واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نخستین نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی/1غریبآبادی: نظام مجازات در اسلام صرفاً جنبه بازدارندگی دارد/ حق حیات در حقوق بشر غربی صرفاً معنای مادی دارد
معاون بینالمللی ستاد حقوق بشر اذعان داشت: نظام مجازات در حقوق اسلامی صرفاً برای بازدارندگی است همچنین حق حیات در حقوق بشر غربی صرفاً معنای مادی دارد.
بهگزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، غریبآبادی در نخستین نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی که با همت موسسه صیانت از حقوق زنان و در محل این موسسه برگزار شد عنوان کرد: ما در خصوص حقوق بشر اسلامی نشستها و جلسات کمی داریم. معاون بینالمللی ستاد حقوق بشر در خصوص مبانی فکری حقوق بشر مدرن، اذعان داشت: مبانی فکری حقوق بشر مدرن به معنای فعلی که مبنای شکلگیری اسناد حقوق بینالمللی است به قرون 17 و 18 بازمیگردد و سه نفر در مبانی فکری آن نقش به خصوصی داشتهاند و آن سه نفر توماس هابز، ژانژاکروسو و جانلاک است. وی در خصوص تفاوتهای حقوق بشر غربی با حقوق بشر اسلامی، تصریح کرد: رد فرجامخواهی در حقوق بشر غربی بسیار نقش دارد و در آن اصالت بر سود و عقلانیت ابزاری است. از طرفی فردگرا بودن مبنای دیگر حقوق بشر غربی است که طبق آن فرد در این اندیشه مقدم بر جامعه تلقی میشود و هر گونه برتری عوامل دیگر رد میشود. غریبآبادی در خصوص جایگاه حقوق طبیعی در حقوق بشر غربی اذعان داشت: حقوق طبیعی در حقوق بشر غربی دارای 4 اصل حیات، آزادی، برابری و مالکیت است که این اصول در حقوق بشر اسلامی نیز وجود دارد. ضمن اینکه حقوق بشر غربی مبتنی بر قراردادگرایی است در حالی که حقوق بشر اسلامی مبتنی بر فطرت انسانی و الهی است. معاون بینالمللی ستاد حقوق بشر، گفت: در حقوق بشر اسلامی هر حقی مبتنی بر تکلیف است و هر تکلیفی مبتنی و ملزوم به حقی است البته استثنائاتی نیز در این زمینه وجود دارد. وی در خصوص اهمیت و جایگاه دین تشریح کرد: هدف از دین هدایت و سعادت انسان و رساندن انسان به کمال الهی است. به همین دلیل خدامحوری یک اصل مهم در اندیشه حقوق بشر اسلامی است و در این اندیشه وابستگی انسان به خداوند مطلق است. از ویژگیهای دیگر این اندیشه این است که علاوه بر حق حقوق انسان یا حقالناس، حق خداوند یا حقالله نیز وجود دارد. غریبآبادی در خصوص جایگاه کرامت انسانی به عنوان مبنای حقوق بشر اسلامی، خاطرنشان کرد: کرامت انسانی مبنای دیگری در حقوق بشر اسلامی است و در قرآن کریم بارها و بارها در جاهای مختلف به آن اشاره شده است و انسان را برگزیده و خلیفه خداوند دانسته است لذا حقوق طبیعی و فطری مبنای دیگری در حقوق بشر اسلامی میباشد که توسط خداوند به او اعطا شده است و ابزاری جهت رسیدن او به کمال است و این یکی از تفاوتهای مهم حقوق بشر اسلامی و غربی است. معاون بینالمللی ستاد حقوق بشر در خصوص حق حیات در نظام حقوق بشر غربی و اسلامی، عنوان کرد: در نظام حقوق بشر غربی حق حیات حقی است که هیچ کس نمیتواند آن را سلب کند اما در نظام حقوق بشر اسلامی این حق مبتنی بر شروطی است به همین دلیل حق حیات در حقوق بشر غربی صرفاً معنای مادی دارد اما در حقوق بشر اسلامی علاوه بر بُعد مادی بُعد معنوی نیز دارد لذا نظام مجازات در حقوق اسلامی صرفاً جنبه بازدارندگی دارد. وی آزادی را یکی دیگر از مبانی حقوق بشر اسلامی و همچنین غربی دانست و در خصوص تفاوت دیدگاه این دو نظام تشریح کرد: آزادی از مبانی دیگر حقوق بشر اسلامی و همچنین حقوق بشر غربی است اما نوع دیدگاه این دو نظام نسبت به این مسأله متفاوت است. برای مثال جامعه ایرانی پس از انقلاب اسلامی بارها و بارها مسائل تروریستی و چالشهای سیاسی و نظامی گوناگونی را تجربه کرده است اما هیچ وقت با این عنوان آزادیهای جامعه را سلب نکرده است در حالی که غربیها به بهانه مسائل تروریستی در جوامع خود حالت فوقالعاده و مسائل حقوق بشری را ملغی اعلام میکنند. غریبآبادی در خصوص جایگاه برابری در نظام اسلامی اذعان داشت: برابری در قرآن کریم و قانون اساسی به مراتب ذکر شده و مورد توجه بوده است اما چیزی که جای توجه دارد این است که به صورت تخصصی جنس زن و مرد چه به علت فیزیکی و چه به علت بار مسؤولیتها تفاوتهای زیادی با هم دارند اما در حقوق بشر غربی این مسأله نادیده گرفته میشود. از طرفی حق مالکیت در نظام غربی مطلق است و انسان مالک همه چیز است اما در اندیشه اسلامی ما معتقدیم مالک حقیقی تمام جهان هستی خداوند است و اگر مالکیتی برای انسان تعریف شده است و از طرف خداوند به او اعطا شده است صرفاً ابزاری جهت سعادت و کمال او میباشد. معاون بینالمللی ستاد حقوق بشر گفت: در نظام حقوق بشر غربی توجه زیادی به مسأله خانواده نمیشود اما در حقوق بشر اسلامی خانواده مبنای قانونگذاری و تعریف حقوق است و این نشاندهنده این است که برخلاف نوع دیدگاه غرب به مسأله حقوق بشر اسلامی دیدگاه فردگرایانهای ندارد. وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسأله حقوق بشر ما شایسته است فعالیتهای خود را در این خصوص شدت ببخشیم و مبانی حقوق بشر اسلامی را در سطح داخلی و جهانی تبیین کنیم و از آن دفاع کنیم. انتهای پیام/
95/05/04 :: 12:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]