تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852555009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بن بست تاریخی روشنفکران و اندیشمندان غربی در سیاست - پایگاه علمی خبری ایران ویج


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: بن بست تاریخی روشنفکران و اندیشمندان غربی در سیاستReviewed by on Jan 15Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگاناسیر تحول نظریه پردازی غربی از نقد نظریات شروع شد تا در مسیر تقابل ، تخاصم و تناقض یکدیگر قدم گذاشت و در حال حاضر در آستانه فروپاشی اردوگاه…بن بست تاریخی روشنفکران و اندیشمندان غربی در سیاست Reviewed by on Jan 15 Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا سیر تحول نظریه پردازی غربی از نقد نظریات شروع شد تا در مسیر تقابل ، تخاصم و تناقض یکدیگر قدم گذاشت و در حال حاضر در آستانه فروپاشی اردوگاه روشنفکری غرب قابل مشاهده است که درخواست محاکمه و مجازات برای خطاکاران نظریه پرداز به رویه ی معمول در تحلیل و تفسیرهای روزمره تبدیل گردیده است. در ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ یک نسخه تجدید نظر شده از کتاب ذهن بی پروا روشنفکران در سیاست نوشته ی استاد علوم انسانی دانشگاه کلمبیا، مارک لی لا(این کتاب برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است) همچنین او کتاب دیگری با عنوان ذهن آشفته در موضوع سیاست ارتجاعی منتشر کرده است. که این عنوان مقاله اصلی در کتاب پیشروست که بوسیله دیوید سیشنز، دانشجوی دکتری در تاریخ ، فرهنگ مدرن اروپایی در دانشگاه بوستون و نوشته شده و یک نقد برای دو کتاب فوق الذکر است. در ذهن این روشنفکران اروپایی چه گذشته است، چیزی پیچیده تر چیزی نسنجیده تر از نتایج حاصله که درد بشریت را علاج نکرد؟ در سیاست آنها به دنبال چه بودند؟ این کتاب می کوشد به این سئوالات بپردازد. در دهه نود برخی از طرفهای برجسته تر آنگلو آمریکایی از تاریخ فرهنگی اروپا در دهه نود، بمنظور تسویه حساب به صحنه آمدند. از این رو آنها مهمترین اندیشمندان فردریش نیچه، مارتین هایدگر، جورج باتای ، ژان پل سارتر، لوئیس آلتوسر و میشل فوکو و ژاک دریدا، را به اضافه چندتن دیگر از روشنفکران را از دو قرن گذشته در دادگاه پایان تاریخ به جرم تفکر غیر مسئولانه فرهنگی و حمایت از استبداد و اساطیر یوتوپیائی حاضر کردند. تا برای مخاطبان سیستم لیبرالی آشکار شود که فلسفه قرن بیستم اروپا در شکست سرمایه داری جهانی لیبرال کشور های انگلیسی زبان نقش اصلی داشته است. و در آن پروسه مسئولیت فرهنگی دارد در این رابطه دو مورخ انگلیسی تونی جات در نقد کمونیسم پس از جنگ با روشنفکران فرانسه و مارک لی لا در مقالات خود نظریه پردازان اروپایی در سیاست عمل گرایی انقباضی لیبرال انحصار طلب را در موضعی برخورد فرهنگی مورد نکوهش قرار دادند  بنابراین نظریه پردازان قرن گذشته اروپایی گنج گرانبهایی از اندیشه نقدی در مورد لیبرالیسم، سوسیالیسم، سرمایه داری و امپراتوری و چالش های برخورد فرهنگی تولید کرده اند.نگاه واقع گرایی نخبگان امریکا، در پایان قرن بیستم شبیه به تکبر کوته بینانه آنها در هوشیاری نسبت به مسئولیت شان بود. این نخبگان به خود اجازه دادند که به این باور برسند که پیروزی آنها همواره به صورت تاریخی دائمی است آنها برهمین اساس هرپروژه ی را که به نجات اجماع پایان تاریخ می توانست کمک کند. فلسفه اقیون واقع گرایی در ذهن بی پروا از نظر لی لا در نتیجه سیاست عدم اعتماد بنفس، برای رسیدگی به هر گونه عدم تعادل ساختاری بوجود آمده است. ذهن بی پروا مقررات فرهنگی پیشرفت در زمان و مکان و سنت های فرهنگی و فرهنگ سیاسی را باید پیدا می کرد که این رویاهای جنون آمیزخود متفکران را فریب داده است و لذا پاسخ آنها برای مقابله با آسیب های مرتبط نیز از آن پایه ارائه می کند. در هر صورت لی لا اذعان می کند که تاریخ وقتی از خود راضی بوده که در دهه نود این روال ظهور کرده و دچار اشتباه شده است و از آنموقع تاکید لیبرالیسم بر حقوق و فردگرایی لیبرال و رشد اقتصادی به یک دگم ظاهراً نرمسخت تبدیل شده است. که برای مثال: هدف از ان می تواند به استثناء کردن ادبیات سیاسی آمریکا از نقد سیاسی اسرائیل ذکر کرد و یا نمونه دیگر تحلیلی از ریاست جمهوری اوباما آمریکایی ها معتاد به شعار امید شده اند اوباما نتواست انتظارات را براورده کند که به نوبه خود او حتی موجب رنجش کودکان هم شد تا جایی که بستنی دونالد ترامپ و برنی ساندرز جای وعده های تو خالی او را گرفت. به نظر می رسد که چشم انداز فکری ذهن تورم، که به دهه نود می گردد تنها قادر به ارائه چیزی بنام پوچی و کلیشه شگفتی در امید سیاسی بوده است و در صنف طبقه کارگر در قرن بیستم و یکم خود را نشان داده که این طبقه فاقد امنیت شغلی و اجتماعی شده و اهداف واقعگرایی سیاسی اکنون تهدید به برافروزی انقلاب شده که خود یک محصول جانبی از واقع گرایی روشنفکران قرن بیستم می باشد. یکی از روشنفکران برجسته نیز اخیرا نوشته است موضع نئولیبرالیسم فرهنگی نیست بلکه شرط تصور عنوان یک اقدام در تبدیل به فرضیه واقعی خاص بجای فرضیه های دیگر است که نمی توان آن را بیان کرد. و تنها مرزی برای تخیلات سیاسی است. و اکنون بایدهمین با همین مسائل در مسیر خود حرکت کند؟ بطوری که باید با بریکست، دونالد ترامپ و داعش با حداقل ابزار فرهنگی ربرو می شود؟ یا شاید زمان آن رسیده باشد که به تجدید بررسی فکر روشنفکران قرن بیستم بپردازیم که آینده ای نامعلوم را با تخیل برایمان ترسیم کرده بودند. نویسنده در پاسخ به انتقادات شوکه آور می نویسد: نگاه لیبرالیسم پس از سال ها جنگ جهانی در این ختم شده است که آنها به سادگی فاقد انرژی لازم برای پایان دادن واقعی به خشونت ها هستند و در عوض آنها مسئولیت ثبات را برای انتقال خشونت به مناطق دیگر انتخاب کرده اند یعنی یک صلح با جابجایی گمراه کننده به عبارت دیگر، لیبرال فاقد شجاعت برای رسیدگی واقعی به خشونت ها و پایان دادن به آن است و بنابراین تبرئه قتل عام امپریالیسم و جنایات قومی محلی توسط خود جوامع انجام می شود که این موضوع حجم شکست اخلاقی لیبرالیسم را بیش از پیش آشکار کرده است. در حالی که زمینه تاریخی تغییر پیدا کرده و آخرین دستور کار سیاسی و ایده تاریخی اخلاقی و یقین تبخیر شده است و بدیهی است ما بسیار بیشتر از تاریخ فرهنگی موجود به درک و راهنمای کار سیاسی صحیحی نیازمندیم. ترجمه:عبدالمجید اورا انتهایی پیام


یکشنبه ، ۲۶دی۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ویج]
[مشاهده در: www.iranvij.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن