تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817070574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر ارشاد: براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي فيلم بسازيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزیر ارشاد: براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي فيلم بسازيد
وزير ارشاد در ديدار با جمعی از کارگردانان سينما ضمن ابراز نگراني از گسترش آسيب‌هاي اجتماعي وظيفه و رسالت جديد سينما را کاهش اين آسيب‌ها ناميد.
نویسنده : هادي عسگري 


در حالي که بخشي از سينماي ايران تلاش مي‌کند آسيب‌هاي اجتماعي را با نگاهي اغراق‌آميز به تصوير بکشد و مشکلات جامعه را فراتر از آنچه هست بيان کند، وزير ارشاد معتقد است سينما مي‌تواند باعث کاهش آسيب‌هاي اجتماعي شود. 
سالانه تعدادي از فيلم‌هاي توليد شده در سينماي بدنه و سينماي روشنفکري جشنواره‌پسند، براي اينکه در نگاه تماشاگر خاص‌پسند ايراني يا فستيوال‌هاي خارجي متفاوت به نظر برسند، تلاش مي‌کنند ميزاني از سياه‌نمايي را در نشان دادن آسيب‌هاي اجتماعي به کار ببرند. اين کار که سال‌ها به عنوان روش متداول کسب جايزه از جشنواره‌هاي خارجي محسوب مي‌شد، مدتي است از رونق گذشته افتاده اما همچنان طرفداران خاص خود را دارد. از اين‌رو حتي ايده سينماي اميد که هدف‌گذاري آن تزريق نشاط و اميد به جامعه بود بعد از گذشت حدود سه سال هنوز به نتيجه نرسيده است و بعد از مخالفت‌هاي صريح برخي از اهالي سينما با آن، رئيس سازمان سينمايي که اولين بار اين ايده را مطرح کرده بود، کمتر در سخنراني‌هايش سراغ کليدواژه «سينماي اميد» رفت و تلاش کرد با پرداختن به نقطه‌نظراتي که اکثريت سينماگران با آن موافقند از بحث‌هاي استراتژيکي مانند سينماي اميد فاصله بگيرد. 


با اين وجود گويا دولت از اينکه سينما مي‌تواند در راستاي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت کند نااميد نشده است. حضور برخي هنرمندان در کمپين‌هاي اجتماعي و همراهي براي رفع معضلات اجتماعي از جمله اقداماتي است که توانسته اميد دولت را به کمک گرفتن از سينما در کاهش معضلات اجتماعي زنده نگه دارد. 
    
انتظارات وزير ارشاد از سينما
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در يکي از معدود ديدار‌هاي عمومي‌اش با اهالي سينما، بر نقش هنر هفتم در کاهش مشکلات اجتماعي تأکيد کرد. سيدرضا صالحي‌اميري که در جمع صنوف سينمايي صحبت مي‌کرد، مسائل اجتماعي را مسئله دهه چهارم انقلاب اسلامي عنوان کرد و آن را شامل روابط اجتماعي، امنيت اجتماعي، محيط زيست، اخلاق اجتماعي و همنوايي و همدردي در جامعه دانست. صالحي‌اميري در ادامه تأکيد کرد: سينما و دست‌اندرکاران اين حوزه مي‌توانند در گستره اين تغييرات نقش مؤثري داشته باشند، بنابراين مي‌توان جايگاه سينما را نيز در اين تغييرات مشخص کرد. 


وي افزود: خشونت همچون موريانه‌اي است که يک بنا را از بنيان تخريب مي‌کند، از اين منظر صنعت سينما داراي رسالت جديدي در حوزه کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه است. 
وزير ارشاد خطاب به اهالي سينما گفت: شرايط کشور شرايط پيچيده­‌اي است و ما براي عبور از آن به کمک و خرد جمعي شما نياز داريم زيرا شما به عنوان گروه‌هاي مرجع، از منظر سينما مي‌توانيد در حل بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي نقش مؤثري داشته باشيد. صالحي‌اميري گفت: براي بقاي جامعه و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در کشور به گسترش سينما نياز داريم و بايد به تقويت اين حوزه بپردازيم. جامعه‌داري دو مصرف اوليه و مصرف فرهنگي و هنري است. مصرف فرهنگي و هنري نيز نياز به نشاط دارد بنابراين بايد اين حوزه را تقويت کنيم. وي تأکيد کرد: سينما به طور همزمان داراي سرمايه‌هاي انساني، ‌فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي است که بايد به آن توجهي ويژه در حل مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه داشت. 
   
آيا سينما به وزير جواب مثبت مي‌دهد؟
محصولات جشنواره فجر در طول سال‌هايي که با مديريت دولت يازدهم برگزار شده است، نشان مي‌دهد که سينماي مدنظري که در آن نشانه‌هاي اميد و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي ديده شود، کمتر مجال بروز و خودنمايي داشته است. در عوض آثاري که تنها به نمايش مشکلات بسنده مي‌کنند و حتي برخي از معضلاتي را که صرفاً بخش اندکي از جامعه با آن درگير هستند بسيار فراگير جلوه داده‌اند، توانسته‌اند در ميان آثار برتر سينمايي کشور نامي براي خود دست و پا کنند. انتظار وزير براي همراهي سينما جهت کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مستلزم توليد فيلم‌هايي در همين راستا است که اگر به سرعت هم فيلمنامه‌نويسان مشغول به کار نوشتن فيلمنامه شوند و طرح چنين فيلمنامه‌هايي به سرعت در سازمان سينمايي تصويب شود و بدون فوت وقت فيلم به مرحله فيلمبرداري برسد نيز بعيد به نظر مي‌رسد که اتمام فيلم و اکرانش تا پايان عمر دولت فعلي ميسر باشد. به نظر مي‌رسد که وزير ارشاد بايد هدف‌گذاري سينماي اجتماعي را که به عنوان مصلح در خدمت کاهش معضلات اجتماعي باشد در قالب برنامه‌اي ميان‌مدت تدوين کند و به جاي انتظار به ثمر رسيدن آن در کوتاه‌مدت، به فکر پرورش نسلي از فيلمسازان باشد که نگاه‌شان به جامعه صرفاً بيان مشکلات نباشد و در کنار پرداختن به معضلات راه‌هاي برون‌رفت مطرح کرده و نمونه‌هاي موفقي از جامعه اميدوار و پرنشاط را به تصوير بکشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن