تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829578794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دريچه‌هاي بسته اميد در پايان‌هاي باز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دريچه‌هاي بسته اميد در پايان‌هاي باز
ماهيت سينماي ايران از امكانات سخت‌افزاري و تجهيزات تا روحيه ايراني كه چندان با گونه‌هاي ديگر سينما همخواني ندارد باعث شده كه ژانر فيلم‌هاي اجتماعي بيشتر جولان دهد...
نویسنده : حسن فرامرزي 


يك: مهم‌ترين ژانر در سينماي ايران، ژانر اجتماعي است، دلايل و خاستگاه‌هاي خودش را هم دارد، به طور خلاصه مي‌توان گفت ماهيت سينماي ايران از امكانات سخت‌افزاري و تجهيزات تا روحيه ايراني كه چندان با گونه‌هاي ديگر سينما همخواني ندارد باعث شده كه ژانر فيلم‌هاي اجتماعي بيشتر جولان دهد اما همواره دو آسيب بزرگ در روايت سينماگران ايراني كه اجتماع را نقطه عزيمت فيلم‌ها و توليدات خود قرار داده‌اند چشمگير بوده است.
دو: آسيب اول اين است كه سينماگران ايراني عمدتاً سراغ مسائلي در فيلم‌هايشان رفته‌اند كه مسائل محفلي يا قشري و طبقه‌اي بوده است يا دست‌كم روايت و تحليل آن‌ها از آن موضوع يك روايت طبقه‌اي بوده است. به اين معنا كه آن‌ها مثلاً وقتي سراغ موضوعي به نام خيانت مي‌روند و در سال‌هايي اكثر مضمون و سوژه فيلم‌هاي ساخته شده خيانت مي‌شود - به گونه‌اي كه انگار در جامعه ما هيچ سوژه ديگري وجود ندارد - حتي اگر اين موضوع يك موضع طبقه‌اي و قشري نباشد، اما نوع چينش و فضاسازي‌ها در فيلم به گونه‌اي است كه علت خيانت را معطوف به علت يا علل خاص در يك طبقه خاص قرار داده و بنابراين از ارائه تصويري جامع و فراگيرتر باز‌مي‌ماند.
سه: اما چرا اين اتفاق مي‌افتد؟ واقعيت آن است كه پشت بسياري از فيلمنامه‌هاي ايراني، گروه‌هاي تحقيق منسجم كه به مثابه تهيه مواد اوليه دست اول براي فيلم فعاليت كنند وجود ندارد، بنابراين فيلمنامه‌نويس يا كارگردان بيشتر متكي به تجربه زيستي خود خواهد بود، يعني تكيه دادن صرف به آنچه ديده يا شنيده است، با چشم و گوش يا در صفحه حوادث و نظاير آن يا نه تحليل‌هاي كاملاً ذهني و دورمانده از واقعيت‌هاي اجتماعي. احتمالاً اغلب ما خواهيم پذيرفت كه هر اندازه هم كه تجربه زيستي يك فيلمنامه‌نويس يا كارگردان غني باشد باز چتر چندان بزرگي بر سر موضوعات اجتماعي و علل و ريشه‌هاي آن باز نخواهد كرد. از اين زاويه مي‌توان گفت سينماي ايران هم از همان ناحيه «احساس داناي كل بودن» كه در اكثر ما ايراني‌ها وجود دارد و ما را از داشتن چيزي به نام مشاوره و نگريستن از چشم ديگران به يك رخداد بي‌نياز مي‌كند رنج مي‌برد.
چهار: اما آسيب دومي كه در اين فضا به چشم مي‌آيد، تازاندن ديدگاه «منفي‌نگر» به جاي ديدگاه «پيشنهاد‌محور» است. كم‌تر در سينماي ايران شاهد بوده‌ايم كه از زاويه‌اي روشن‌تر به يك آسيب نگاه شود. مثلاً يك فيلمساز به جاي آن كه به طلاق و درگيري و تنش يك زوج بپردازد كه اكثر توليدات سينماي ايران در همين راستا بوده زندگي زوجي را به گونه‌اي باورپذير نشان دهد كه ما به عنوان تماشاگران فيلم بپذيريم كه مي‌شود در همين دوران غوغا و هياهو و جنجال كه آرامش درون و بيرون را از ما گرفته‌اند، به گونه‌اي زندگي كرد كه در بطن همين تلاطم‌ها هم از فضاهاي يك زندگي مشترك لذت برد، همچنان كه مابه‌ازاهاي اين زندگي‌ها را در دور و بر خودمان مي‌بينيم. در واقع شما به جاي آن كه مدام بر نقاط تاريك زندگي تمركز كنيد و كاري جز روايت يا بزرگنمايي اين نقاط انجام ندهيد، مي‌توانيد اندكي بچرخيد به سويه‌هاي روشن‌تر اين اتفاق يا دست‌كم كورسويي را باز كنيد و نشان دهيد، نه آن كه همه دريچه هايي كه اميد ما از آن‌ها نفس مي‌گيرد و نو مي‌شود ببنديد، حالا چه با پايان باز چه با پايان بسته.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن