در دولت دهم رییس وقت سازمان سینمایی او را دعوت به کارگردانی کرد به فرهنگ نیوز گفت: جواد شمقدری پیشنهاد داد که مجددا کارگردانی را جدی بگیرم اما دیگر از آن شور و شوق قبل خبری نبود؛ این یک واقعیت است که هنر باید در موعدش جوشش کند و نه اینکه جلویش گرفته شود تا 15 سال بعدتر.در تهران هم احساس غربت می کنم چه برسد به اینکه بروم سراغ شبکه های ماهواره ای!این بازیگر 72 ساله درباره اینکه آیا پیشنهاداتی که برای کار در خارج از کشور و شبکه های ماهواره ای وجود داشته او را وسوسه نکرده که برای جلوگیری از کم کاری هم که شده مهاجرت کند اظهار داشت: من سالها پیش از این و زمانی که فیلمهایی مثل «دستفروش» و «بایسیکل ران» گل کرد پیشنهاداتی داشتم برای تولید یک سری فیلم سینمایی در کشور ژاپن اما قیدش را زدم چون می دانستم هنر بومی در زادبوم است که باید به شکوفایی برسد و نه در هیچ نقطه دیگری از جهان.سلطانیان تأکید کرد: من زادگاهم کرمانشاه را از همه جا بیشتر دوست دارم و حتی وقتی به تهران می آیم احساس غربت می کنم چه برسد به اینکه مهاجرت کنم!
95/12/11 - 10:25 - 2017-3-1 10:25:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]