تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799738468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوبت نسل سومي‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نوبت نسل سومي‌هاست
ديدار رهبر معظم انقلاب ‌اسلامي با نخبگان جوان و انقلابي دانشگاه شريف، حامل پيام‌هاي مهمي بود كه تحليل آنها در شرايط امروز گفتني‌هاي بسياري را در ذهن متبادر مي‌كند.
نویسنده : محمدجواد اخوان 
ديدار رهبر معظم انقلاب ‌اسلامي با نخبگان جوان و انقلابي دانشگاه شريف، حامل پيام‌هاي مهمي بود كه تحليل آنها در شرايط امروز گفتني‌هاي بسياري را در ذهن متبادر مي‌كند. بازخواني گفتمان پيشرفت‌گرايانه توليد علم و جنبش نرم‌افزاري و لزوم توجه به حركت و روحيه جهادي، محورهايي از پيام اين نشست مهم را تشكيل مي‌دادند اما نكته‌اي كه شايد بتوان آن‌ را از همه مهم‌تر قلمداد كرد، تكيه ‌بر نيروي جواني و بالخصوص جوانان مؤمن و انقلابي نسل سومي است.
نگارنده پيش‌تر بارها به اهميت بازيابي جايگاه جوانان در مسير پيشرفت كشور پرداخته است، اما آنچه بايد باز هم مورد تأكيد قرار گيرد، آن است كه شرايط خاص و مقتضيات روز، يك تحول عظيم نسلي در مديريت كشور را اجتناب‌ناپذير كرده است.

تحليل نسلي انقلاب ‌اسلامي و نظام برخاسته از آن نشان مي‌دهد با سه نسل پياپي مواجه بوده‌ايم؛ نسل اول انقلاب در شكل‌گيري انقلاب ‌اسلامي و زمينه‌سازي براي تشكيل نظام اسلامي در ايران تلاش نموده و تحت رهبري حضرت امام (ره) موفق به انجام ‌وظيفه اساسي خود شد. نسل دوم انقلاب نيز علاوه بر مشاركت در شكل‌گيري انقلاب ‌اسلامي به تثبيت و پاسداري از نظام اسلامي علي‌الخصوص در عرصه‌هاي جهاد و شهادت و زمينه‌سازي و پيشبرد ايجاد دولت اسلامي مبادرت ورزيد. نسل سوم انقلاب ‌اسلامي، نسلي است كه در دوره جمهوري اسلامي تربيت و رشد يافته و در واقع اولين ثمرات سرمايه‌سازي انساني انقلاب است. با توجه به گذر زمان و سپري شدن چرخه عمر نسل‌هاي اول دوم، طبيعي است كه اكنون زمان ورود نسل سوم انقلاب ‌اسلامي است كه عرصه كارآمدسازي دولت اسلامي آوردگاه اصلي اوست. الگوسازي از جمهوري اسلامي ايران و شكل‌گيري جامعه اسلامي نيازمند انجام اين مأموريت مهم به‌دست نسل سومي‌ها است كه نهايتاً پي‌ريزي مرحله تمدن اسلامي را به دنبال دارد.

از سويي برخلاف نظريات غربي ارائه‌شده در خصوص انقلاب‌ها كه معتقدند گذر زمان و تغيير نسلي منجر به بروز شكاف نسلي در خصوص اهداف انقلاب شده و باعث روي‌گرداني نسل‌هاي آتي نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب مي‌شود، خوشبختانه انقلاب ‌اسلامي ايران شاهد گرايشي عميق‌تر در نسل سوم نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌هاي اصيل انقلابي است. از اين‌جهت همه‌چيز براي نقش‌آفريني نسل سومي‌ها آماده است.

با اين‌حال، آنچه مشاهده مي‌شود، جرياني قدرتمند در حوزه اجرايي كشور، درست در خلاف مسير نقش‌آفريني نسل سوم فعاليت مي‌كند. در حالي ‌كه در ادوار گذشته در هر دوره شاهد چرخش مديريتي و نخبگاني به سمت روي كار آمدن نسل جديد مديران در عرصه‌هاي اجرايي كشور بوده‌ايم، متأسفانه در چند سال اخير شاهد معكوس شدن اين روند هستيم.
اگر با همان نگاه تحليل نسلي به عرصه‌هاي مديريتي كشور نظري بيفكنيم، نسل اول انقلاب ‌اسلامي در دهه دوم عمر انقلاب، كم‌كم جاي خود را به نسل دومي‌ها دادند و نسل دومي‌ها نيز در دهه چهارم انقلاب كم‌كم آماده تحويل عرصه‌هاي كشور خصوصاً در شئون اجرايي به نسل سوم شدند. با اين ‌حال پس از روي كار آمدن دولت يازدهم، ناگهان اين مسير منطقي و معقول متوقف و حتي معكوس شد، به‌گونه‌اي كه برخي مديران نسل اولي انقلاب كه در دهه هفتم عمر خويش به سر مي‌بردند، مسئوليت‌هاي كاملاً اجرايي را متقبل شدند و نسل سومي‌ها كاملاً در اين عرصه به حاشيه رانده شدند.

اكنون كشور با چالش‌هاي گوناگون در حوزه اقتصادي و اجتماعي دست‌وپنجه نرم مي‌كند كه تبعات آن كم‌وبيش معيشت و آرامش عموم مردم را هدف گرفته است. بيشتر اين چالش‌ها ريشه در ناكارآمدي‌اي دارد كه يا به فرسودگي سامانه‌هاي مديريتي و اجرايي بازمي‌گردد يا به فرتوتي مديران مسلط بر اين سامانه‌ها. بدون شك كسي منكر اهميت و ارزش تجربه نيست و اصولاً تحليل نسلي انقلاب نيز بر مبناي انتقال تجارب و آرمان‌ها از نسلي به نسل ديگر بنا نهاده شده است اما منصفانه نيست در شرايطي كه كشور نياز به كار روزافزون و تلاش شبانه‌روزي دارد، از دادن فرصت به تازه‌نفساني كه هم انگيزه و هم توان بيشتري از پيشينيان خويش دارند خودداري كنيم و نسل اولي‌ها را وادار به مسائلي نماييم كه طاقت جواني را مي‌طلبد.

از منظري ديگر اين چرخش نسلي مديران، براي نظام اسلامي اهميتي راهبردي دارد. واقعيت آن است كه مديران نسل اول و دومي رمق خدمت در پست‌هاي اجرايي را يا تقريباً از دست‌ داده‌اند يا در آستانه بازنشستگي طبيعي هستند و آن زماني است كه به‌ناچار بايد عرصه را به‌دست نسل سومي‌هايي بسپارند كه هنوز مجال سعي و تلاش در محيط حقيقي را نيافته‌اند. در چنين شرايطي كشور در آينده بايد هزينه هنگفتي را بابت چرخش ناگهاني و وسيع مديريتي به نسل بدون تجربه بدهد كه روشن نيست چگونه جبران خواهد شد؟

علاوه بر اينها در شرايط كنوني كه از آن مي‌توان به نقطه عطف و پيچ تاريخي ياد نمود، رسالت نسل سوم انقلاب ‌اسلامي بسيار سنگين‌تر از گذشته است و عرصه‌هاي فتح‌نشده بي‌شماري در پيش روي اين نسل تاريخ‌ساز قرار دارد. از اين ‌رو به نظر مي‌رسد رسالت نسل سومي‌ها آن است كه حتي اگر برخي مايل به نقش‌آفريني آنان نباشند، به وظيفه تاريخي خود عمل نمايند. به تعبير رهبر فرزانه انقلاب ‌اسلامي «اگر شما ملت عزيز ما، شما جوان‌هاي خوش‌روحيه و پرتوان و عازم، در اين راهي كه داريد مي‌رويد، ايستادگي كنيد، شك نكنيد كه در زمان خود، در زمان متناسب، تمام آمال و آرزوها و داعيه‌ها و شعارهاي ملت ايران نه‌فقط نسبت به خود اين كشور، بلكه نسبت به دنياي اسلام و امت اسلامي و جامعه بشري تحقق پيدا خواهد كرد. راهش مقاومت كردن است. آن‌وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟ آن‌وقت مسير تاريخ عوض خواهد شد؛ زمينه ظهور ولي‌امر و ولي‌عصر (ارواحناله‌ فداء) آماده خواهد شد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن