تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799640865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد سهام شركتي كه توان پرداخت حقوق كارگر را هم ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رشد سهام شركتي كه توان پرداخت حقوق كارگر را هم ندارد!
افزايش بهاي سهام شركتي كه حتي قادر به پرداخت حقوق كارگران خود هم نيست از عجايب هفت‌گانه در بورس تهران است و...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


افزايش بهاي سهام شركتي كه حتي قادر به پرداخت حقوق كارگران خود هم نيست از عجايب هفت‌گانه در بورس تهران است و اين اتفاق به لطف سفته‌بازان بورسي كه نقشي مشابه دلالان محصولات كشاورزي را در ايجاد حباب قيمتي دارند رقم مي‌خورد و در اين ميان اين سؤال مطرح مي‌شود كه ناظر بازار بورس دقيقاً چه چيزي را نظاره مي‌كند؛ سفته‌بازي در سهم‌هاي كوچك را. سفته‌بازان در بورس همانند دلالان محصولات كشاورزي هستند و در شرايطي كه شركت كه در اينجا به مثابه كشاورز است شايد سودي از محل سفته‌بازي و رشد بهاي سهم عايدش نشود ولي دلالان يا همان سفته‌بازان از محل رشد سهام انتفاع قابل ملاحظه‌اي مي‌برند، اما نكته افتراق دلالان محصولات كشاورزي با سفته‌بازان بورسي در اين است كه سفته‌بازان بورسي به بهاي از دست رفتن دارايي ديگران سود كسب مي‌كنند.

يكي از روش‌هاي سفته‌بازي در بورس و دستكاري قيمت اين است كه عده‌اي سفته‌باز روي سهام يك شركت تمركز مي‌كنند و با تزريق نقدينگي و ايجاد شايعه و... بهاي سهام شركت را به‌طور غيرواقعي بالا مي‌برند و دست آخر وقتي قيمت سهام به محدوده دلخواه رسيد سهم را فروخته و از آن خارج مي‌شوند و با خروج اين افراد ريزش سهم نيز شروع مي‌شود و افرادي كه در بهاي بالا سهم را خريده‌اند، متحمل زيان مي‌شوند.

در يك نمونه مشخص گروهي از سفته‌بازان حرفه‌اي بازار سهام در اوايل پاييز سال جاري در جلسه مشتركي تصميم مي‌گيرند تا با توجه به ركود عميق بازار بورس و عدم‌امكان نوسان‌گيري در سهام‌هاي بزرگ بازار سرمايه، امكانات مالي و ابزارهاي خود را روي سهام تأمين ماسه ريخته‌گري متمركز كنند، از اين رو از قيمت 170 تومان شروع به خريد سهام كرده و قيمت اين سهم را با تزريق حباب به 280 تومان در اوايل بهمن سال جاري رساندند.
در اين ميان يك كانال تلگرامي بورسي كه يك تحليلگر تكنيكال در شهر اراك هدايتگر آن است، در دامن زدن به عطش تقاضاي كاذب براي سهام تأمين ماسه ريخته‌گري به شدت مؤثر بوده و در يك كلام آسمان ريسمان به هم مي‌بافد.

حال نكته جالب آن است كه از منظر مالي شركت با اوضاع خوبي روبه‌رو نيست و گويا حقوق كارگران نيز با تأخير پرداخت مي‌شود و مضاف بر اين در مجمع سال 95 شركت به دلايل سودآور نبودن حتي يك ريال هم سود نقدي به سهامداران پرداخت نشده است.
از سوي ديگر نه‌تنها eps شركت اعلامي مذكور افزايشي نداشته و تحول خاصي در عملكرد واقعي شركت و مؤلفه‌هاي خارجي اثرگذار بر بهاي سهم شركت رخ نداده است بلكه مديران شركت پيرامون سهم اقدام به شفاف‌سازي نكرده‌اند و اين سهم تنها به دليل سفته‌بازي و تبليغ از سوي يك كانال تلگرامي از اراك بدون هيچ دليل بنيادي با رشد 75 درصدي قيمت در چند ماه روبه‌رو شده است.
هر چند نمي‌توان مدعي شد سكوت مديران شركت كماسه نشانه اعلام رضايت آنها از افزايش بدون دليل بهاي سهام شركت است، اما اصول اخلاقي حكم مي‌كند كه در چنين شرايطي مديران شركت اقدام به انتشار يك اطلاعيه كنند و به سهامداران بازار سرمايه اطلاع دهند كه اتفاق خاصي در شركت نيفتاده است.

در اين بين وظيفه ناظر بازار سرمايه با ديدن جهش بي‌دليل بهاي سهام كماسه آن است كه نماد را متوقف و از مديران شركت بخواهد تا اقدام به شفاف‌سازي كنند و بعد از انتشار اطلاعيه و مطلع شدن تمامي سهامداران از آخرين تحولات شركت اقدام به بازگشايي سريع نماد كماسه كنند چراكه توقف طولاني‌مدت سهام در بازار ركودي به صلاح بازار نيست و نقدشوندگي و جريان بازار نيز مختل مي‌شود.
 اگر سازمان بورس چند هفته قبل اقدام به توقف نماد و درخواست شفاف‌سازي به مديران شركت مي‌دهد، هم اكنون حباب در قيمت سهام كماسه آنقدر تقويت نشده بود اما در اثر كوتاهي ناظر بازار حباب در سهم در حال بزرگ شدن است و يك عده سهامدار غيرمطلع به واسطه فضاي شكل گرفته در حال جذب به سمت سهام هستند.

ريسك اصلي بازار سرمايه نوسان است و قرار نيست به جز ريسك نوسان سهم، ريسك بسته شدن و توقف طولاني‌مدت سهام را به سرمايه‌گذاران تحميل كنيم.
بورس بايد با توقف سريع و بهنگام شركت‌هايي كه ظن سفته بازي شديد در آنها مي‌رود از مديران بخواهد شفاف‌سازي كنند و سپس بلافاصله سهام آزاد‌سازي شود، در چنين شرايطي حداقل هم ناظر به وظيفه خود عمل كرده است و هم اينكه بازار از سفته‌بازي در يك سهم با رؤيت اطلاعيه مطلع مي‌شود.
 دست آخر بايد عنوان داشت كه سفته‌بازي در سهام شركت‌ها كمكي به رشد و توسعه شركت‌ها و تأمين مالي از مسير صحيح نمي‌كند، از اين رو بايد با سفته‌بازي در بازار سرمايه مقابله شود تا رشد در سهم‌هايي كه ذاتاً و ماهيتاً قابليت دارد صورت بگيرد و از اين طريق شركت اقدام به توسعه كند و سهامدار نيز منتفع شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن