تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817702887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضع کتاب خوب است؛ اما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وضع کتاب خوب است؛ اما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم
دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان وضعیت کتاب و مطالعه را در کشور خوب ارزیابی کرد و گفت این شرایط اصلا نگران‌کننده نیست.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جواد محقق در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که در تبریز برگزار شد، تاکید کرد که این ارزیابی و ادعای او برخلاف فضای رایج رسانه‌ای و گلایه‌های کوچک و بزرگ، مبنی بر خوب‌نبودن وضع کتاب و مطالعه در کشور است چرا‌که وضعیت چاپ و نشر کتاب در ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه در منطقه و جهان، شرایط خوبی دارد، اگرچه تا آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها راهی دراز پیش‌رو داریم.
وی روز دوم دی 1395 در تبریز و در توضیح این ارزیابی خود تاکید کرد در این زمینه باید از مقایسه‌های عددی بدون تحلیل و موارد استثنا بگذریم و منصفانه، به کثرت عناوین کتاب‌ها، کمیّت و کیفیت فنی و هنری آن‌ها، قوّت و غنای علمی و ادبی آثار، فراوانی پدیدآورندگان و گسترش ناشران و بسیاری جشنواره‌ها و تخصصی‌تر شدن رشته‌ها و گردش مالی این حوزه نگاه کنیم، و آن را در همه‌ی ابعاد، با پیشینه‌ی خودمان بسنجیم، و یا با کشورهای هم‌وزن خودمان مثل ترکیه و مصر ـ مقایسه کنیم، که از نظر سابقه‌ی تاریخی و تمدنی، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، تناسب جمعیتی و .. امثال آن به هم نزدیکتریم.
محقق در ادامه تاکید می‌کند [با این مقایسه] آن‌وقت به راهی که آمده‌ایم، افتخار می‌کنیم و امیدوارانه برای تداوم آن می‌کوشیم و از حرف‌های کلی و شبه روشنفکرانه‌ی بدون تحلیل و بی‌مبنا پرهیز می‌کنیم و به جای نق‌زدن‌های معمول و مرسوم - که قرن‌هاست انگار به یک خصیصه‌ی ملی تبدیل شده است - به راه‌ها و راه‌حل‌های واقع‌بینانه می‌اندیشیم.
دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان گزارشی از روند برپایی و داوری آثار این جشنواره نیز گزارشی ارایه کرد و افزود: در این دوره، سی داور در ده گروه داوری، طی 24 جلسه‌ی سه تا 6 ساعته! بیش از 2730 جلد کتاب از 94 ناشر را، در رشته‌های شعر، داستان، ترجمه، علمی ـ آموزشی، دین، بازنویسی، زندگینامه، متون نمایشی و تصویرسازی و گرافیک، در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان بررسی کردند و در نهایت 300 عنوان کتاب در سی و چند شاخه به مرحله‌ی نهایی رسید و از میان آنها 16 اثر برگزیده و 15 کتاب تقدیری به صورت مستقل یا مشترک انتخاب شدند.
وی با اشاره به این‌که امسال در حوزه‌ی محیط زیست و مسئله آب هم 2 کتابِ برگزیده و تقدیری معرفی شدند، یادآور شد:  در این دوره هم بیش‌ترین کتاب‌ها در بخش داستان و کمترین آنها در بخش زندگی‌نامه و متون نمایشی بود.
محقق با قدردانی از داوران متعهدی که به موقع در داوری‌ها شرکت کردند و گلایه از برخی داوران که به بیان او بدقولی کردند و نظم داوری‌ها را برهم زدند، ادامه داد: بعضی از داوران به کلیشه‌نویسی در داستان‌ها، نداشتن‌ حرف و موضوع تازه در شعرها و آثار علمی ـ آموزشی، نفهمیدن روح اثر در بازنویسی‌ها و کمبود مراجعه به منابع دست اول در کتب دینی و رعایت‌نشدن دقت در برگردان و زبان مخاطب در ترجمه‌ها و بی‌اعتنایی به قواعد برجسته‌سازی در زندگینامه‌ها و تقلید در تصویرسازی‌ها و گرافیک اشاره داشتند.
وی اضافه کرد گروهی از داوران هم گرایش به تألیف به جای ترجمه، کیفیّت نسبی آثار به لحاظ علمی، ادبی و ویرایشی و رشد فنی و هنری کتاب‌ها را از نقاط قوت آثار این سال‌ها عنوان ‌کردند.
جوایز هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز دوم دی 1395 در تبریز به برگزیدگان اهدا شد.

منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن