واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: ثبت سیاه چادر بافی لرستان در فهرست آثار ناملموس ملی کشورReviewed by on Jan 15Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری فارس از خرم آباد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، غلامرضا سلیمانی از ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر…ثبت سیاه چادر بافی لرستان در فهرست آثار ناملموس ملی کشور Reviewed by on Jan 15 Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری فارس از خرم آباد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ، غلامرضا سلیمانی از ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت: سیاه چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می شود که از موی بز و به وسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می شود، سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است. سلیمانی عنوان کرد: سیاه چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می شود که از نی و موی بز بافته می شود، دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز است. سلیمانی در ادامه افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده دو قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئات محترم وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت / ۳۲۹۱۵ مورخ چهار مرداد ماه، به منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضا، حایز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در ادامه محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان عنوان کرد: گرایش به شهرنشینی و مصرف گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی، کاهش روز افزون کوچروی در بین عشایر، به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه چادر و توجه به ارزش های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی ترین سرپناه، از بین رفتن آداب و رسوم مرتبط با برپایی یا جمع آوری سیاه چادر و مسائلی از این قبیل نشان دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند است که تاکنون سینه به سینه به نسل حاضر منتقل شده است. وی در پایان افزود: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری را برای نسل های آینده می طلبد.
یکشنبه ، ۲۶دی۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران ویج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]