تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817527844
انتقاد «غفارزادگان» از حلقههای مُریدساز ادبی - ایسنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
«داوود غفارزادگان» از حلقههای مریدسازِ ادبی انتقاد کرد و گفت: بسیاری از شاگردان آن داستاننویس خاص، مثل هم شدهاند و همهشان کپی برابر اصلِ استادشان هستند. به گزارش ایسنا، به نقل از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، این بنیاد از روز چهارشنبه - 10 شهریورماه- اردویی را با عنوان حلقه داستان در مرکز آموزشِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد. هنرجویان حاضر در این دوره که از رویشهای دورههای پیشین متمرکز آل جلال بودند، پس از غربال شدن از حیث توانمندی، کیفیت آثار ارسالی و جدیت در کار نویسندگی و گذراندن چند مرحله آموزشی، وارد دوره مجازی داستاننویسی داوود غفارزادگان شدند. ابراهیم زاهدی مطلق، معاون مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در حوزه داستان در مراسم افتتاحیه این اردو گفت: «ما سعی کردیم برای انتخابِ نویسندگانِ جوان، سراغ مستعدترینهای دوره آل جلال برویم و به نوعی به چکیدهای از بهترین هنرجویان و داستاننویسان جوان دست یابیم. این دوره، آخرین کارگاه تخصصی بنیاد برای داستاننویسان جوان و مشابه دوره تخصصی پزشکی است. دیگر هیچیک از مباحث ابتدایی در این کارگاه مورد بحث قرار نمیگیرد و هنرجویان باید بتوانند پس از خروج از این مرحله خود به شکار سوژههایشان بروند و با موانع و مشکلات این راه دست و پنجه نرم کنند. زاهدی همچنین گفت:متاسفانه، بسیاری از جوانانِ مستعد داستاننویسی در شهرستانها در همکاری با سازمانها و نهادهای مربوطه وارد کار اجرایی میشوند و از امرِ نوشتن باز میمانند.امیدواریم پس از برگزاری این دوره که بالاترین سطح از آموزش داستاننویسی از سوی بنیاد برای داستاننویسان جوان است، شاهد شکوفایی این جمع بااستعداد و پرتلاش باشیم و از این پس بنیاد در کنار این جمع، نه به عنوان برگزار کننده دوره آموزشی که به عنوان دوست و همراه خواهد بود. داود غفارزادگان که به عنوان مدرس ثابت کارگاه مجازی از اواخر تیرماه امسال به آموزش 27 نفر از داستاننویسان جوان پرداخته بود، بعد از آشنایی چهره به چهره با اعضای بیست نفره این اردو به نقد و بررسی داستانهای شاگردانش پرداخت. غفارزادگان در پایان از حلقههای مریدسازِ ادبی انتقاد و خاطرنشان کرد که بسیاری از شاگردان آن داستاننویس خاص، مثل هم شدهاند و همهشان کپی برابر اصلِ استادشان هستند. در حالی که ما باید از این مسئله به کلی دوری کنیم و هرکس جهان داستانی، لحن و نوع روایت خود را خلق کند.
روز دوم اردو با حضور رضا امیرخانی و احمد دهقان، برای نویسندگان جوان به شکلی متفاوت رقم خورد. صبح پنجشنبه رضا امیرخانی نویسنده رمانهای چون «ارمیا»، «منِ او»، «بیوتن» و ... به دعوت داود غفارزادگان مهمان اردوی داستاننویسان بود و بخشی از تجربیات نویسندگیاش را در اختیار این نویسندگان جوان قرار داد. امیرخانی پس از اینکه جلسات داستانخوانی و نقد داستانها توسط خود داستاننویسان را بیشتر از برخی سخنرانیهای یکطرفه، مفید و موثر خواند بر این تاکید کرد:بسیاری از ما نویسندگان در جمعها و محافل خصوصیمان میتوانیم ساعتها درباره کتابمان سخنرانی کنیم؛ ولی وقتی کتاب را روانه بازار میکنیم از سوی مردم اقبال نمیشود و این آسیبی است که باید به فکر چارهاش باشیم. این نویسنده افزود: یک داستاننویس خوب باید چیزی بنویسد که از مردم جلوتر باشد؛ نه عقبتر. باید ببینیم مردم چه سئوالات واقعی دارند تا به آن سوالات بپردازیم. نویسنده باید بداند مردم انتظار دارند چه چیزی را در ویترین کتابفروشیها ببیند. امیرخانی ادامه داد: نکته بعد اینکه بسیاری از نویسندگان از نسلهای بعد از خودشان که از قضا خوانندگان اصلی داستان و رمان هستند، فاصله گرفتهاند و درک درستی از جهان داستانی آنها ندارند و این به اصل بحث کتابخوانی و همچنین بازار کتاب، صدمات زیادی میزند؛ چرا که به اعتقاد من، بدنه اصلی جامعه داستانخوان که با شور و حرارت آثار نویسندگان را دنبال میکنند، جوانان بین 16 تا 30 سال هستند و فاصله گرفتن از دنیای داستانی آنها میتواند بازخورد مخربی به ارائه آثار هر نویسندهای بگذارد. او افزود: کارهای پیشگویانه، یکی از دلایلی است که مردم به رمان اقبال میکنند. ما در کشوری هستیم که بالاترین التهابات سیاسی را در 50 سال گذشته داشتهایم؛ اما چقدر توانستهایم آیندهمان را پیشگویی کنیم؟ من دو سال پیش، مجددا آناکارنینای تولستوی را بعد از 20 سال خواندم. دیدم علاوه بر تاریخ روسیه تزاری، تاریخ اتحاد جماهیر شوروی را در این کتاب میتوانم پیدا کنم. یعنی میدیدم وقتی این کتاب را میخوانی میتوانی انقلاب اکتبر را حدس بزنی. این رمان، توانسته کشور خودش را بشناسد. آثار نویسندههای ما نیز باید اینگونه باشد. بعد از این سخنانِ رضا امیرخانی، شرکتکنندگان در حضور داود غفارزادگان به داستانخوانی پرداختند و برخی دیگر از آثار نویسندگان جوان بازخوانی، نقد و بررسی شد. بعدازظهر پنجشنبه، احمد دهقان نویسنده کتابهایی چون «سفر به گرای 270 درجه» و «من قاتل پسرتان هستم» مهمان جوانان داستاننویسی بود. احمد دهقان در کارگاهی که داود غفارزادگان، مهدی قزلی و ابراهیم زاهدیمطلق همراهیاش میکردند با اشاره به این موضوع که نویسنده باید زیست غنی و متبلوری داشته باشد و نوشتن رابطه مستقیم با زندگی داستاننویس دارد، خطاب به نویسندگان جوان ادامه داد: «با لیلی به لالا گذاشتن نمیتوان داستاننویس شد. باید حرصِ تجربه کردن داشت و از هر طعم ممکنی در دنیا چشید تا بتوان در آثار انعکاس داد. دهقان همچنین اهمیت ویژهای برای پرنویسی قائل شد و افزود: تا میتوانید داستان بنویسید و پاره کنید. رمز موفقیت شما بی برو و برگرد، پُر نویسی است. روی کارهای قبلیتان، کار جدید را بنا کنید. از خیلی از داستانهایتان گذر کنید تا به داستان خوبِ خودتان برسید. این جرات را داشته باشید که از داستانهای قبلیتان خلاص شوید. بقیه زمان این دوره به داستانخوانی و نقد آثار هنرجویان زیر نظر ابراهیم زاهدی مطلق سپری شد.در این اردو 20 نفر از جوانان مستعد داستاننویسی از 11 استان کشور به مدت سه روز در مرکز آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بودند. انتهای پیام
یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]
صفحات پیشنهادی
انتقاد نماینده مجلس خبرگان به دولت با ادبیات غیرمودب در پوشش تفسیر قرآن
انتقاد نماینده مجلس خبرگان به دولت با ادبیات غیرمودب در پوشش تفسیر قرآنتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۴۱ روزنامه جمهوری اسلامی نوشت یکی از روزنامههای استان زنجان در یادداشت خود مطلبی با عنوان "جلسات موضوعی تفسیر قرآن یا تخریب دولت منتخب مردم " چاپ کرانتقاد از عملکرد پیمانکاران طرح 550 هزار هکتاری در امیدیه - ایسنا
مدیر اداره جهاد کشاورزی امیدیه با انتقاد از عملکرد پیمانکاران پروژههای طرح 550 هزار هکتاری در این شهرستان گفت سوء مدیریت مؤسسه جهاد نصر و انتخاب پیمانکاران طراز دوم بسیار ضعیف و ناموفق ضررهای زیادی به کشاورزان شهرستان وارد کرده است سید داوود علویفر در گفتوگو با خبرنگار ایسانتقادات به دور از خیرخواهی اهداف جناحی دارد - ایسنا
یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر لزوم بیان انتقاد خیرخواهانه و دلسوزانه برای پیشرفت کشور گفت آن دسته افرادی که انتقادات را به دور از خیرخواهی مطرح میکنند اهداف جناحی دارند و باید برای تنویر افکار عمومی به این انتقادات نیز پاسخ داد مصطفی کواکبیان در گفتوگو با ایسنا با تاکید براعطای مجوز گردشگری سلامت به 14 دفتر خدمات مسافرتی - ایسنا
14 دفتر خدمات مسافرتی مجوز فعالیت در گردشگری سلامت را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کردند به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در یازدهمین جلسه شورای راهبری گردشگری سلامت با حضور دستگاههای عضو شامل وزارت بهداشت درمان و آموزشمهاجرت و بیکاریِ نویسندگان و شاعران؛ شیراز را از رونق انداخته/ رونقِ ازدست رفتهی تشکلهای ادبی
در گفتوگو با سرپرست گروه ترجمه شیراز مطرح شد مهاجرت و بیکاریِ نویسندگان و شاعران شیراز را از رونق انداخته رونقِ ازدست رفتهی تشکلهای ادبی ترجمهی رمان به صورت گروهی با آنکه بدیع و غریب به نظر میرسد اما از نظر علی معصومی سرپرست گروه ترجمهی شیراز برای تربیت نسل تازهای ازانتقاد رامبد جوان از سلفی بگیران با حادثه پلاسکو/چرا خندوانه پخش نشد+فیلم
انتقاد رامبد جوان از سلفی بگیران با حادثه پلاسکو چرا خندوانه پخش نشد فیلم برنامه خندوانه به کار گردانی رامبد حجوان علارغم اعلام قبلی شب گذشته پنجشنبه ۳۰ دی ماه پخش نشد به گزارش خبرنگار ایلنا رامید جوان و تیم سازندگان برنامه خندوانه به پاس احترام و همدردی با مصدومان حادثه فانتقادآیتالله ناصر مکارمشیرازی از نمایش برخی صحنهها در سریال معمای شاه
انتقادآیتالله ناصر مکارمشیرازی از نمایش برخی صحنهها در سریال معمای شاه آیتالله ناصر مکارمشیرازی ظهر امروز پنجشنبه ۳۰ دی ماه گفت در سریال معمای شاه نباید برای نمایش فساد جنسی دربار همه چیز را به نمایش گذاشت به گزارش ایلنا به نقل از سایت رسم قم نیوز آیتالله ناصرانتقاد صریح گلریز از محتوای آثار جشنواره موسیقی فجر
در حضور رئیس دفتر رئیس جمهور صورت گرفت انتقاد صریح گلریز از محتوای آثار جشنواره موسیقی فجر خواننده کشورمان با اشاره به ابتذال کشیده شدن موسیقی کشور از نبود حتی یک موسیقی با محتوای انقلابی در موسیقی فجر انتقاد کرد به گزارش فرهنگ نیوز در مراسم نودوهشتمین سالروز تولد شهید مطهرینامزدهای نهایی جایزه ادبی هفت اقلیم معرفی شدند
نامزدهای نهایی جایزه ادبی هفت اقلیم معرفی شدند ششمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم نامزدهای خود را در بخش رمان و مجموعه داستان معرفی کرد به گزارش ایلنا نامزدهای نهایی ششمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم پس از بررسی ۱۹۰ اثر داستانی در دو بخش رمان و مجموعه داستان معرفی شدند ششمین دورهانتقادهای تند کارگردان «دریاچه ماهی» در نشستخبری
جشنواره فیلم فجر- برج میلاد انتقادهای تند کارگردان دریاچه ماهی در نشستخبری نشستخبری فیلم دریاچه ماهی با حضور عوامل فیلم در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد به گزارش خبرنگار ایلنا ابتدای این نشست مصطفی رستگاری فیلمنامهنویس با بیان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها