تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798598132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی مسئولان از تخصیص بودجه سال 96 نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پاسخ نماینده مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگرانی مسئولان از تخصیص بودجه سال 96 نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پاسخ نماینده مجلس
پژمانفر گفت: دولت وظیفه خودش را نسبت به تامین اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام نمی‌دهد.

نگرانی مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی از تخصیص بودجه سال 96 و پاسخ نماینده مجلس
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن هرساله و در جشن روز کتابداری بر حمایت همه جانبه  از قشر فرهنگی کتابداران و اهمیت کار این قشر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید دارد،در این میان نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهاد تخصصی اداره کتابخانه‌ها در مرکز توجه دولت و وزرای ارشاد آن قرار داشت اما گویا این امر ضامن وفای مسئولان نهادهای فرهنگی کشور به هر آنچه که حمایت از کتاب و کتابخوانی می‌دانند نبوده است یعنی اگرچه در گذشته نه‌چندان دور وعده‌های متعددی برای افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داده شده بود، اما بودجه این نهاد فرهنگی افزایش محسوسی نداشته و در امر تامین و تجهیز کتابخانه‌ها کاهش داشته است.

این امر به اندازه‌ای موجب نگرانی مسئولان فرهنگی شد که فریبرز خسروی، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور در قالب ارسال نامه‌ای به ریاست و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار تجدیدنظر در بودجه سال1396 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.

در بخشی از این نامه چنین آمده است: "مسلما یکی از عوامل مهمي که می‌تواند موید و تداوم بخش این روند مبارک باشد، تعیین و تخصيص بودجه مناسب براي نهادهايي است كه عهده‌دار اداره كتابخانه‌هاي عمومي در سطح كشور هستند. با آنکه در جدول بودجه سال جاری شاهد رشد بعضا ۴۰ درصدی بودجه بعضی از نهاد‌ها هستیم اما متاسفانه برای نهاد کتابخانه‌های عمومی كشور با ۷۰۰۰ كتابدار تحصيلكرده شاغل و بيش از ۳۰۰۰ كتابخانه شهري و روستايي، رشد ناچیزی در نظر گرفته شده است.

اعضای محترم کمیسیون به خوبی آگاهند که راه توسعه و فرزانگی از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی می‌گذرد. تامین‌ نشدن بودجه مناسب موجب خواهد شد تاثیر این نهادها رو به افول نهد و شوق و اشتیاقی که پدید آمده کاستی گیرد.

انجمن علمي کتابداری و اطلاع رسانی ایران از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارد در این زمینه تجدید نظر فرموده و با تعیین بودجه مناسب برای این نهاد تاثیرگذار، زمینه تداوم شکفتگی و بالندگی کتاب و کتابخانه را در کشور  فراهم آورند". 

ما هم به همین بهانه به سراغ چند نفر از مسئولان فرهنگی رفتیم تا از میزان تآثیر میزان بودجه بر روی فعالیت نهادهایی چون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جویا شویم:

اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درخصوص میزان تاثیرگذاری میزان بودجه تخصیص یافته به نهادهای فرهنگی چون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر کمیت و کیفیت فعالیت چنین نهادهایی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با حدود 7400 نفر پرسنل که عمدتا از تحصیل‌کردگان حوزه کتابداری و علم اطلاعات و جامعه شناسی هستند  بیش از 2200 کتابخانه را به صورت مستقیم مدیریت می‌کند و تامین منابع و تجهیزات 1100 کتابخانه مشارکتی را هم برعهده گرفته است.

وی افزود:به نظر می‌رسد با این بودجه‌ای که در سال 96 برای نهاد پیش بینی شده عمل به  رسالتی که در حوزه فرهنگی برعهده نهاد کتابخانه‌ها گذاشته شده و به نوعی ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی هست پیش بینی شده قطعا امکان‌پذیر نیست زیرا اعتبار و درآمدی که از محل نیم درصد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی تخصیص پیدا می‌کند ناپایدار است و برخی از شهرداری‌های کلانشهر‌ها هم به این تکلیف قانونی خودشان در زمان مقرر عمل نمی‌کنند و این باعث می‌شود که کارهای ما با آن سرعت و رشدی که مدنظر است پیش نرود لاجرم ما با همکارانمان در سازمان برنامه و بودجه ،کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس واحد مذاکره شدیم و دلایل و مستنداتمان را اعلام کردیم تا به هر حال برای سال 96 ما یک اعتبار و رشد قابل قبولی داشته باشیم  و این امر تاکنون محقق نشده است البته قول داده‌اند که در مجلس اتفاقی برای نهاد بیفتد.

معاون ادری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت:استدعای ما از مسئولان این است که واقعا کمک کنند،به هر حال وقتی اعتقاد ما این است که راه توسعه و فرزانگی جامعه مان از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی می‌گذرد و این اتفاق برای ما و دولت مهم است در عمل هم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که نهاد تخصصی اداره کتابخانه در سطح کشور است کمک کند تا بودجه افزایش پیدا کند زیرا با توجه به اینکه  در بحث تامین و تجهیز علی‌رغم قول‌هایی که داده شده بود با کاهش بودجه مواجه بودیم و در خصوص سایر هزینه‌ها هم رشد اندکی داشتیم که اگر تورم را اندازه بگیریم حداقل بودجه ما به میزان تورم افزایش پیدا نکرده جای نگرانی وجود دارد که اگر این روند اصلاح نشود دست‌آوردها و اتفاقات خوبی که در 3 سال اخیر در حوزه نهاد کتابخانه‌ها افتاده در سال 96 با چالش جدی مواجه بشود.

وی خاطرنشان کرد:امروزه در بحث تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور اتفاق خوبی افتاده و ما با مدیران کلان در استان‌ها تفاهمنامه‌ای امضا کردیم و مبالغ  بیش از 5میلیارد تومان تجهیزات کتابخانه‌ای برای همه کتابخانه‌های ما در سطح کشور تامین اعتبار شد و به استان‌ها تخصیص پیدا کرد.

همچنین؛نصرالله پژمان‌فر ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی برای اختصاص بودجه کافی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چه تدبیری اندیشیده و در دستور کار مجلس قرار داده است گفت:در مورد موضوع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید بگویم دولت وظیفه خودش را نسبت به تامین اعتبارات این بخش انجام نمی‌دهد.

وی افزود:مجلس شورای اسلامی با توجه به این ضعفی که وجود دارد پیش بینی کرد بخشی از مشکلات را با اتکا بر درآمد شهرداری‌ها حل کند البته متاسفانه شهرداری‌ها امروز با رکودی که وجود دارد توان مدیریت ندارند و درآمد آنها ناپایدار است بنابراین اگرچه درآمد شهرداری‌ها می‌تواند در سطح کلانشهر‌ها قابل‌قبول باشد و بتوان به آن اعتماد کرد اما در شهرهای کوچک اینطور نیست. 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:قطعا امروزه شهرداری‌ها با چالش جدی مواجه هستند و اگر دولت بتواند همانگونه که اعتبار بسیاری از وظایف حاکمیتی را تامین می‌کند در بخش کتاب و کتابخوانی هم این کار را انجام دهد و بخش خصوصی را هم وارد کند وضعیت بهتر می‌شود.

پژمان‌فر ادامه داد:ما امروزه تجربه‌ای داریم که در چارچوب آن متوجه شدیم بخش خصوصی می‌تواند نقش چشمگیری در مشارکت مردم در کتابخانه‌ها داشته باشد.ما نیز در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه پیش بینی می‌کنیم که اگر دولت کمک کند که بخش خصوصی از تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی استفاده کند بتوانیم مجموعه‌هایی را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه راه‌اندازی کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند و تا اندازه‌ای بار سنگین این کار از روی دوش دولت برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد:بی‌اعتنایی به کتاب و کتابخوانی و پاک کردن صورت مسئله راه‌حل نیست و ما باید به بخش‌های فرهنگی اعتنای ویژه داشته باشیم و تلاش بکنیم که امروز برای فضای موثر آرامی را برای مردم کتابخوان توسعه بدهیم.







۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن