محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828953826
رحمانیان: میخواهم فیلم بسازم اما با این مدیران نمیتوانم/ امیدوارم مدیران تصمیمگیر تغییر کنند/ممیزها روی 60 صفحه خط کشیدند
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: ترانههای نمایشنامه بیضایی و ترجمه احمد شاملو نمایشی میشود؛ رحمانیان: میخواهم فیلم بسازم اما با این مدیران نمیتوانم/ امیدوارم مدیران تصمیمگیر تغییر کنند/ممیزها روی 60 صفحه خط کشیدند
محمد رحمانیان درباره «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» گفت: نمایش با یک تکگویی یا سرود از «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» بهرام بیضایی شروع شده و با ترجمه شعری از مارگارت بیگول با ترجمه احمد شاملو پایان مییابد. در فاصله این دو جهان سیاسیها و جهانی که نیاز به توضیح دارد شرح داده میشود. به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» با حضور محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان)، مهتاب نصیرپور و تعدادی از ۲۵ بازیگر این نمایش برگزار شد. محمد رحمانیان «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» را در راستای آثار موسیقی نمایش خود خواند و گفت: قطعات موسیقی در این نمایش پخش میشود اما تنها دو سرود با همآوایی جمعی خوانده میشود که یکی از آنها از متن خاطرات هنرپیشه متن دوم و دیگری از شعر «سکوت سرشار از ناگفتههاست» با ترجمه شاملو است. رحمانیان با بیان اینکه همه تکگوییها در این نمایش براساس قدرت بازیگر شکل میگیرد؛ گفت: اینگونه آثار را همیشه برای یک بازیگر خاص مینویسند و میدانم چه کسی قرار است نقش آن را ایفا کند. مثلاً «ژانداک در آتش» را سالها پیش برای خانم شیخی نوشته بودم اما با مرگ ایشان این کار هیچگاه اجرا نخواهد شد. نویسنده نمایش «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» یادآورشد: در این نمایش میخواهم بگویم چطور میتوانیم با پدیده سلفی به موضوعات مختلف مثل افغانستان یا جنگ فرسایشی بپردازیم اینکه چطور میتوانیم موضوعاتی را که به ظاهر دور از هم هستند کنار هم قرار داده و به موضوع مشترک سومی برسیم. پسر فتحعلی شاه قاجار اولین سلفیبگیر تاریخ رحمانیان یادآور شد: این نمایش درباره پدیده سلفی است اینکه چطور و چه زمانی وارد زندگی ما شد و چطور اینقدر گسترده و همهگیر شد و جای خود را در مباحث زیباییشناسی، هنر، جامعهشناسی و موارد دیگر باز کرد. رحمانیان خاطرنشان کرد: تحقیقهای تاریخی نشان میدهد اولین سلفی توسط ایرانیها گرفته شده است در واقع پسر فتحعلی شاه قاجار اولین کسی است که نخستین سلفی را گرفته است و بعدتر در اوایل قرن بیستم سلفی وارد زندگی ما شد. اما پدیدهای به نام دوربین موبایل به ویژه در سال ۲۰۰۲ موجب شد سلفی همهگیر شود. کارگردان نمایش «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» تصریح کرد: من از سلفی به عنوان نشانه دوران جدید استفاده کردم، نشانهای که مربوط به قرن ۲۱ است و ورودش به جامعه نیمهسنتی – مذهبی لحظات شاد و شیرین یا تلخ و غم انگیزی را ساخته یا میسازد. رحمانیان با اشاره به عکس روی تراکتهای این نمایش گفت: این تصویر متعلق به دو کودک افغان است که با یک دمپایی در حال گرفتن عکس سلفی هستند در واقع این تصویر دورنمایی کلی متن را افشا میکند. رحمانیان با اشاره به داستان «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» گفت: این نمایش بیشتر شبیه طرح داستانی را برشی از یک موقعیت است که در آن از آثار دیگران هم استفاده کردم. ممیزها دو کار کارگاهیام را ناکام کردند او «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» را سومین کار کارگاهی خود خواند و گفت: دو تجربه قبلی به دلیل مخالفت مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای دیگر تصمیمگیرنده ناکام و ابتر باقی ماند. اولین تجربه از دل «نمایشی برای تو» بیرون آمد اما اجازه اجرا پیدا نکرد. البته خوشبختانه نمایشنامه آن حوالی سال ۱۳۷۵ چاپ و منتشر شد. رحمانیان ادامه داد: ۱۰ سال بعد در موسسه کارنامه نمایشنامه «سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن» را با یک سال زحمت آماده کارکردیم اما با ممیزیهای بسیار زیادی از سوی مرکز هنرهای نمایشی روبرو شد به طوری که از صد صفحه متن روی شصت صفحه خط کشیدهاند که عملاً امکان نداشت این نمایش ۲۴ پردهای اجرا شود. کارگردان نمایش آدامسخوانی یادآور شد: در کانادا نمایش آرش ساد را با دانشجویانآماده اجرا کردیم که چندین اجرا هم در تهران داشت و پس از آن تصمیم گرفتیم این تجربه را تکرار کنیم که خوشبختانه در «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» با مخالفت و ممیزی روبرو نشده و آن را با ۲۵ بازیگر در سالن تئاتر آفتاب روی صحنه خواهیم برد. محمد رحمانیان در رابطه با «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» گفت: این نمایش حاصل چندین کلاس آموزشی است که از سال گذشته توسط من و مهتاب نصیرپور شروع شد. بازیگران این کار از بین هنرجویان کلاسها انتخاب شدهاند و قطعات سلفی را به صورت کوتاه و آموزشی شروع کردند. رحمانیان با بیان اینکه قصد داشتیم در کنار آموزش هنرجویان آنها با شرایط اجرا هم آشنا شوند؛ گفت: در گروه کسانی هستند که تجربه حرفهای دارند اما اکثریت گروه را کسانی تشکیل میدهند که قبلاً تجربه اجرا نداشتهاند. او با اشاره به شکلگیری این نمایش با تکههای کوتاه و به تدریج گفت: بیست نمایش کوتاه درباره سلفی شامل قطعات پنجاه ثانیهای تا شش دقیقهای است که گاهی تکگویی میشود یا با حضور دو الی سه بازیگر در صحنه اجرا میشود. در واقع نمایش به گونهای چیده شده که بازیگر حرف اول و آخررا در اجرا میزند چون این نمایش ماحصل کلاس آموزشی بازیگران بود. این نویسنده و کارگران یادآور شد: سعی کردم حشو و زوایا را از اجرا و میزانسنها حذف کرده و بیشتر روی حضور مستمر و دقیق بازیگر حساب باز کنم. رحمانیان با اشاره به تعریف تئاتر کارگاهی گفت: در تئاتر کارگاهی متنی در کار نیست و اگر هم باشد دراماتورژی سنگینی روی آن اعمال میشود. در این نوع کار نه کارگردان بلکه گروه اجرایی از نظر مفهومی و اجرایی حرف اول و آخر را در کار میزنند. آشور بانیپال بابلا و اسماعیل خلج پیشرو در تئاتر تجربی وی خاطرنشان کرد: در ایران هم تجربههای بسیار خوبی از پیش از انقلاب تاکنون در زمینه تئاتر تجربی و کارگاهی داشتهایم. یکی از نمونههای بسیار خوب آن پیش از انقلاب اسلامی کارگاه نمایش بود که گروه اهرمن (آشور بانیپال) و اسماعیل خلج کار خود را اینگونه شکل میدادند. بعد از انقلاب هم نمونههای خوب زیادی داشتیم یکی از این کارهای درخشان نمایش «یک جفت کفش برای زهرا» اثر بهرام شاهمحمدلو بود که توسط واحد کودک رادیو و تلویزیون تولید شده و با استقبال خوبی هم در سالن چارسوی تئاتر شهر مواجه شد. رحمانیان ادامه داد: در تعریف تئاتر تجربی میگویند هرآنچه از تجربههای آن گروه برمیآید اما امروزه شاهدیم که بسیاری از تجربهها از تجربههای دیگران برآمده و بسیاری از کارهایی که امروز به اسم تئاتر تجربی میبینیم به دور از معنای واقعی آن است. کارگردان نمایش مجلس ضربت زدن یکی از نمونههای خوب تئاتر تجربی را کارهای فرهاد مهندسپور در اواخر دهه ۷۰ خواند و گفت: مهندسپور نمونه دقیق و روشنی از تئاتر کارآمد تجربی بود. رحمانیان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به تجربه سینما نیمکت به عنوان اولین فیلم سینمایی خود گفت: سینما برای من مانند تئاتر و داستان یک مدیوم است. سینما نیمکت در مورد مفهوم دو بعدی و سه بعدی شدن بود و اینکه چطور از دل سینما میتوان یک تئاتر خلق کرد و برای این ایده به نظرم رسید که سینما تنها مدیوم روایت است. دو فیلمنامهام را رد کردند اما امیدوارم مدیران تصمیمگیر تغییر کنند او ادامه داد: بعد از سینما نیمکت دو فیلمنامه دیگر را هم برای ساخت ارائه دادم که رد شد احتمالاً دارند من را تنبیه میکنند اما نمیتوانند چون مدیران ماندنی نیستند و نمیتوانند در مورد سرنوشت یک هنرمند تصمیم بگیرند. میخواهم باز هم فیلم بسازم هرچند با این مدیران نمیتوانم؛ محمد رحمانیان عوض نمیشود اما امیدوارم مدیران تصمیمگیر فعلی تغییر کنند. مهتاب نصیرپور نیز در این نشست یادآور شد: بازیگرانی که در این کار ایفای نقش میکنند هنرجویانی هستند که قبل از هر چیز ما را انتخاب کردند تا با ما کار کنند. او یادآور شد: هنرجویان مدت کوتاهی یعنی دو ترم را با من سپری میکنند و در این کلاسها فقط تربیت بازیگری نداریم بلکه برای ما مهم است که تجربه گروهی با همدیگر داشته باشیم. نصیرپور خاطرنشان کرد: معتقدم فضای تئاتر بسته است و به نیروهای جوان و تازه کار کمتر فضا داده میشود اما در این کار تلاش شده تا بازی بازیگران دیده شده و کارشان محک زده شود. «بیست نمایش کوتاه درباره سلفی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان با تهیهکنندگی مهتاب نصیرپور و با حضور ۲۵ بازیگر از هنرجویان، از ۲۱ تا ۳۰ دی در دو نوبت ساعت ۳۰. ۱۸ و ۳۰. ۲۰ در تئاتر آفتاب روی صحنه میرود.
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۱۴:۰۴:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
سعید راد: تغییر پی در پی مدیران جشنواره های سینمایی آسیب زا است
سعید راد تغییر پی در پی مدیران جشنواره های سینمایی آسیب زا است تهران - ایرنا - بازیگر فیلم سینمایی دوئل برگزاری جشنواره های سینمایی را در تقویت روحیه نشاط و شادابی در جامعه موثر دانست و در عین حال تغییر پی در پی مدیران را از نقاط ضعف چنین رویدادهایی برشمرد سعید راد روز شنبهتغییر تیتراژ برنامه نوستالژیک «راه شب» + توضیح یکی از مدیران - ایسنا
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران ضمن بیان توضیحاتی درباره تیتراژ جدید برنامه راه شب از سنتهای رادیو و نیاز این روزهای مخاطبان سخن گفت یدالله گودرزی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تیتراژ پایانی برنامه راه شب اظهار کرد برنامه راه شب برنامهای قدیمی و نوستالوبازديد برخي از مسؤلين و مديران فرهنگي كشور از پشت صحنه سريال معماي شاه
بازديد برخي از مسؤلين و مديران فرهنگي كشور از پشت صحنه سريال معماي شاه برخي از مسؤلين و مديران فرهنگي با حضور در شهرك غزالي در منزل دكتر وزيري ميهمان محمد رضا ورزي شدند در اين ديدار صميمانه ضمن بازديد از لوكيشن هاي زيبا و جذاب معماي شاه محمد رضا ورزي كارگردان اين مجموعه ضمن توضينمایندگان مردم با مدیران تئاتر فجر دیدار کردند
نمایندگان مردم با مدیران تئاتر فجر دیدار کردند شناسهٔ خبر 3861596 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۲ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; تعدادی از نمایندگان مجلس با مدیرکل هنرهای نمایشی دبیر جشنواره تئاتر فجر و رضا کیانیان هنرمند تئاتر سینما و تلویزیون دیدار و گفتگو کربازدید مدیران تئاتر از پردیس تئاتر تهران
بازدید مدیران تئاتر از پردیس تئاتر تهران مدیر کل هنرهای نمایشی و هیات همراه از آخرین مراحل تجهیز و آماده سازی پردیس تئاتر تهران بازدید کرد به گزارش ایلنا مهدی شفیعی مهرداد رایانی سعید اسدی و شهرام کرمی از آخرین مراحل تجهیز و آماده سازی پردیس تئاتر تهران بازدید کردندحضور مدیران سینمایی در پشت صحنه «شعله ور»
حضور مدیران سینمایی در پشت صحنه شعله ور تهران- ایرنا- حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیایی سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه فیلم شعلهور بازدید کردند به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد سینمایی فارابی حبیب ایل بیگی و علیرضامام جمعه قزوین :احیای هویت دینی مهمترین رسالت مدیران فرهنگی است
امام جمعه قزوین احیای هویت دینی مهمترین رسالت مدیران فرهنگی است قزوین - ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت احیای هویت دینی مهمترین رسالت مدیران فرهنگی است به گزارش ایرنا آیتالله عبدالکریم عابدینی در دیدار علیاصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزامدیران و کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی با آرمان های امام راحل(ره) تجدید پیمان کردند
مدیران و کارکنان سازمان نهضت سواد آموزی با آرمان های امام راحل ره تجدید پیمان کردند شهرری ـ ایرنا ـ مدیران کارکنان و جمعی از سواد آموزان نهضت سواد آموزی روز سه شنبه با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان های والای امام راحل ره تجدید پیمان کردند به گزارش ایسلطانی فر: امیدوارم مسئولیتهای جهانی تیراندازی با کمان به مدیران ایرانی سپرده شود
در دیدار با رئیس فدراسیون جهانی تیراندازی سلطانی فر امیدوارم مسئولیتهای جهانی تیراندازی با کمان به مدیران ایرانی سپرده شود وزیر ورزش و جوانان در دیدار با دکتر اردنر رئیس فدراسیون جهانی تیراندازی ابراز امیدواری کرد ایران در المپیک ۲۰۲۰ به مدال تیراندازی با کمان برسد به گزارش ا«چهل مروارید» به «اِشنوگل» تغییر نام داد/ ارائه دو فیلم به فجر
ابراهیم اصغری در گفتگو با مهر چهل مروارید به اِشنوگل تغییر نام داد ارائه دو فیلم به فجر شناسهٔ خبر 3866858 - سهشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۱ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; ابراهیم اصغری تهیه کننده چهل مروارید از تغییر نام این فیلم به اِشنوگل گفت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها