تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821169292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- یکسانی خلقت پشه و فیل؛ پشه دو عضو بیشتر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون : رزق؛ فراتر از نان و آب: *الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقنهم ینفقون (3/ بقره) در این آیه شریفه رزق به معنای بخشش مستمری است که در اوقات معین می رسد و گاه به نصیب و بهره نیز گفته می شود. باید توجه داشت که رزق و روزی، به مادیات و آب و نان خلاصه نمی شود، بلکه هر آنچه که انسان برای کمال خویش به آن نیاز داشته باشد، رزق است. به همین دلیل در دعاهای رسیده از ائمه معصومین (ع) چیزهایی مانند: عقل کامل، علم سودمند، مال فراوان و حلال، شخصیت والا، فرزند صالح، ایمان ثابت، خیر دنیا و آخرت، زندگی پاک، زیارت قبور معصومین (ع) و محشور شدن با آنها به عنوان رزق از خدا طلب شده است. احادیث مربوطه: امام علی (ع): خداوند روزی ها را مقدر فرمود و آنگاه آنها را زیاد و کم و به تنگی و فراخی عادلانه تقسیم کرد، تا هر که را بخواهد به وسعت روزی و یا تنگی آن بیازماید و از طریق سپاسگزاری و شکیبایی توانگر و تهیدست را به آزمایش گزارد. امام علی (ع): خلایق نان خورهای خدایند، خداوند روزی های آنها را ضمانت و خوراکشان را مقدر کرده است. پیامبر اکرم (ص): غم روزی فردا را مخور، زیرا هر فردایی روزی را با خود می برد. هدف از مثال زدن در قرآن: *ان الله لا یستحی ان یضرب مثلا ما بعوضه فما فوقها...(26/بقره) هدف از مثال زدن به چیزهای گوناگون در قرآن، فهماندن حقایق و نزدیک کردن مفاهیم سخت به فکر و ذهن افراد است؛ چرا که انسان هر چه ساده اندیش تر باشد، بیشتر به مثال احتیاج دارد. در روایتی امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند به پشه مثال زده، زیرا در همان پشه، به زعم کوچکی اش، تمام چیزهایی را آفریده است که در فیل، با آن بزرگی اش آفریده، به علاوه دو عضو دیگر (شاخک ها و بال ها). تفکر درباره این موجود به ظاهر ضعیف که خدا آن را شبیه فیل آفریده است، انسان را متوجه عظمت آفریدگار می کند. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم (ص): هر که خدا را شناخت به عظمتش پی برد، دهان خویش را از گفتار بیهوده و معده اش را از خوراک زیادی و حرام نگهداشت و با روزه و شب زنده داری جان خود را پاک کرد. پیامبر اکرم (ص): هر که خدا شناس تر باشد، خوفش از خدا بیشتر است. امام علی (ع): اندکی شناخت، موجب دل برکندن از دنیا می شود. یاری جستن از نماز: *واستعینوا بالصبر و الصلوه و انها لکبیره الا علی الخشعین (45/بقره) خداوند در این آیه دستور می دهد که در سختی ها از صبر و نماز کمک بگیرید، نماز توجه قلبی به خداوند عالم است، مفسران در تفسیر این آیه نقل کرده اند که پیامبر اکرم (ص) هر گاه با مشکلی روبرو می شد که او را ناراحت می کرد، از نماز و روزه مدد می گرفت. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم (ص): هر که نمازش او را از کار زشت و ناپسند بازندارد، جز بر دوری او از خدا افزوده نشود. پیامبر اکرم (ص): تا زمانی که در نماز هستی در خانه پادشاهی مقتدر را می کوبی و هر که در خانه پادشاه را بکوبد، سرانجام در به رویش باز می شود. امام صادق (ع): هر که به پدر و مادر خود، گرچه به وی ستم کرده باشند، با نگاه دشمنانه بنگرد، خدا از او نمازی نمی پذیرد. سحر، گناهی بزرگ *واتبعوا ما تتلوا الشیطین..... و لکن الشیطین کفروا یعلمون الناس السحر و .... و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله..... (102/ بقره) سحر، نوعی از کارهای خارق العاده است که گاهی آثاری از خود در وجود انسان به جا می گذارد. گاهی نوعی چشم بندی و تردستی است و گاهی تأثیر آن فقط جنبه روانی و خیالی دارد. طبق نظر تمام فقهای اسلام، یادگرفتن و انجام اعمال جادوگری، حرام است. البته اگر یادگرفتن جادو به منظور باطل کردن سحر ساحران باشد، اشکالی ندارد؛ بلکه گاهی واجب کفایی است که عده ای سحر را بیاموزند تا اگر مدعی دروغگویی خواست مردم را از این راه اغفال و گمراه کند، سحر و جادوی او را باطل و دروغ مدعی را فاش کنند. انسان باید بداند که قدرت هیچ کس بالاتر از خداوند نیست و چنان نیست که جادوگر بتواند برخلاف اراده خدا، در عالم آفرینش دخالت کند و چنین نیست که بتواند خدا را در مکر خود محدود کند. احادیث مربوطه: امام علی (ع): هر که خدا را شناخت، معرفتش کامل گشت. امام علی (ع): هر که علم (معرفت) به خدا در دلش جای گرفت، بی نیازی از خلق خدا در آن مأوی گزیند. امام صادق (ع): هر که خدا را بشناسد، از او  بترسد و هر که از خدا بترسد، دنیا را رها کند. تلاوت شایسته قرآن: *الذین آتینهم الکتب یتلونه حق تلاوته اولئک یؤمنون به و من یکفر به فاولئک هم الخسرون (121/ بقره) کسانی که کتاب آسمانی به آنها دادیم، آن را چنان که شایسته آن است، می خوانند، در تفسیر این آیه از امام صادق (ع) نقل شده است: منظور این است که آیات قرآن را با دقت و شمرده بخوانند و حقایق آن را بفهمند و به احکام آن عمل کنند. به مژده های آن امیدوار و از بیم های آن ترسان باشند، از داستان های آن عبرت بگیرند و به دستورهایش گردن نهند و از آنچه که نهی کرده بپرهیزند. به خدا سوگند، منظور، حفظ کردن آیات و یاد گرفتن حروف و تلاوت سوره ها و فراگیری اعشار و اخماس نیست. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم (ص): هر که خواهان علم پیشنیان و آینده، از اول تا به آخر دنیا است، در قرآن کند و کاو کند. امام علی (ع): خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا دیگران با عمل به آن بر شما پیشی بگیرند. پیامبر اکرم (ص): کسی که در اندرونش چیزی از قرآن نیست، همانند خانه ای ویران است.      منابع: قرآن حکیم و شرح آیات منتخب/ ترجمه: حضرت آیت الله مکارم شیرازی منتخب میزان الحکمه/ گردآورنده: محمدی ری شهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن