تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817508221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستاها خالی شد، شهرها منفجر!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روستاها خالی شد، شهرها منفجر!
به گفته رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري، ايران شهرنشيني سريع و مهار نشده را تجربه كرده و ...
 به گفته رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري، ايران مانند ساير كشورهاي در حال توسعه، شهرنشيني سريع و مهار نشده را تجربه كرده و با توجه به تخمين نرخ رشد شهرنشيني در ايران به احتمال قوي در نتايج سرشماري سال 1395 شهرنشيني كشور به مرز 75 درصد خواهد رسيد این درحالی است که با کاهش جمعیت روستاها ایرانیان شهرنشین شده‌اند .
         
 حسين محمدپورزرندي در نشستي علمي كه با موضوع ارتباط ميان اقتصاد مقاومتي و مديريت شهري برگزار شد با اشاره به چهارچوب اقتصاد مقاومتي گفت: اقتصاد مقاومتي راهبردي است كه در كوتاه مدت مي‌تواند اقتصاد كشور را از وضعيت كنوني رهانده و در آينده نيز بستر توسعه و پيشرفت اقتصادي را براي كشور به ارمغان آورد تا با اهداف سند چشم‌انداز و تبديل ايران به قدرت اقتصادي منطقه و جهان اسلام راهگشا باشد.
رئيس مركز آموزش مديريت تخصصي اقتصاد شهري افزود: اقتصاد مقاومتي را نمي‌توان به چشم يك ايده صرف نگريست كه محدود به شعارزدگي باشد بلكه يك طرح كامل و تمام‌عيار است كه هم ايده‌پردازي داشته هم بنيان نظري دارد، هم هدفمند بوده و هم استراتژي‌هاي معقول و ممكن براي رسيدن به هدف را در درون خود دارد و در واقع مهم‌ترين وجه آن قابليت اجراست.
رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در ادامه با اشاره به وضعيت شهرنشيني در ايران گفت: اكنون جهان در عصر شهرنشيني قرار دارد و بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده جمعيت شهري جهان از 7/0 ميليارد نفر در سال 1950، به 9/3 ميليارد نفر در سال 2014 رسيده و طبق پيش‌بيني‌ها تا سال 2050 جمعيت شهرنشين جهان به 3/6 ميليارد نفر خواهد رسيد؛ در اين ميان ايران نيز مانند ساير كشورهاي درحال توسعه، شهرنشيني سريع و مهار نشده را تجربه كرده و با توجه به تخمين نرخ رشد شهرنشيني در ايران به احتمال قوي در نتايج سرشماري سال 1395 شهرنشيني كشور به مرز 75 درصد خواهد رسيد.
عضو هيئت علمي دانشگاه با اشاره به تكاليف اقتصاد مقاومتي تأكيد كرد: گسترش عدالت اجتماعي در شهرها يكي از اقدامات مؤثر مديريت شهري در حوزه اقتصاد مقاومتي است چنانچه در بند نخست سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، افزايش مشاركت‌هاي اجتماعي در فعاليت‌هاي اقتصادي و تشويق و تسهيل فعاليت‌هاي مردمي مورد تأكيد قرار گرفته است؛ بنابراين در شهرها تقويت مشاركت مردمي در اقتصاد شهر بايد در دستور كار مديران شهري قرار گيرد.  صاحب امتياز فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري همچنين در ادامه با تأكيد بر اينكه اساسي‌ترين محور اجرايي‌سازي اقتصاد مقاومتي در بستر اقتصاد شهري پايدارسازي درآمدي است، گفت: توسعه تأمين مالي شهري با استفاده از بازارهاي مالي و پولي مي‌تواند در تأمين درآمدهاي پايدار شهري كه در حال حاضر تنها 25 درصد از كل درآمد شهرداري‌ها را تشكيل مي‌دهد، مؤثر بوده و نياز مديريت شهري به منابع درآمدي ناپايدار همچون فروش تراكم و... را برطرف كند.  دكتر پورزرندي يادآور شد: تجربيات جهاني به ما نشان مي‌دهد كه شهرهاي توسعه‌يافته بيش از 60 درصد هزينه‌هاي خود را از طريق درآمدهاي پايدار، تأمين مي‌كنند. براي مثال در توكيو 78 درصد، در تايپه 73 درصد و در سئول و استكهلم بيش از 65 درصد از درآمد نهادهاي مديريت شهري، از طريق درآمدهاي پايدار تأمين مي‌شود.  عضو هيئت علمي دانشگاه همچنين در پايان با تأكيد بر اينكه شهرها با وجود معضلاتي كه دارند، موتور محرك اقتصاد كشورها در همه جاي دنيا هستند و در كشور ما نيز ظرفيت عظيمي براي توسعه و تعالي كشور بر مبناي الگوي اقتصاد مقاومتي وجود دارد، يادآور شد: اقتصاد مقاومتي به عنوان يك طرح كلان و استراتژيك مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه پايدار شهري در كشور باشد زيرا تمامي اهداف و چشم‌اندازهاي توسعه پايدار شهري از جمله پايداري درآمدي، عدالت درون و بين‎نسلي، تكيه بر اقتصاد دانش‎بنيان، نگاه بومي و معطوف به داخل، همگي در درون الگوي اقتصاد مقاومتي قرار دارند.
      جمعيت روستايي كشور
 در حال كاهش است
 مدير توسعه روستايي وزارت جهاد كشاورزي گفت: بسياري از روستانشينان ايران به دلايل شرايط نامطلوب زيستي مانند خشكسالي مجبور به ترك روستا‌ها شده‌اند.
دكتر سيدمحمد موسوي در خصوص «بررسي پديده حاشيه‌نشيني و چالش‌هاي آن» با اشاره به تاريخچه سياستگذاري‌هاي حاشيه‌نشيني گفت: متأسفانه امروزه به طور شديدي شاهد خالي شدن روستاها و افزايش جمعيت شهري هستيم و اين موضوع از عدم وجود شرايط مطلوب در روستاها نشأت مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه در سرشماري سال 94، 20 درصد از مردم ايران را جمعيت روستايي تشكيل مي‌دهد، اظهار داشت: بر اساس سرشماري سال 1335، 60 درصد از مردم ايران جمعيت روستايي كشور را تشكيل مي‌دادند كه اين رقم امروز بسيار كاهش يافته است.
وي با اشاره به سرشماري سال 1395، عنوان كرد: بر‌اساس گمانه‌زني‌هاي مختلف انتظار مي‌رود در سرشماري سال 1395 جمعيت روستايي ايران بسيار كاهش يافته و كم شود. متأسفانه بسياري از روستانشينان ايران به دلايل شرايط نامطلوب زيستي مانند خشكسالي مجبور به ترك روستا‌ها شده‌اند.
همچنين دكتر‌صديقه حسيني‌حاصل، كارشناس حوزه عمران روستايي بنياد مسكن نيز در سخناني، اظهار داشت: تبديل نقاط روستايي به شهر يكي از دلايل كاهش سهم روستايي است، در صورتي كه بافت روستاهايي كه شهر شده‌اند، همچنان روستا بوده و هستند.  وي با اشاره به علل و ريشه‌هاي بروز حاشيه‌نشيني، گفت: حاشيه‌نشيني همواره به عنوان يك پديده اقتصادي، اجتماعي و كالبدي شهري است كه تفاوت‌ها را با پيكره اصلي شهر نمايان مي‌كند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن