تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817566458
بیعدالتی در داوریها محرز است/به فکر قبر برای سینماگران دهه شصت باشید
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: تکرار دوباره انتقادهای محمدحسین مهدویان؛ بیعدالتی در داوریها محرز است/به فکر قبر برای سینماگران دهه شصت باشید
کارگردان فیلم ماجرای نیمروز معتقد است که فضای سیاستزده و تحلیلزده جامعه ما میخواهد سینما را به بردگی بگیرد یعنی تصور میکند سینما یک رسانه نازل است. به گزارش خبرنگار ایلنا محمدحسین مهدویان با اشاره به آشناییاش با ادبیات و سینما میگوید: از کودکی کتابهای ژول ورن را میخواندم و بعدها کتابهای سارتر را. قدیمیترین فیلمهایی که به خاطر میآورم فیلمهای هراس ساخته شهریار بحرانی و افق ساخته رسول ملاقلیپور هستند. اما یکی از فیلمهای محبوبم افعی ساخته محمدرضا اعلامیست. وی ادامه داد: فیلمهایی مانند عروسی خوبان و همچنین هامون را به خاطر دارم. شخصیتهای اصلی فیلم هامون را خیلی دوست داشتم. در این فیلم یک سرگشتگی وجود دارد که برای من جالب بود. این فیلم تصویری در ناخودآگاهم خلق کرد که بعدها قطعا در جایی به کارم میآید. کارگردان فیلم ماجرای نیمروز که در سایت فیلم نت و در برنامه سی و پنج با فریدون جیرانی گفتگو میکرد؛ ادامه داد: بعد به سمت سینمای هالیوود علاقه شدم و به فیلمهایی مانند ترمیناتور 2 خیلی علاقه پیدا کردم. کمکم هم به سمت فیلمسازانی مانند پولانسکی گرایش پیدا کردم زیرا پولانسکی وضعیت غیرقابل باور را خوب نشان میدهد و آثارش پیچدگی و عمق خوبی دارد. بعدها به تارانتینو و ایناریتو و کاترین بیگلو علاقمند شدم اما هیچکدام مانند پولانسکی تاثیر روی من نداشتند. مهدویان با اشاره به اینکه اولین فیلمی که ساخته؛ یک فیلم کوتاه است، ادامه داد: اولین فیلمی که ساختم یک فیلم کوتاه است که از روی یک داستان ژاپنی ساخته شده. وقتی آن را در دانشگاه نمایش دادم همه به من خندیدند و من همانجا یاد گرفتم که فیلمسازی کار سادهای نیست. بعد چند فیلم مستند ساختم تا به مجموعه آخرین روزهای زمستان رسیدم. وی با اشاره به تاثیری که مرتضی آوینی روی او داشته است؛ افزود: کسی که مرا از تعصب کورکورانه نسبت به سینمای روشنفکری نجات داد؛ مرتضی آوینی بود. کارگردان ایستاده در غبار با اشاره به اینکه فقط به دنبال فیلمسازیست، افزود: موقعی که من فیلم میسازم با همه عشقم فیلم میسازم و در بند معادلات سیاسی و جناحی نیستم. موقع فیلمسازی همه انرژیام را میگذارم تا کار باورپذیر باشد زیرا سینما یک جوهر موثر و اثرگذار دارد و زبان مشترک خیلیهاست. مهدویان یادآور شد: نگاه من به جنگ همان نگاهیست که در ایستاده در غبار دیدم. همه آدمها و قهرمانهای من کسانی هستند که پاهایشان روی زمین است و همه واقعیاند. حتی اگر روزی بخواهم فیلمی درباره عاشورا بسازم همینگونه فیلم میسازم. وقتی آدمی را آسمانی فرض میکنیم یعنی فردیست که از همین زمین و حیات روی زمین به آسمان رسیده است. وی با اشاره به علاقه شدید خود به تاریخ گفت: من تاریخ معاصر را خیلی خواندم و وقتی وقایع سالهای دهه شصت را میخواندم آنقدر وحشتناک و عجیب بود که احساس کردم داستان هستند اما باید قبول کنیم که همگی واقعیت هستند و میبینیم که چقدر ترسناکاند. من نگران همنسلان خودم هستم که نکند این مسئله را مانند یک داستان ببیینند درحالیکه این اتفاقات و جنگ واقعا وجود داشته است. کارگردان فیلم ماجرای نمیروز ادامه داد: مسئله من در ماجرای نیمروز؛ خشونت و امنیت بود. این تصور که هر التهابی میتواند از درون خودمان یک نا امنی و خشونت به دنبال داشته باشد؛ مدام مرا نگران میکند. گاهی وقتها که میبینم دوتا دوست در حال بحث بر سر یک مسئله سیاسیاند؛ و این بحث چقدر میتواند یک شکاف ایجاد کند و وقایع سال 60 تکرار شود؛ مرا نگران میکند. معتقدم بازآفرینی این فضای ملتهب میتواند به جامعه ما کمک میکند و وقتی از سالن سینما میآیند بیرون؛ کمی قدر این وضعیت را بدانند و تلاش کنند جامعه ما به سمت التهابات و خشونت نروند. وی ادامه داد: همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا سریع به سمت ترور حرکت می کنیم و بعد از اتفاقات سال 88 نگران این بودم که دوباره جامعه ما به سمت ترور حرکت نکند. وقتی به تاریخچه ترور نگاه می کنیم متوجه می شویم که ترورها کار یک فردی بی سواد و بی دانش نبوده است بلکه بیشتر ترورها توسط افرادی انجام شده که خود هموطن بودهاند. افرادی تحصیلکرده، دانشگاه رفته و کتابخوان. چگونه است که چنین فردی میتواند دست به ترور بزند؟! مهدویان با اشاره به اینکه آثار سینمایی باید قبل از هر عنصر دیگر خاصیت فیلم بودن و داستانگویی را خوب ایفا کند، افزود: بیشتر فیلمهایی که درباره تاریخ معاصر ساخته میشود قبل از آنکه فیلم باشند؛ تحلیلهای تاریخی و سیاسی هستند و به سمت انگیزهها و دلایل میروند که درست نیست درحالیکه برای من مهم این بود که قبل از همه یک فیلم جذاب بسازم تا تصویری از وضعیت جامعهای باشد که در آن التهاب و خشونت موج میزند. من این فیلم را برای همنسلان خودم ساختم. وی ادامه داد: در اتفاقات دهه شصت با بوجود آمدن یک فضای رادیکال توسط سازمان مجاهدین خلق نه تنها فضای اعتراض آرام در کشور کمرنگ شد و خشونت گسترش پیدا کرد بلکه جامعه تا سطح زیادی به عقب رانده شد درحالیکه اگر با صبوری به سمت اعتراض آرام میرفتیم؛ شاید خیلی از اعتراضات سرکوب نمیشد و به خیلی از افراد که میخواستند به شیوه درست اعتراض کنند؛ ظلم نمیشد. مهدویان با انتقاد از برخی رفتارها و موضعگیریها علیه سینما گفت: متاسفانه فضای سیاستزده و تحلیلزده جامعه ما میخواهد سینما را به بردگی بگیرد یعنی تصور میکند سینما یک رسانه نازل است و مثلا باید کتابهای تاریخی برخی آقایان را تبدیل به تصویر و فیلم کند درحالیکه سینما یک عنصر جداگانه و مستقل است. وی ادامه داد: فیلم ماجرای نیمروز درمراحل فنی به شدت دقیق است و به لحاظ سبک فیلمبرداری و ایجاد فضای نوری و استفاده از لنز بسیار اصیل است. نمیگویم حتما باید این فیلم جایزه بگیرید ولی باید در تدوین و صدا نامزد میشد. من مدیون تلاش همه بچهها هستم و خیلی شرمسار شدم که من نامزد شدم برای کارگردانی فیلم ولی هیچکدام از بچهها نامزد نشدند. مهدویان با اشاره به روند داوریهای امسال نیز گفت: رفتار داوران امسال یک مقدار عجیبتر از بحث سلیقه است برای همین همه معترض شدند. علاوه بر عوامل فیلم خودم؛ بسیاری از فیلمهای جشنواره؛ کارهایشان دیده نشد. در روند داوریها درباره برخی از فیلمها و بچهها بیعدالتی محرز است. وی ادامه داد: نسل دهه شصت به سختی فیلم میسازد و من همیشه به شوخی به مدیران گفتهام اگر به فکر این سینماگران نیستید لااقل به فکر قبر برای این سینماگران باشید زیرا بزودی پیر میشوند. وقتی این نسل وارد سینما شده؛ چارهای نیست که باید به رسمیت شناخته شود. آنها با فیلمهای خوبی وارد شدهاند و زیادهخواهی هم نکردهاند.
۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ۱۳:۳۴:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
سینمای دهه شصت؛ از هیجان جنگ تا آرامش کودکی
سینما همواره آینه تمام قدی از جریانات و اتفاق های جامعه بوده است به این مفهوم که همواره می توان از فیلم های اکران شده در سینما پی به معضلات جامعه برد هر چند ممنوعیت ها هم همیشه مانعی بوده برای بازتاب نیافتن برخی معضلات اما هنر هفتم توانسته از لابه بلای همه این محدودیت ها پیام خوبیکاری دهه شصتی ها
بیکاری دهه شصتی هاتاریخ انتشار پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۳۹ «دخل و خرج جور درنمیآید» «زندگی خرج دارد» «عائلهمندم» اینها جملاتی است که این روزها بیشتر از هر زمانی شنیده میشوند به گزارش روزنامه شهروند جملاتی که حالمنصوریان : السد تمام شد، به فکر پرسپولیس باشید
سرمربی تیم استقلال پیش از تمرین امروز جلسهای را با شاگردانش در زمین برگزار کرد به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از فارس علیرضا منصوریان در ابتدای تمرین امروز استقلال بازیکنان تیمش را دور هم جمع کرد و حدود 10 دقیقه به آنها به گفتوگو پرداخت وی ضمن تشکر از عملکرد بازدهه فجر منتظر یک خبر خوب باشید/ جزییات جلسه با وزیر ارشاد - پایگاه خبری ستاره ها
مدیرعامل خانه موسیقی از برگزار شدن یک جلسه ویژه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بررسی موانع و مشکلات پیش روی اصناف هنری خبر داد به گزارش ستاره ها حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به جلسه اخیر خود با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد خدهه فجر منتظر یک خبر خوب باشید/ جزییات جلسه با وزیر ارشاد
مدیرعامل خانه موسیقی به مهر گفت دهه فجر منتظر یک خبر خوب باشید جزییات جلسه با وزیر ارشاد شناسهٔ خبر 3874760 - یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۰ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی jwplayer display inline-block; مدیرعامل خانه موسیقی ایران از برگزاری یک جلسه ویژه با وزیر فرهنگ و ارشاد انظر رفیقدوست درباره اعدامهای دهه شصت
نظر رفیقدوست درباره اعدامهای دهه شصتتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۲۱ محسن رفیقدوست میگوید برخی افراد مثل نصیری و خسروداد باید همان ابتدای انقلاب اعدام میشدند محسن رفیقدوست در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین به سوالاتی درباره اعدامدهه فجر متلعق به جریان فکری و حزب خاصی نیست
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان دهه فجر متلعق به جریان فکری و حزب خاصی نیست شناسهٔ خبر 3890202 - یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸ ۰۴ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج- معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان با بیان اینکه دهه فجر متعلق به مردم است نه هیچ جربسیج میامی 126 برنامه در دهه فجر برگزار می کند
بسیج میامی 126 برنامه در دهه فجر برگزار می کند میامی ایرنا - فرمانده سپاه ناحیه میامی گفت 126 عنوان برنامه در سرفصل های فرهنگی اجتماعی روشنگری و سازندگی در دهه فجر برگزارمی شود سرهنگ غلامرضا فلاحتی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود شرکت بسیجیان به همراه اقشار مختلفحضور سینماگران در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی
وداع با یار دیرین امام و رهبری حضور سینماگران در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی تهران - ایرنا - جمعی از هنرمندان سینما همپای مردم علاقه مند به یار دیرین انقلاب امام ره و رهبری در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی شرکت کردند به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الله ایوبی رییس سوضعیت اعطای گواهینامه های هنری به سینماگران در سه دولت اخیر
وضعیت اعطای گواهینامه های هنری به سینماگران در سه دولت اخیر شناسهٔ خبر 3886408 - سهشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۱ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; گزارش توصیفی درجه هنری صادر شده برای سینماگران از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان نویسندگان و شاعران کشور طی سال ها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها