واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خواننده نسیم سحری: هنرمندان زنده را دریابید شیراز- ایرنا - "حسن همایونفال" که با ترانه "آی نسیم سحری صبرکن" به شهرت رسید در مصاحبه با نشریه دُرج استهبان فارس گفت:از مردم و مسئولان می خواهم تا زمانی که یک هنرمند زنده است از وجودش بهره ببرند،چرا که تجلیل و بزرگداشت بعد از درگذشت هنرمند هیچ فایده ای ندارد.
وی در این مصاحبه که در شماره 19 نشریه دُرج چاپ شده است، بیان کرد: متاسفانه، امروز برخی افرادی که در راس موسیقی کشور ما هستند، شناخت چندانی از موسیقی ندارند، سابق بر این رویه این گونه نبود، چرا نباید از تجربه و ظرفیت بزرگانی چون استاد فرهاد فخرالدینی، محمدرضا احمدیان، فریدون شهبازیان، داود گنجه ای،احمدعلی راغب و.. که عمرشان را در عرصه ی موسیقی گذرانده اند استفاده شود؟همایونفال متولد 1331 کاشان است که در کلاس های آوازی نزد بزرگانی چون مرحوم استاد مرتضی حنانه، استاد اسفندیار مهرتاش، استاد قوامی خواننده معروف توی ای پری کجایی، استاد نصرالله ناصح پور و....با موسیقی آشنا شد.در بخش هایی از این مصاحبه آمده است: *جناب همایونفال، شما را بیشتر با قطعه ی آی نسیم سحری می شناسند، ازاین قطعه بگویید.این اثر در دهه 70خورشیدی با شعری از سهیل محمودی و آهنگسازی محمدرضا احمدیان منتشر شد و خرسندم اعلام کنم با گذشت این همه سال از این کار، هنوز تازگی خود را حفظ کرده، و هرجا می روم مردم این اثر را از من می خواهند که موجب مباهات من است.در آن سالها چون در بسیاری از آثاری که ارائه می شد به قول معروف دلی بوداکثراً مورد اقبال قرار می گرفت.*از دید شما مشکلات امروزی موسیقی ما چیست؟بنده به شخصه دیده ام فردی را که سمت اجرایی بالایی در عرصه موسیقی داشته، حتی دستگاه های موسیقی ایرانی را نمی شناخت که باعث تاسف است.ضمناً این نکته را یادآور شوم که سالها قبل وقتی از من خواننده در تلویزیون دعوت می شد، مبلغی (هر چند ناچیز ) به بنده داده می شد، اما امروز رویه عوض شده و بعضاً هستند خوانندگانی که به تهیه کننده برنامه پول می دهند که مثلا در فلان برنامه تلویزیونی حضور پیدا کنند. چرا باید دوستان و همکاران من که سالها آثارشان از صدا و سیما پخش می شد، امروز در حرفه ی دیگری حاضر باشند، دوستانی چون، بیژن خاوری، عباس بهادری، پرویز طاهری، مهدی سپهر.این را اضافه کنم چندی قبل در خدمت استاد جمشید مشایخی بودیم و این استاد عزیزنیز از اوضاع امروز هنر گلایه مند بودند، از دید من عرصه ی هنر، جایگاه بچه پولدارهای بی هنر نیست. امروز متاسفانه جوانانی وارد این حیطه شدند که برخی از آنها ابتدایی ترین اصول موسیقی را بلد نیستند و حتی اشعار را اشتباه می خوانند در حالی که زمانی که ما وارد این حیطه شدیم، یک خواننده باید از هفت خان رستم می گذشت تا صدایش تایید شود اما امروز روند کاری برعکس است و هر کس می تواند به صرف داشتن پول، خود را خواننده بنمایاند .همه اینها باعث شده تا موسیقی ما روندی قهقرایی را طی کند که اصلاً درست نیست.* اگر اشتباه نکنم، مضامین قطعاتی که شما خوانده اید بیشتر طبیعت، بهار و موضوعاتی از این دست است انتخاب این رویه دلیل خاصی داشت؟سالهای دهه 1360 با توجه به حال و هوای آن روزها که دوران جنگ بود آثاری که ارائه می شد بیشتر مضامینی حماسی داشت، در دهه 70 نیز چون بیشتر آثار من از صدا و سیما پخش می شد، انتظاری که از من خواننده وجود داشت، در این زمینه بود البته شاید این ذهنیت ایجاد شود که آثار ساخته شده در آن سالها بیشتر سفارشی باشداما حتی با این وجود قطعاتی که در دهه 60 یا هفتاد ساخته شده، امروز جزو ماندگارترین آثاری است که از صدا و سیما پخش شده و حتی امروز نیز شنیدنی هستند.*تعریف شما از یک هنرمند واقعی چیست؟از دید من، هنرمندان تجلی عشق خداوند در زمین هستند و ماندگاری شان نیز به این علت است چرا که به سرچشمه اصلی هنر که همانا خداوند منان است متصل هستند، بنده معتقدم حافظ و سعدی و مولانا نیز به این علت ماندگار شده اند. درمرحله ی بعد نیز تعهد واحساس مسئولیت در قبال جامعه دیگر شاخصه ای است که هنرمندان می بایست آن را رعایت کنند.چرا که هنرمندان در صدر هستند، و رفتارشان الگوست.بگذارید خاطره ی نقل کنم، سالها قبل روزی در خیابان عبور می کردم که جوانی به من برخورد کرد وگفت جناب همایونفال من مدتهاست که می خوانم اما هر چه سعی می کنم، ماندگار شوم نمی توانم اما شما با خوانده چند قطعه خود را تثبیت کرده اید به این دوست جوان گفتم اگر من با اجرای چند قطعه در دل مردم جا پیدا کردم به خاطر 30 سال تجربه است که نزد بزرگان کسب کردم. پس تلمذ نزد بزرگان یک اصل اساسی است که هنرمندان ملزم به رعایت آن هستند. *از سبک کاری خود بگویید.همانطوری که عرض کردم من شروع فعالیت خود درعرصه موسیقی را با فراگیری ردیف های آواز ایرانی آغاز کردم چرا که معتقدم موفقیت یک هنرمند موسیقی در کشوری مثل ایران در گرو شناخت موسیقی اصیل کشور است که از قدمت دیرینه ای برخوردار است. با این ذهنیت موسیقی ایرانی را فرا گرفتم و امروز سبک کاری من تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی پاپ است.*خوانندگانی امثال شما چه نقشی در موسیقی ایران ایفا می کنند؟نسل ما و خوانندگانی مانند جزو اولین هنرمندانی بودند که بعد از انقلاب توانستند خود را مطرح و سریعا جایگاه خود را تثبیت کنند.اعتقاد دارم ما زمینه ساز حضور جوانانی شدیم که سالها بعد وارد حیطه ی موسیقی شدند. خوانندگانی مانند محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی، قاسم افشار و... از این دسته اند. با این اوصاف می توان اذعان داشت نقشی که هنرمندان نسل ما در پیشرفت موسیقی بعد از انقلاب ایفا کرده اند غیر قابل انکار است. *آیا از مسیری که انتخاب کرده اید راضی هستید؟صد در صد.من عاشق موسیقی هستم و حتی اگر یکبار دیگر متولد شوم این مسیر را ادامه می دهم.هرچند امروز ناملایماتی گریبان هنرمندانی امثال من شده اما چون عاشق این هنرهستم،تمام این مصائب را به جان می خرم.مضافاً مردم آن قدر به ما لطف دارند که حتی اگر به طورمثال مسئولی قدرهنرمندان را نداند احساس تنهایی نمی کنیم. *از خانواده خود بگویید آیا فرزندان تان هم مسیر شما را طی می کنند؟بله خرسندم اعلام کنم پسرم حمیدرضا کارشناسی موسیقی دارد و سازهای کمانچه و تنبک را به خوبی می نوازد و قرار است همزمان با عید نوروز اثری دو صدایی به همراه فرزندم به نام مثل دریا در دسترس علاقه مندان قرار گیرد همچنین دخترم ریحانه نیز نقاشی کار می کند و در کارش هم موفق است از زحمات همسرم نیز قدردانی می کنم که بیش از 40 سال است با یکدیگر زندگی می کنیم و تا ابد مدیون الطافش هستم.*آرزوی هنری شما چیست؟امیدوارم مسئولان بیشتر از گذشته از هنرمندان پیشکسوت حمایت کنند و از حضورشان استفاده کنندمن پیشکسوت، با بیش از 40 سال سابقه ی هنری می خواهم تجربیاتم را در اختیار جوانان قرار دهم امیدوارم بستر این امر راحت تر از گذشته فراهم شود.از مسئولان می خواهم تا زمانی که یک هنرمند زنده است از وجودش بهره ببرند، چرا که تجلیل و بزرگداشت بعد از هنرمند هیچ فایده ای ندارد.2027دریافت خبر: روح الله سعادتمند نژاد ** انتشار دهنده:سیداحمد نجفی
05/10/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]