تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799143437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گروه زبان فارسی دانشگاه راجشاهی بنگلادش مستقل شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گروه زبان فارسی دانشگاه راجشاهی بنگلادش مستقل شد
پس از 55 سال آموزش زبان فارسی در دانشگاه راجشاهی بنگلادش، زبان فارسی از زیرمجموعه گروه زبان‌ها متشکل از سانسکریت، اردو، عربی و پالی، خارج و گروه مستقل زبان و ادبیات فارسی تشکیل شد.








به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در پی استقلال گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی بنگلادش در آذرماه سال‌جاری، اولین دوره دانش‌افزایی زبان وادبیات فارسی نیز در این دانشگاه با حضور سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در داکا، دکترمیزان الدین، رییس دانشگاه راجشاهی، دکتر چودهری جهان سرور، معاون دانشگاه، پروفسور تقی، رییس دانشکده علوم انسانی و رؤسای دیگر گروه‌ها و نیز دکتر فرهاد درودگریان استاد اعزامی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و دکتر الهام حدّادی، استاد اعزامی بنیاد سعدی، برگزار شد.

رییس دانشگاه راجشاهی و استادان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی و مسرت از استقلال گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه راجشاهی، این امر را موجب افزایش انگیزۀ استادان و دانشجویان زبان فارسی در این دانشگاه دانستند و از آنها خواستند که گوهر معرفت زبان و ادبیات فارسی را عاشقانه در قلب خود حفظ کرده و در زنده ماندن آن در راجشاهی و بنگلادش نهایت اهتمام و تلاش صادقانه خویش را به کار بندند. در این دوره پنج روزه که در دو گروه دانشجویان و استادان برگزار شد، موضوعاتی چون نظم و نثر فارسی، دستور زبان فارسی، نقد ادبی، ادبیات معاصر و ادبیات انقلاب اسلامی، روش تحقیق و مقاله­نویسی و نمایش فیلم برای تقویت مهارت­های گفتاری و شنیداری و همچنین شیوه‌های آموزش زبان فارسی، به دانشجویان و استادان حاضر در این دوره، تدریس شد.

در مراسم اختتامیه این دوره نیز که از سوم تا نهم ماه جاری برگزار شد، دکتر عطاءالله، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و دکتر چودهری، معاون دانشگاه و استادان و دانشجویان گروه با ابراز شادمانی از مستقل شدن گروه زبان فارسی پس از 55 سال، برگزاری اولین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در این دانشگاه را بسیار مفید دانستند و درخواست کردند که استاد ایرانی مستقل برای دانشگاه راجشاهی اعزام شود. در ادامه، دانشجویان نظرات خویش را با خواندن اشعاری از تأثیر برگزاری این دوره دانش‌افزایی بر زبان و ادبیات فارسی در گروه تازه استقلال یافته بیان کردند.



  دانشگاه راجشاهی به عنوان دومین دانشگاه بنگلادش بعد از دانشگاه داکا، در سال 1953 با حدود 37 هکتار مساحت، تاسیس شد و در حال حاضر دارای 33 هزار دانشجو و 59 رشته دانشگاهی و 9 دانشکده است.

سابقۀ تدریس زبان فارسی در دانشگاه راجشاهی به سال 1962 باز می­گردد و در سال 1996 دوره کارشناسی زبان فارسی درکنار زبان­های اردو، سانسکریت، پالی و غیره زیر نظر «بخش زبان­های خارجی» به طور رسمی در این دانشگاه راه­ اندازی شد.

دانشگاه راجشاهی تاکنون فاقد گروه زبان و ادبیات فارسی به صورت مستقل بوده که با تلاش­های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا، این گروه توانست استقلال خود را در اواخر آذرماه 1395 به عنوان یک گروه مستقل به دست آورده تا آرزوی دیرین استادان و دانشجویان این دانشگاه همانند دانشگاه داکا و چیتاگنگ بنگلادش، محقق شود. 



بر این اساس، در سال تحصیلی 2016، تعداد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی به 173 نفر رسید که 140 نفر آنان در مقطع کارشناسی، 25 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 8 نفر در مقطع پیش دکتری و دکتری، با تدریس 10 استاد با مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی، در حال تحصیل هستند.

 


منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن