تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816979355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت بحران با هشدار!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مدیریت بحران با هشدار!
با توجه به آنكه كشور ايران در معرض حوادث بسياري قرار دارد و هر لحظه نقاط مختلف كشور آبستن حوادث است، در حوزه مديريت بحران سال‌هاست كه در حال درجا زدن هستيم.
نویسنده : بیژن سورانی 


 با توجه به آنكه كشور ايران در معرض حوادث بسياري قرار دارد و هر لحظه نقاط مختلف كشور آبستن حوادث است، در حوزه مديريت بحران سال‌هاست كه در حال درجا زدن هستيم. هميشه در معرض  بحران زندگي مي‌كنيم ولي مديريت سيستمي بر بحران‌ها و استفاده از ظرفيت‌ها نداريم. در حقيقت در كشور ما به مديريت بحران نگاه «لوكس» مي‌شود، يعني مديريت در بحث بحران در كشور ما به دليل نبود ساختار مشخص براي پيشگيري و درمان همچنان يك مديريت دولتي ناكارآمد است كه فقط چارچوب و ساختار اداري براي آن تعريف شده است. در صورتي كه جنس بحران در كشور ما در نقاط مختلف متفاوت و عملياتي بايد باشد و هر حادثه‌اي مديريت ويژه‌اي را مي‌طلبد، نگاه كليشه‌اي را به دليل نداشتن چشم‌انداز و برنامه‌هاي جامع در حوزه مديريت بحران، ميزان خسارت در حوادث كوچك نسبت به وقوع حوادث مشابه در ساير كشورها، بسيار سنگين و غيرقابل تصور است.

در بحث كلان همه كارشناسان بر وقوع حداقل يك حادثه همچون زلزله در بسياري نقاط كشور متفق‌القول هستند و هشدار مي‌دهند ولي تاكنون به‌رغم اقدامات انجام شده و فعاليت‌هاي صورت گرفته، حوادث همچنان خسارت جاني و مالي بسياري بر جاي مي‌گذارد و بر اين اساس جبران خسارت‌ها نيز هزينه‌هاي بسياري را بر مردم و كشور تحميل مي‌كند، در صورتي كه مي‌توان با نگاه علمي و عملي و تعريف ساختار مناسب در حوزه مديريت بحران، با آمادگي در مقابل انواع حوادث از ميزان خسارت‌ها كاست.

به قول يك دوست خبرنگار، زلزله در كشور ما «يتيم‌زايي» مي‌كند كه خسارت‌هاي آن در طول زمان همچنان بر كشور تحميل مي‌شود، در صورتي كه مي‌توان با اقدامات مستمر و به كارگيري اصول ايمني و فني در ساخت و ساز و مقاوم‌سازي و سبك‌سازي از ميزان و خسارت‌ها در همه ابعاد حوادث كاست. به گفته رئيس شوراي شهر، تهران همچنان ناايمن در برابر زلزله است، اين در حالي است كه براساس داده‌هاي سايت زلزله‌شناسي دانشگاه تهران روزانه 60 تا 70 زلزله در كشور رخ مي‌دهد كه از مجموع زلزله‌هاي به وقوع پيوسته طي یکسال نزديك به 164 تا 165 زلزله بالاي چهار ريشتر هستند. با وجود آنكه زلزله در كشور ما برابر سوابق و مستندات تاريخي جان بسياري از افراد را گرفته و مصدومان و خسارت‌هاي مالي زيادي بر جاي گذاشته است، اما در عمل براي كاهش خسارت‌ها و امدادرساني هنوز حرفي براي گفتن نداريم، چرا كه برابر خبرهاي منتشر شده پس از 13 سال از زلزله بم تازه آواربرداري در اين شهر به انجام رسيده است و حال چه زماني بم‌، بم خواهد شد، خدا مي‌داند!
در كشور ما ساخت و ساز به رغم ركود اقتصادي موجود همچنان در حال انجام است، ولي اينكه ساختمان‌ها مقاوم ساخته مي‌شود و يا بافت فرسوده مي‌سازيم، جاي تأمل دارد. هزينه انساني و مالي صرف مي‌شود، ولي حاصل كار ساختمان‌هايي با عمر كم و غير مقاوم در برابر حوادث غيرمترقبه است و بايد توجه شود كه «بافت فرسوده نسازيم.»

فراموش نكنيم كه در كشور نه‌تنها در سال‌هاي متمادي نتوانسته‌ايم، از ميزان خسارت‌هاي جاني و مالي بكاهيم، بلكه به دليل وجود شرايط ويژه و ناكارآمدي دستگاه‌هاي متولي و نبود چشم‌انداز در اين زمينه بر عوامل تهديدكننده در كشور همچون فرونشست زمين و خسارت‌هاي آلودگي نيز افزوده شده است و حتي مراكز عمومي و خدماتي نيز در كشور ما از فرسودگي رنج مي‌برند، اما مانورهاي نمادين و صوري و وعده‌هاي بي‌عمل در حوزه ساختار مديريت بحران كشور سبب شده است تا مديران بحران در اين حوزه نتوانند در گفتار از عمل خود نيز دفاع كنند و فقط به گفتن هشدار بسنده كنند تا شايد دست غيبي به كمك بيايد!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن