تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817070484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو نقدشد/ خبرنگاری که صدای مردم شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو نقدشد/ خبرنگاری که صدای مردم شد

خبرنگار در زوم


شناسهٔ خبر: 3857495 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
استانها > فارس

.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو خبرنگار پیشکسوت شیراز مورد نقد و بررسی قرار گرفت، خبرنگاری که اهالی فرهنگ این شهر، از او به عنوان صدای مردم شیراز یاد کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در جریان نشست خبرنگار در زوم که به نقد آثار خبرنگاران می پردازد، تلاش صورت گرفته برای تاریخ تذکره ای مطبوعات فارس را ستود و گفت: اگرچه تاریخ مطبوعات فارس به خوبی توسط سیروس رومی کارشده و اثری ماندگار در این عرصه است، با این همه استادان و اهالی رسانه و پژوهشگران این عرصه باید به تدوین تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس نیز توجه کنند. کوروش کمالی سروستانی که در بررسی نیم قرن آثار مطبوعاتی خسرو حقگو روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی سخن می گفت،بر لزوم تقسیم بندی نسلی اهالی رسانه در فارس تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم از مشروطیت تا امروز تقسیم بندی نسلی اهالی مطبوعات در فارس را تحلیل کنیم و مشروطیت را اولین بخش روزنامه نگاری فارس بگیریم،شاید ۴ نسل اول تا پیروزی  انقلاب اسلامی را در بر می گیرد و البته  بخشی از نسل چهارم به بعد از انقلاب منتقل می شود اگرچه منفعل هستند. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، از نکته سنجی و مصلحت اندیشی در کنار قدرت شناسی و زیبایی شناسی به عنوان ویژگی های چند وجهی خسر حقگو ، روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نام برد و گفت: در این سال ها اگرچه حلقه تاسیسات و توزیع فرهنگی جناب حقگو تقویت پیدا کرد اما چرخش قلمش کمتر شد که البته طبیعی بود و به همین دلیل نیز در این عرصه ماندگار شد و آن جایی هم که لازم بود، در بزنگاه ها نقش خودش و حساسیت خودش و توالی خودش را نشان داد و این سجایای او قابل ستایش است.

کمالی سروستانی  با بیان اینکه امروز با نسل پنجم و نسل ششم روزنامه نگاری در فارس و شیراز روبرو هستیم، گفت: نسل پنجم و ششم روزنامه نگاری شیراز نیازمند یک آموزش علمی تر ،دقیق تر و وسیع تر است. وی ضمن تحلیل وضعیت فرهنگی شیراز گفت: شهر شیراز نه به کالبد که به روح خود زنده و نام آور است و روح ماندگار شهر فرهنگ است و فرهنگوران و نویسندگان و هنرمندان، آفرینندگان این روح اند،به همین دلیل باید فرهنگوران شهر قدر ببینند و در صدر نشینند تا فرهنگ شهر شیراز چون گذشته بدرخشد. کمالی سروستانی در پایان خاطر نشان کرد:  اگر فرهنگوران قدر نبینند،شهر قدر نمی بیند و ما نیازمند روح بزرگ شیراز هستیم. ناصر امامی  روزنامه نگار پیشکسوت و سرپرست اسبق روزنامه اطلاعات در شیراز نیز  در این جلسه گفت: روزنامه پیغام امروز در شیراز،به سرپرستی خسرو حقگو محفل اصحاب مطبوعات در دهه های چهل و پنجاه بود.

ناصر امامی در هفدهمین نشست روزنامه نگار در زوم که به بررسی نیم قرن  فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو اختصاص داشت،  در بیان ویژگی های خسرو حقگو گفت: این روزنامه نگار پیشکسوت دارای صفات بارز انسانی است و هیچگاه از کمک و یاری دیگران غافل نبود.در تمام سال های فعالیت مطبوعاتی خود، سختی ها کشید اما باز هم دست از یاری دوستانش برنداشت و هرگز از خسروحقگو نشنیدم که از کسی سخن بد بگوید، او هرگز نفاق گر نبود و اگر دو نفر هم اختلافی داشتند به عنوان یک یار دوستی ها را استحکام می بخشید. امامی در پایان تلاش بیش از نیم قرن خسرو حقگو در زمینه مطبوعات را ستود و گفت: او صدای مردم  شیراز و فارس در کشور بود و بسیاری از هنرمندان این دیار، اولین بار توسط او در مطبوعات معرفی شدند. منصور اوجی شاعر معاصر شیرازی و خالق آثاری چون کوتاه مثل آه و صدای همیشه  نیز خسرو حقگو را انسانی متین و با وقار توصیف کرد که وقتی صحبت می کند مخاطبش نیز به آرامش می رسد. اوجی صفحه هنر و اندیشه پیغام امروز را اولین صفحه هنری و ادبی در شیراز دانست که بعدها نگاه پنجشنبه خبر جنوب و ویژه نامه های ادبی روزنامه های عصر و افسانه به تقلید از این صفحه نویسا و واژه را منتشر کردند.

خالق آثاری چون این سوسن است که می خواند و خواب درخت و تنهایی زمین لذت چاپ اشعارش در صفحه هنر و اندیشه پیغام امروز که به همت خسروحقگو چاپ می شد را از لذت جایزه ادبی برای کتاب هایش بیشتر توصیف کرد و گفت: هیچ لذتی برای من در زمینه شعر بالاتر از لذت چاپ اشعارم در پیغام امروز نیست و اگر امروز اعلام کنند کتابی از من برنده جایزه ادبی شده ، لذت آن قطعا کمتر از چاپ اشعاری است که خسرو حقگو بانی و باعث آن در روزنامه بود. سعید نظری روزنامه نگار با سابقه و جوان شیرازی نیز خسرو حقگو را مدیر خوب رسانه های فارس دانست و گفت: حقگو هیچوقت خود را مدیر ندانست و همیشه به عنوان یک خبرنگار در جلسات و نشست های خبری حضوری پر رنگ داشت. خبرنگار سابق ایسنا در فارس در عین حال از حقگو انتقاد کرد و گفت: خسرو حقگو علی رغم اینکه روزنامه ها و مجلات بسیار زیادی را نمایندگی می کرد ،حداقل در دو دهه اخیر آنگونه که شایسته است پای فارس را در رسانه های ملی باز نکرد و علی رغم اینکه روزنامه خوان های استان فارس مدیون او هستند اما معتقدم حقگو باز هم بدهکار رویدادهای فارس در حوزه مطبوعات حداقل در دو دهه اخیر است.او هیچ وقت وارد حوزه آموزش نشد و ای کاش بیشتر به ما یاد می داد.

نظری در پایان خسرو حقگو را چاه نفت تاریخ معاصر فارس توصیف کرد و از مرکز اسناد ملی فارس تقاضا کرد خاطرات شفاهی این روزنامه نگار پیشکسوت را ضبط کند. در نشست نگاهی به پنجاه سال فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو برخی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ فارس چون غلامحسن اولاد،مهدی فقیه، امین فقیری و رحیم هودی به بیان خاطراتی از خود در دو دهه چهل و پنجاه با خسرو حقگو پرداختند. در ادامه جلسه خسور حقگو این روزنامه نگار پیشکسوت نیز با بیان خاطراتی به تفاوت کار خبری در پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت و گفت : زمانی بود که من موفق شدم بدون واسطه و به طور مستقیم شماره سردبیر روزنامه را بگیرم و با او صحبت کنم همین یک مورد و خوشحالی ناشی از ارتباط بی واسطه با سردبیر نشان می دهد که از چه دوره ای به چه دوره ای رسیده ام دوره ای که تلگرام و واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی در کوتاه ترین زمان اخبار را به مخاطب منتقل می کند. وی با اشاره به ستون ثابتش در روزنامه پیغام امروز با عنوان  نکته های شیراز که بعدها کارگاه عیار سنجی نام گرفت، گفت: در این ستون برخی از رویدادهای اجتماعی و فر هنگی و گاهی سیاسی یا ورزشی شیراز را با طنزی تلخ می نوشتم که بارها باعث شکایات متعددی از من شد. وی در پایان برگزاری چنین نشست هایی را باعث ارتقا سطح دانش روزنامه نگاران استان فارس دانست و گفت: می دانم که اغلب دوستان به احترام کسوت من نقد نکردند وگرنه ماهیت نشست های روزنامه نگار در زوم نقد آثار اهالی رسانه در فارس است و ای کاش دوستان بیش از آنچه که از من تمجید می کردند به ضعف کارم می پرداختند تا هدف اصلی نشست روزنامه نگار در زوم گم نشود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن