تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799115279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای «حال بد» مردم از انبوه اخبار ضد و نقیض درباره پلاسکو نسخه بپیچید!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک:

شاید اگر سراغ مردم رفته و از افراد امیدوار به زنده یافتنِ آتش نشانان مفقود شده در حادثه پلاسکو، علت امیدواری شان را بپرسیم، بخش بزرگی‌شان ناخودآگاه حکایت معدنچیان محبوس شیلی را به یاد بیاورند. داستانی عجیب و غریب که اگر چه می‌تواند برای ادامه آواربرداری در چهارراه استانبول امیدبخش باشد اما در یک نکته مهم بسیار متفاوت با رویداد تلخ فروریختن ساختمان پلاسکوست.

به گزارش «تابناک»، سومین روز امدادرسانی در حادثه ریزش ساختمان بلندمرتبه واقع در مجاورت خیابان جمهوری تهران در حالی به شب رسیده که هنوز تمامی اخبار منتشر شده درباره این حادثه را هاله ای از تردید فراگرفته است. از این رو که تقریبا اغلب اخبار منتشر شده درباره این حادثه، تکذیب شده‌اند!

اتفاقی عجیب که شاید در نوع خود رکوردی جهانی باشد. آنقدر که به ازای هر خبر صحیح منتشر شده درباره رویداد، چند خبر ناصحیح و تکذیب شده می‌توان برشمرد و از شدت تکرار این اتفاق، اندوهگین، افسرده و حتی عصبانی شد. گویی هیچ مرجعی برای اطلاع  یافتن در خصوص این حادثه، دقیق و کامل نیست.

گزاره ای که زمینه ساز داغ شدن بازار شایعات در این خصوص شده و چه بسا سهمی در سرک کشیدن شهروندان کنجکاو به محل حادثه نیز داشته باشد. شهروندانی که به چشم دیده‌اند اخبار منتشر شده در رسانه ملی در باره این رویداد نیز گاه توسط همین رسانه تکذیب و بی اعتبار شده است.

وضعیتی که می‌تواند ناشی از محدود کردن رسانه ها در دسترسی به محل حادثه و خبرگرفتن درباره جزئیات و اتفاقاتی که در آن محدوده رخ می‌دهد باشد اما نه زمانی که درباره امثال رسانه ملی سخن می‌گوییم، چراکه می‌دانیم اکیپ خبری صدا و سیما در محل حادثه حضور دارند و به دلیل این امتیاز ویژه ای که به ایشان داده شده، می‌بایست تنها اخبار صحیح و موثق را مخابره نمایند.

پس اشکال کجاست؟ براستی چرا با این حجم از اخبار ضد و نقیض و ناصحیح در این خصوص مواجهیم؟ آن هم درباره رویدادی که در قلب پایتخت رخ داده و محدود به منطقه ای خاص مانده است؟

پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است به ابتدای بحث بازگردیم. به تفاوت میان آوارشدن تونل‌های ارتباطی در معدنی در شیلی با فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران. رویدادهایی که هر دو بازتاب جهانی یافتند اما از اولی تنها یک سلسله اخبار رسمی و صحیح منتشر می‌شد و از دومی، هر لحظه یک خبر مشکوک منتشر می‌شود که بسیاری شان سرنوشتی جز تکذیب ندارند.

تفاوتی که در سایه آن، محبوس شدن معدنچیان اهلی شیلی به اتفاقی ملی در آن کشور منجر شد که همبستگی ایشان را به همراه داشت و در کشورمان، فروریختن پلاسکو به تشتتی بی سابقه منجر شده که حتی سخنان مسئولان در خصوص آن، گاه دروغ از آب در می‌آید. اتفاقی که اگر بگوییم در انتها تشدید بی اعتمادی در جامعه را موجب خواهد شد، به نظر بیراهه نرفته‌ایم.

وضعیتی که مرهون انتشار اخبار مختلف در خبرگزاری ها و مجاری رسمی انتشار خبر  و سپس تکذیب آن است. بی آنکه گزندی متوجه مسئولانی شود که اخبار ناصحیح را منتشر می‌کنند و زمینه ساز درج این اخبار ناصحیح در رسانه ها هستند. انگار نه انگار که ستاد بحران تشکیل شده و می‌بایست تمامی اخبار از مجرای این ستاد و به صورت لحظه به لحظه در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

این در حالی است که نه تنها اعضای ستاد بحران هیچ ارزشی برای مدیریت افکار عمومی در زمان بحران قائل نشده و نمی‌شوند، که گاه شاهد اتفاقاتی مانند محدود کردن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و اخبار در محل حادثه نیز هستیم. وضعیتی که موجب شده برخی شبهات در این باره منتشر شده و جان فشانی هایی که در این چند روز در محل ساختمان سابق پلاسکو صورت گرفته و می‌گیرد، تحت الشعاع قرار گیرد.

آدرس غلطی که مسئولان به مردم می‌دهند و ضروری است هرچه سریعتر اصلاح شود تا از فروریختن سازه 53 ساله پلاسکو، به سقوط اعتماد افکار عمومی به مسئولان و اخبار رسانه های رسمی نرسیده و فضا را برای جولان دادن دشمنان و شایعه پردازان باز نکنیم. آنهایی که هربار خبری درباره امدادرسانی در حادثه پلاسکو منتشر می‌کنیم و بعد تکذیبیه اش را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهیم، خرسند می‌شوند!  




۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن