تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتابفروشي 40 ساله ونيز رستوران مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كتابفروشي 40 ساله ونيز رستوران مي‌شود!
كتابفروشي سنتي و قديمي‌اي كه توسط دومينيك پنشين از سال1977 تاكنون در ونيز ايجاد شده و اداره مي‌شد قرار است به زودي تغيير كاربري دهد، به طوري‌كه كتاب‌هاي نفيس و ارزشمند اين كتابفروشي معروف جاي خودشان را به كارد و چنگال ‌مي‌دهند...
نویسنده : معصومه طاهري 


ونيز كه از آن به عنوان ملكه درياي آدرياتيك هم ياد مي‌كنند از جمله شهرهاي تاريخي و گردش پذير دنياست و تقريباً سالانه ميليون‌ها گردشگر از سرتاسر جهان راهي اين جزيره زيباي ايتاليايي مي‌شوند تا از جاذبه‌هاي تاريخي آن ديدن كنند، اما اخيراً مسئولان آن با بي‌توجهي اقدام به تخريب يا تغيير كاربري پايگاه‌هاي فرهنگي اين جزيره تاريخي كرده‌‌اند. چند روز پيش فيگارو خبري منتشر كرد مبني بر اينكه يكي از دو پايگاه مهم فرهنگي در ونيز از بين خواهد رفت. كتابفروشي سنتي و قديمي‌اي كه توسط دومينيك پنشين از سال1977 تاكنون در ونيز ايجاد شده و اداره مي‌شد قرار است به زودي تغيير كاربري دهد، به طوري‌كه كتاب‌هاي نفيس و ارزشمند اين كتابفروشي معروف جاي خودشان را به كارد و چنگال ‌مي‌دهند و اين مكان تاريخي و فرهنگي به رستوران و غذاخوري تبديل مي‌شود. مطابق با نظر مسئولان شهري ونيز اين كتابفروش بايد با كتابفروشي خود خداحافظي كند و آنجا يك رستوران شود.
اهميت كتابفروشي ونیز به اين خاطر است كه از سال 1977 تاكنون آثار كلاسيك ادبيات فرانسه را در حوزه‌هاي مختلف عرضه مي‌كند به خصوص اينكه مكان اين كتابفروشي در كنار كليساي دي سان جيوواني قرار دارد كه از ابنيه تاريخي مربوط به قرون وسطي است. گفته مي‌شود دليل تغيير كاربري اين مكان فرهنگي به رستوران آن است كه در ونيز تلاش مي‌شود فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي كوچك افزايش يابد تا بهتر بتوانند به گردشگران سرويس دهند. شهرداري ونيز چندين بار از دومينيك خواسته بود تا تغيير كاربري دهد اما او توجهي نمي‌كرد، زيرا او 40 سال در اين مكان كار فرهنگي كرده و شخصيت‌هاي زيادي اعم از سياستمداران، هنرمندان و فرهيختگان را به خود جلب كرده بود و در اين مدت مشتري او بودند.
فرانسوا ميتران، رئيس‌جمهور اسبق فرانسه بارها به مالك كتابفروشي توصيه كرده بود اين مكان را ثبت كند و به عنوان يك كتابفروشي قديمي در خارج از فرانسه آن را حفظ نمايد. دومينيك پنشين با نهادهاي اين شهرستان رايزني‌هاي زيادي كرده بود تا كتابفروشي به موزه يا كتابخانه دانشگاهي براي دانشجويان و محققان تبديل شود اما موفق نشده بود؛ هرچند از سال 2012 تاكنون به دليل مشكلات مالي شرايط بدي داشت ولي از هيچ سو حمايتي نمي‌شد. در حقيقت اين كتابفروشي ماحصل يك روايت تاريخي در ايتاليا بود. دومينيك در رشته هنر درس خوانده است كه غير از فروش كتاب كار ويراستاري و نوشتن را هم انجام مي‌دهد. او و همسرش اين مكان فرهنگي را 40 سال پيش راه انداختند و سعي ‌كردند در عين حال راهنماي گردشگران هم باشند. در اين كتابفروشي يك رنسانس واقعي جريان داشت. وي اسناد و متون علمي و ادبي و نقاشي‌ها و مجسمه‌هاي مربوط به قرن 15 تا اواخر قرن16 را در آن نگهداري مي‌كرد. دومينيك نسخه‌هاي معتبري كه بيشتر براي موزه‌ها و مراكز تحقيقاتي به كار مي‌آيند را در كتابفروشي خود داشت. اين فروشنده كتاب در بخشي از كتابفروشي خود فضايي براي گردشگران ايجاد كرده بود تا با اسناد و متون قديمي آشنا شوند و همان جا مطالعه كنند. بخشي را هم براي نويسندگان و فرهيختگان در نظر گرفته بود تا يك فضاي فرهنگي براي تبادل ديدگاه‌هاي مختلف باشد. دانشجويان در رشته‌هاي مختلف اعم از هنرهاي زيبا، اقتصاد و... چه ايتاليايي يا غير‌ايتاليايي به اين كتابفروشي مي‌آمدند. دومينيك مي‌گويد: من دوست ندارم فقط يك كتابفروش باشم. گردش و تفريح و خورد و خوراك آن هم در اين شهر تاريخي خوب است، اما نمي‌توان از كتاب، فرهنگ و تاريخ هم ساده گذشت. من متاسفم با مرگ يك نسل مواجه‌ هستيم هرچند اين روزها كمتر سراغ كتاب مي‌آيند و تعداد خوانندگان كتاب هم كمتر شده است.
بنا بر گفته كارشناسان فرهنگي اين كشور، تنها پايگاه فرهنگي ونيز در خصوص ادبيات كلاسيك فرانسه به رقباي كتاب سپرده مي‌شود؛ اين درحالي است كه در ونيز بالا آمدن آب دريا به‌غير از مد معمولي است بدين معنا كه به‌ خصوص در بهار و پاييز سطح آب به اندازه‌اي بالا مي‌آيد كه رفت‌وآمد را مختل مي‌كند و كوچه پس كوچه‌هاي شهر پر از آب مي‌شود انگار سيل آمده است. مد معمولي هنگامي كه با طوفان و امواج همراه باشد موجب بالا آمدن آب بيش از حد معمول مي‌شود كه اين مسئله در ونيز يك مسئله عادي است و همه به آن عادت دارند، به همين خاطر كتاب و متون مختلف امنيتي ندارند. براي محافظت از جزر و مدهاي ايجاد شده كتاب‌ها را در انبار بزرگ مي‌گذارند تا محفوظ بمانند. انبوه كتاب‌هايي كه نامرتب و روي هم در دخمه‌هاي پرپيچ وخم حتي در وان‌هاي حمام و قايق‌هاي قديمي بدون استفاده نگهداري مي‌شوند حالا با تغيير كاربري اجباري كتابفروشي قديمي، اين انبار تنها سنگر فرهنگي باقيمانده در ونيز است كه البته شرايط مناسبي هم براي نگهداري كتاب ندارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن