تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805662704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا شغل دلالی ارز مورد نیاز جامعه است؟/ نباید با دلالان ارز برخورد شود؟ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اصغر سمیعی در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری- تحلیلی تراز، به تحلیل شغل کاذب دلالی ارز پرداخت.

به گزارش تراز ، همسن و سال های من یادشان هست حدود 40 - 50 سال پیش دست فروش ها و دوره گرد ها در کوچه، پس کوچه های تهران می چرخیدند. یکی یخ می فروخت و فریاد می زد یخیه! و دیگری می گفت چینی بند می زنیم یا چاقو و  قیچی  قندشکن تیز می کنیم و غیره. اما چه شد که دیگر این گونه کسب و کارها از بین رفت و دیگر کوچکترین فعالیتی از این رسته شغل ها وجود ندارد؟ آیا برخورد های دولتی و جریمه های سازمان تعزیرات باعث شده است که آنها دست از کسب و کار خود بر دارند ؟ یا نصیحت ناصحان در رادیو و تلویزیون و...  کسب و کار آن بندگان خدا را به تعطیلی کشانده است؟ و یا شاید کانون یا انجمن یخ فروشان دوره گرد اطلاعیه ای در این باب صادر کرده است؟
ظاهرا هیچ کدام از این دلایل باعث بر افتادن نظام دوره گردی نشده و اصولا نمی توانسته باشد. تنها دلیلی که وجود دارد این است که آن اصناف فلسفه وجودی خود را از دست داده اند، یعنی با آمدن یخچال های برقی و سای بای ساید دیگر کسی یخ نمی خرد، با آمدن ملامین، پیرکس و ظروف جدید چینی بند زنی ماهیت خود را از دست داده و احتیاج به وجود چنین صنفی احساس نمی شود، با آمدن اتومبیل به بازار پالان دوزان تغیر کاربری داده و صنف درشکه چی ها نیز به خودی خود تعطیل شدند. چرا که جایگزینی بهتر، سریع تر و راحت تر پیدا کردند. با ساخته شدن خانه های جدید مجهز به حمام  صنف گرمابه داری رو به افول گذاشته و.... در این باب ده ها مثال دیگر می توان در همین راستا ذکر کرد.غرض از مقدمه ای که عرض کردم اشاره به اتفاق اخیر در بازار ارز بود :
همه شنیده ایم که بارها نیروهای امنیتی  و انتظامی به این موضوع ورود کرده و به دستگیری و برخورد با دلالان ارز مبادرت کرده اند و صد البته کار نیروی انتظامی برخورد با قانون شکنان بوده و هیچ ایرادی به آنها وارد نیست، اما سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا این بار اولی بود که با واسطه های ارز برخورد می شود ؟ و یا آیا این بار، بار آخر خواهد بود ؟
همه ما می دانیم که جواب هر دو پرسش منفی است، پس پرسش دیگری مطرح می شود که آیا  اصولا شغل دلالی ارز مورد نیاز جامعه است  یا نه ؟ اگر مورد نیاز نیست پس چرا وجود دارد و همچنان نیز باید وجود داشته باشد ؟ چرا هر چقدر آنها را دستگیر و با آن ها برخورد می شود – از آنها تعهد می گیرند یا  جریمه می کنند و احیانا محکوم به زندان می شوند- همچنان وجود دارند و تمام نمی شوند؟
اگر بپذیریم این قشر هم برای جامعه لازم و بلکه سودمند هستند، پس چکار باید کرد که از زیان های احتمالی وجود آن ها آنها بکاهیم و از توانائی های آنان در راه خدمت به جامعه و رفاه مردم استفاده کنیم ؟
حقیر خدای ناخواسته قصد توجیه قانون شکنی یا دفاع از قانون گریزان را ندارم اما آیا نمی توان با سامان دادن به این شغل – فارغ از خوب یا بد بودنش- و شناسائی آنها به عنوان بازو و یاور مبادلات ارزی با پالایش و شناسنامه دار کردن آنها  و دادن نوعی مجوز به آنها و احیانا پوشاندن لباس متحدالشکل و یا نصب آرم و علامتی مشخص در کنار آموزش و البته نظارت،  خدمات رسانی آنان را در مسیری صحیح قرار داد ؟
تصور می کنم در این صورت است که وقتی راه برای فعالیت قانونی برای این صنف به آسانی هموار شود، دیگر هیچ توجیهی برای بی قانونی وجود نخواهد داشت.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 19 دى 1395 - 09:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن