واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
خلافت خود خوانده و تحریف تاریخ(2)؛
آزاد سازی موصل خط پایانی بر تفکرات "زنگیها" خواهد بود؟ خطر کردن البغدادی و خواندن خطبۀ جمعه در مسجدی که نورالدین زنگی در موصل ساخته بود، به رغم اینکه در این مسجد چند قبر وجود داشت و این امر باعث انتقاد جریانهای وهابی شد، میتواند به نشانههایی تاریخی ارجاع دهد.
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛گروه موسوم به «الدوله الاسلامیه» یا همان داعش از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ بر شهر تاریخی موصل سیطره یافت؛ این گروه پس از تسلط بر موصل، بیانیه تشکیل خلافت اسلامی با خلیفگی ابوبکر البغدادی را صادر کرد و فعالیتهای حکومتی خود را با چاپ اسکناس با واحد دینار داعش و گذرنامه، درست کردن پلیس، صدور نفت، راهاندازی شبکه تلویزیون و برگزاری گشتهای گردشگری و وضع قوانین سختگیرانه آغاز کرد. داعش خلافت خود را در این شهر با موجی از اقدامات جنایتکارانه آغاز و سپس آن را به دیگر نواحی تحت سیطره خود نیز گسترش داد.نکته قالب تامل در این ماجرا این است که اهل سنت موصل و دیگر شهرهای تحت سیطره داعش نیز از اقدامات وحشیانه این گروه در امان نماندند. اکنون این شهر با کمک ارتش، نیروهای مردمی(حشدالشعبی) و قبایل عشایر و مشارکت کردها در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است و در روزهای آینده پاکسازی این شهر از گروه تکفیری داعش اعلام خواهد شد. در همین راستا آخرین خبری که سومریه نیوز از وضعیت این گروه مخابره کرده این است که:ابوبکرالبغدادی خطاب به عناصر خارجی خود در عراق گفت یکی از دو راه بازگشت به کشورشان یا منفجر شدن در موصل را انتخاب کنند.در بخش اول این یادداشت،به نقش و جایگاه موصل در اندیشه رشید رضا و برداشت گزینشی داعش از این نظریه پرداخته شد. در ادامه همان بحث به داعش در گفتمان تاریخی ابوبکرالبغدادی در نوشتار پیش روی پرداخته می شود.با روی کار آمدن ابوعمر البغدادی، پس از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی رهبر گروه تروریستی «قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین» و قدرتمند شدن عراقیهای گروه که برخی از ایشان سابقه عضویت در حزب بعث را نیز داشتند، این گروه به «دوله العراق الاسلامیه» تغییر نام داد و بر خلاف جریان کلی القاعده تلاشهای خود را بر ایجاد یک حاکمیت اسلامی با قرائت سلفی متمرکز ساخت. پیش از اعلام خلافت اسلامی طرحی با عنوان «کسر الحدود» از سوی دولت اسلامی عراق و شام کلید خورد. این طرح شکستن مرزهایی را نشانه رفته بود که در آثار و اندیشه کسانی چون برنارد لویس با تفکرات یهودی مطرح شده بود که در آخرین مورد آن، رالف پیتر از افسران «مرکز ملی آکادمی جنگ ایالات متحده» (The U.S. National War Academy)، در سال 2006م نقشهای جنجالی از خاورمیانۀ جدید منتشر نمود که در آن مناطق موسوم به خاورمیانه بر اساس ویژگیهای قومی و مذهبی رسم شده بود.این مباحث اگرچه تحت تاثیر تحولات جاری در منطقه بزرگ خاورمیانه بخصوص به دنبال تبدیل شدن ایران به یک بازیگر فعال و تاثیرگذار در منطقه و برنامه های طراحی شده از سوی برخی از اندیشکده های غربی-امریکایی-عبری تحت عنوان شکل گیری خاورمیانه جدید مطرح می شد، اما گویا واقعیت های تاریخی دیگری نیز در جریان بود و ظهور یکدفعه ابوبکر البغدادی در موصل با لباسها و بیرق سیاهرنگ، که رنگ لباس و بیرق خلفای و انتساب به بغداد، حسینی و قریشی در عنوان«الحسینی البغدادی القریشی» همه و همه نوستالژیای احیای خلافت بغداد را به ذهن متبادر می ساخت. خلافت عباسی با فروپاشی خود تا شکل گیری خلافت عثمانی در پهنه دیگری از جهان اسلام، جهان سنی را در خلاء ایدئولوژیک قرار داده بود و بار دیگر با فروپاشی خلافت عثمانی این خلاء فکری و ایدئولوژیک بار دیگر تکرار شد. از سوی دیگر، انتخاب موصل به عنوان پایتخت خلافت خود خوانده داعش، بیانگر تقابل نمادین فکری و ایدئولوژیک موصل با کوفه است. چرا که موصل در طول تاریخ با اندیشه عثمانی در برابر کوفه با اندیشه علوی مطرح بوده است.تقابل این دو شهر در اندیشه حدیث گرایی موصل و عقل گرایی کوفه نیز خود را نشان می دهد.برای پی بردن به تحلیل گفتمان فکری بغدادی در موصل، بار دیگر باید تاریخ جهان اسلام بعد از اضمحلال خلافت عباسی توسط مغولان در سال 656 ه.ق را ورق زد تا به نگاه حکومت های محلی سنی متعصب در موصل رسید. شاید بهترین مصداق برای بحث ما، حکومت های محلی زنگی ها و حکومت ایوبیان باشد. بنابراین همانگونه که اشاره رفت، در ظهور بغدادی در موصل و ادعای خلافت اسلامی و در توجه به ظاهر آرایش بغدادی، تأکید نشانهها بر روزگار نورالدین زنگی و صلاحالدین ایوبی نیز نباید فراموش شود.
درواقع مسجدی که ابوبکر البغدادی در آن خطبه خواند در قرن ششم و به فرمان نورالدین زنگی بنا شده است. نورالدین زنگی نیز امارتی در عراق و شام برپا کرده بود که همچون داعش از یکسو به حلب و از سوی دیگر به موصل میرسید؛ پس خطر کردن البغدادی و خواندن خطبۀ جمعه در مسجدی که نورالدین زنگی در موصل ساخته بود، به رغم اینکه در این مسجد چند قبر وجود داشت و این امر باعث انتقاد جریانهای وهابی شد، میتواند به نشانههایی تاریخی ارجاع دهد. نورالدین زنگی کسی بود که زمینۀ ظهور صلاحالدین ایوبی ــ کسی که جایگاه ویژهای در خاطرۀ جمعی مسلمانان دارد ــ فراهم کرد.صلاح الدین ایوبی در منظر اهل سنت یک قهرمان است؛ قهرمانی که شکست های سختی در جنگ های صلیبی بر صلیبیون وارد ساخت و توانست بیت المقدس را از دست حکومت لاتینی نجات دهد. از سوی دیگر همین حکومت، خلافت شیعی فاطمیان در مصر را به اضمحلال کشاند و بسیاری از شیعیان را قتل عام کرد. او در سال 565ق دستور داد تا در قاهره دیگر «حی علی خیرالعمل» را در اذان نگویند. همچنین بسیاری از مظاهر فکری و دینی شیعیان فاطمی را از بین برد.پر بیراه نبود که وقتی دور جدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه در ان روزها آغاز شد و بسیاری منتظر عکسالعمل خلافت جدیدالتأسیس اسلامی بودند، براساس نقلی که در سایت «ایلاف» آمده است، دولت خلافت اسلامی به روش صلاحالدین ایوبی ارجاع داده و گفته بود: «پاسخ شما را صلاحالدین ایوبی و نورالدین زنگی دادهاند، آن زمان که پیش از قدس در مصر و شام با شیعیان به ستیزه پرداختند.صلاحالدین پیش از رسیدن به قدس بیش از پنجاه جنگ ترتیب داد؛ از صلاحالدین نیز پرسیده شد که چرا رافضیها و شیعیان را میکشد و با دولت عبیدی ــ نامی که دشمنان فاطمیان بر ایشان مینهند ــ ستیزه میکند و رومیها و صلیبیها را وانهاده تا قدس را اشغال کنند؟ و او در پاسخ گفته بود: درحالیکه پشت من از سوی شیعیان تهدید میشود با صلیبیها نخواهم جنگید». به نظر میرسد یکی از مهمترین پیامهای تاریخی ابوبکر البغدادی همین ارجاع به تاریخ نورالدین زنگی و صلاحالدین ایوبی باشد.ابوبکر البغدادی، جدا از اینکه از جایی فرمان میگیرد یا نمیگیرد و بیتوجه به اینکه طرح آغازشده را به تنهایی جلو میبرد یا خیر، با توسل به گفتمانی تاریخی که نقاطی از تاریخ صدر اسلام تا دوران خلافت اسلامی و دورۀ میانه و حتی تاریخ جدید را دربرمیگیرد، درصدد مشروعیتیابی بود.در فضایی که جوانان برخی از کشورهای جهان اسلام امیدی به رهبران کشورهای خود ندارند، بسیاری از جوانان گمنام را جذب خود کرده است، به گونهای که از گوشه گوشۀ جهان اسلام و بیرون از آن بسیاری بیعت خود با ابوبکر البغدادی را اعلام کردند.
از فیلیپین و اندونزی تا قلب کشورهای آسیای مرکزی تا گروههای مختلف داخل سوریه که پیش از این به «جبهه النصره»، رقیب فعلی دولت خلافت، وابسته بودند؛ از بسیاری از جوانان مسلمان در کشورهای حاشیۀ جنوب خلیج فارس و نیز جوانانی که از اروپا و قفقاز میآیند و حتی عربی نمیدانند تا جوانان افریقا و حتی مصر، لیبی و فلسطین.در آخرین گزارش از این مورد، شبکه العالم اعلام کرد؛براساس برخی مدارک کشف شده در دانشگاه موصل،بعضي از اتباع کشورهاي عربي ازجمله مصر واردن عضو داعش هستند وافسران ارتش رژيم پيشين عراق نيز مسئوليت ساماندهي افراد مسلح را برعهده دارند.
95/10/28 - 12:42 - 2017-1-17 12:42:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]