تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817673714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گورخوابی از نگاه رسانه ای/ زنده باد گزارش!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گورخوابی از نگاه رسانه ای/ زنده باد گزارش!
گزارش اخیر با موضوع «گورخوابی» نشان داد که ژانر گزارش هم چنان می تواند رسانه ها را از هم متمایز کند...
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- گزارش اخیر روزنامه «شهروند» با عنوان «زندگی در گور» که در تارنماهای خبری و تحلیلی بازنشر شد و در شبکه های اجتماعی نیزبازتاب گسترده ای داشت همچنان در کانون گفت و گو و تحلیل قرار  دارد و واژه «گورخواب» را به فرهنگ واژگان افزوده و در کنار «کارتن خواب» قرار گرفته است.

اهمیت این گزارش چنان بوده که اصغر فرهادی کارگردان نامدار سینمای ایران به رییس جمهوری نامه نوشت و آقای روحانی نیز به صورت غیر مستقیم پاسخ داد و بحث و گفت و گو درباره استیصالی که یک انسان را وامی دارد در «گور» زندگی کند که نماد «مرگ» است ادامه دارد.

نکات مهم را همکارمان – احسان محمدی- در یادداشت تأثیر گذار خود نوشته و کاربران یا خوانده اند یا می توانند بخوانند و قصد تکرار در میان نیست و حق مطلب را ادا کرده است.

نمی خواهم به این موضوع هم بپردازم که دولت مقصر است یا شهرداری و در حوزه کدام شهرداری قرار می گیرد یا سازمان های امدادی یا نهادهای مردمی چه کرده اند و چه می کنند گرچه هر یک در جای خود قابل بحث است.

این گفتار را از نه از منظر سیاست که دل مشغولی اول این قلم است یا اجتماع که در رتبه بعدی قرار می گیرد که از نگاه رسانه ای می نویسم.


گورخوابی از نگاه رسانه ای/ زنده باد گزارش!



گزارش « گورخوابی» یکی از نمونه های درخشان ژانر «گزارش» در رسانه هاست که در یک روزنامه کاغذی به چاپ رسیده است و گواهی است بر این که اگر کار خوب ارایه شود مورد توجه قرار می گیرد.

درست است که بازتاب اصلی به خاطر بازنشر در فضای مجازی بوده اما اصل مطلب در نشریه ای مکتوب به چاپ رسید و این نشان می دهد عمر روزنامه ها به پایان نرسیده مشروط  به این که به «گزارش» توجه ویژه نشان دهند.

گزارش، اعم از سیاسی یا اجتماعی و از منظری دیگر توصیفی یا تحقیقی و نیز انواع دیگر گونه ای است که با ظهور شبکه های اینترنتی رنگ نباخت و نمی بازد و همچنان جذابیت دارد و چنان که استاد قاضی زاده در مقدمه کتاب «گزارش نگاری» می نویسد « روایت هنرمندانه و همراه با آگاهی از هر پدیده، رویداد یا جریان ماندگار در پیرامون ماست که مخاطب آن را بپذیرد، باور کند یا از آن آگاهی احساس کشف کند.»

هم او تأکید می کند: « درست است که رسانه به خبر زنده است اما این هم واقعیت دارد که همان رسانه زنده به مدد گزارش، نفس می کشد و به پویایی می رسد و در جهان رسانه ها گزارشگران را بیش از دیگر همکاران نماد و شاخص هر رسانه می دانند.»

نویسنده این سطور با درک همین واقعیت می کوشد حتی در تحلیل های سیاسی روایت کند تا به گزارش نزدیک شود هر چند که عنوان گزارش را هنگامی می توان اطلاق کرد که گزارشگر در صحنه حاضر شود. اهمیت گزارش به حدی است که نام هر رسانه با نام گارشگران نامدار آن رسانه گره می خورد.

با این معیار به راحتی می توان رسانه ها را با هم مقایسه کرد و از این منظر اکنون روزنامه شهروند به خاطر گزارش هایی از این دست در زمره یکی از بهترین روزنامه های کشور قرار می گیرد و بهترین گزینه است برای کسانی که سیاست، انتخاب اول آنان نیست و در عین حال سیاست گریز نیز نیستند.

شهروند روزنامه ای بی دغدغه نیست اما با گزارش های اجتماعی روزنامه نگاری ایران را ارتقا بخشیده است.

مردم روزنامه می خرند یا به سایت مراجعه می کنند تا انگ و رنگ نویسندگان و گزارشگران آن را احساس کنند و ببینند و طبعا هر که گزارش یا تحلیل یا یادداشت اختصاصی خود را داشته باشد حرفه ای تر است.

گزارش گورخوابی کاری است از خانم مریم روستایی و جا دارد از سردبیر این روزنامه هم یاد شود؛ افشین امیرشاهی. روزنامه نگاری که پویایی و شور زندگی را در فصل جدید این روزنامه به تحریریه تزریق کرده و حالا «شهروند» روزنامه ای است که نگاه ها را دردکه یا روی سایت به خود جلب می کند.

به تعبیر نویسنده کتاب پیش گفته  «گزارشگر موفق کسی است که پنجره ذهن را بر هوای تازه بیرون بسته نگاه ندارد».

بر این پایه می توان گفت اگر رسانه ها می خواهند مورد توجه مردم باشند باید در متن واقعه و بطن جامعه حضور یابند. صرف نشستن پای کامپیوتر یا گشت زدن در دنیای مجازی ما را با حاق واقع آشنا نمی کند زیرا گاه زندگی در یک گور جریان دارد و البته زندگی یی که له شده...




تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 29 December 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن