تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816836279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد توهم در پشت چهره نقاب شده غول اعتیاد گم شده است/ عمری که دود می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدتوهم در پشت چهره نقاب شده غول اعتیاد گم شده است/ عمری که دود می‌شود
خبرگزاری فارس: توهم در پشت چهره نقاب شده غول اعتیاد گم شده است/ عمری که دود می‌شود
فردی که از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کند دچار حالاتی مانند افزایش حرکت‌هاى فیزیکى، نوعى ناآرامى، سرخوشى، پرخاشگرى، خشونت، حمله‌هاى ناگهانى، بی‌خوابى شدید، هراس همراه با توهم، نشاط و دلخوشى بیش از حد و حتی اختلال در سیستم بدنی مانند مشکلات در سیستم گوارشی، بى‌اشتهایى و در نتیجه سوء تغذیه و کم وزنى مفرط و در برخی از موارد عوارض قلبى می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، از قدیم شنیده‌ایم که اعتیاد بلای خانمان‌سوز است و به واقع نیز همین است، این غول ویرانگر بر زندگی انسان چنبره می‌زند و آن را نابود می‌کند. اعتیاد در لغت به بیماری گفته می‌شود که فرد بیمار رفتاری را مدام تکرار کند، و وقتی نامی از اعتیاد به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت اعتیاد به مواد مخدر کشیده می‌شود و ما در این گزارش نیز به بیان عوامل مخرب اعتیاد به موادمخدر می‌پردازیم. اعتیاد به مواد مخدر یکی از بیماری‌هایی است که فرد بیمار را گاه تا اعماق نیستی می‌کشاند و فرد معتاد یک بیمار است نه یک بزهکار اجتماعی، که جامعه و مسؤولان برای درمان او باید تمام تلاش خود را به کار گیرند. امروزه به روش‌های گوناگونی افراد در دام این غول ویرانگر اسیر می‌شوند ولی بیشتر افراد از امرار معاش با دوستان ناباب گرفتار این بلا شده‌اند و در اکثر مواقع با تعارف یک سیگار آغاز شده است و گاه تا جایی پیش می‌رود که فرد معتاد تمام دارایی و حتی خانواده خود را فدا می‌کند.

غول اعتیاد بزه‌کاری‌ها و ناهنجاری‌های بسیاری را در جامعه سبب می‌شود که از جمله آن می‌توان به تکدی‌گری، دزدی، جیب‌بری و حتی قتل اشاره کرد. در گذشته افراد معتاد از مواد مخدر سنتی استفاده می‌کردند ولی امروزه استفاده از مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است که از جمله آن می‌توان به کریستال و شیشه اشاره کرد که استفاده از آنها برای سرگرمی و تفریح در برخی از مجالس باب شده است. فردی که از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کند دچار حالاتی مانند افزایش حرکت‌هاى فیزیکى، نوعى ناآرامى، سرخوشى، پرخاشگرى، خشونت، حمله‌هاى ناگهانى، بی‌خوابى شدید، هراس همراه با توهم، نشاط و دلخوشى بیش از حد و حتی اختلال در سیستم بدنی مانند مشکلات در سیستم گوارشی، بى‌اشتهایى و در نتیجه سوء تغذیه و کم وزنى مفرط و در برخی از موارد عوارض قلبى می‌شود. در برخی موارد مشاهده می‌شود خانواده‌ها وقتی متوجه اعتیاد یکی از افراد خانواده می‌شوند، با او رفتار پرخاشگرانه داشته و گاه او را ترد می‌کنند در صورتی که این فرد بیمار است و نیاز به مراقبت ویژه دارد تا بتواند خود را از این گردابی که در آن گرفتار شده نجات دهد. گروهی از روان‌شناسان معتقدند بیشتر افراد معتاد نمی‌توانند اعتیاد را به کلی کنار بگذارند و در صورت ترک آن بعد از مدت کوتاهی دوباره به آن رجوع می‌کنند، بنابراین خانواده‌ها باید خیلی بیشتر از حد معمول مواظب افرادی که ترک کرده‌اند، باشند. خراسان جنوبی در شرقی‌ترین قسمت کشور قرار گرفته و با کشور افغانستان از تولیدکنندگان بزرگ موادمخدر سنتی هم‌مرز است و سالانه حجم زیادی موادمخدر توسط قاچاقچیان از مرز وارد کشور می‌شود. در این استان نیز گروهی از افراد اسیر دام غول اعتیاد شدند بنابراین بر آن شدیم تا اقداماتی را که توسط بهزیستی در راستای ترک این ماده خانمان‌سوز انجام شده است را بررسی کنیم. فعالیت 7 مرکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد در خراسان جنوبی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در هفتم تیرماه سال گذشته گفته است: در حال حاضر 34 مرکز درمان اعتیاد زیر نظر بهزیستی در استان فعال می‌کنند شهرام شیخانی با اشاره به فعالیت هفت مرکز اقامتی میان مدت در استان، گفت: سال گذشته یک‌هزار و 100 نفر از خدمات ارائه شده در این مراکز استفاده کرده‌اند. این مسئول در 23 تیرماه جاری اظهار می‌کند: در سال گذشته فعالیت دو مرکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد در شهرستان‌های طبس و فردوس با استناد گزارشات تیم نظارتی خراسان جنوبی لغو شد.

وی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های توسعه پیشگیری بهزیستی همکاری در اجرای پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان است، یادآور شد: آموزش‌های مهارت‌های زندگی، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب، اعتیاد، مشاوره روان شناختی، پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماعی محور در محیط‌های مختلف، برگزار شد. معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: سامانه 09628 سامانه تخصصی اعتیاد در کشور است که افراد و خانواده‌هایی که مشکلی در زمینه اعتیاد، مواد مخدر، بستری و غیره دارند می‌توانند با شماره ذکر شده تماس و از مشاوران و کارشناسان آموزش دیده بهره‌مند شوند. بر آن شدیم تا شرح حال چند نفر از معتادان گرفتار شده را بیان کنیم تا شاید عبرتی برای دیگران باشد. م.م در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: دارای پنج فرزند هستم و اعتیاد را از 10 سال گذشته آغاز کردم و در آن زمان 45 سال داشتم. وی با بیان اینکه یک سانحه عامل روی آوردن من به اعتیاد بود، تصریح کرد: در یک سانحه رانندگی پاهایم دچار شکستگی شدند و مدتی را در منزل ماندم. این معتاد بیرجندی با بیان اینکه در زمان استراحت در خانه دوستان به دیدن من می‌آمدند، یادآور شد: در این زمان برای سرگرمی و آزاد شدن از دغدغه‌های فکری، سیگار را آغاز کردم. م.م ادامه می‌دهد: با آغاز سیگار کم‌کم زمینه برای استفاده از موادمخدر نیز برایم فراهم شد و در پارتی‌های دوستان برای کشیدن مواد شرکت می‌کردم تا اینکه اکنون اگر کمتر مصرف کنم خماری به سراغم می‌آید. وی می‌گوید: خانواده‌ام خیلی تلاش کردند که من را ترک دهند، اما موفق نشدند و اکنون دیگر به من کاری ندارند. با یکی دیگر از معتادان که در اثر نداری به خیابان کشیده شده و کارتون‌خواب شده، گفت‌و‌گو کردیم. ع.س اظهار داشت: من اعتیاد را برای خلاصی از غصه‌هایم آغاز کردم که بزرگترین آن مرگ جوانم در سن 25 سالگی بود.

وی با بیان اینکه من دارای پنج فرزند بودم که با مرگ او اکنون دارای چهار فرزند هستم، تصریح کرد: ابتدا در روستا سکونت داشتم و در آنجا به دام اعتیاد گرفتار شدم. این معتاد بیرجندی با بیان اینکه وضعیت مالی من خوب نبود، ادامه داد: با اندکی کار کشاورزی و کارگری برای دیگران گذران زندگی می‌کردم. ع.س، سن آغاز اعتیاد خود را 40 سالگی عنوان کرد و یادآور شد: بعد از گذشت مدتی خانواده‌ام با من رفتار بدی را آغاز کردند، به طوری که خانواده را ترک کرده و روانه شهر شدم. وی گفت: به سبب فشاری که خماری به من می‌آورد و نبود پول برای تأمین مواد مجبور شدم به شهر بیایم و با گدایی کردن هزینه مواد خود را تأمین کنم. این معتاد بیرجندی با بیان اینکه اکنون دو سال است که از خانواده‌ام بی‌خبرم، افزود: بیشتر شب‌ها را در خیابان سر می‌کنم و اکنون از این کار خود بسیار پشیمان هستم. در رابطه با اعتیاد و مضرات آن با معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی مصاحبه‌ای داشتیم. شهرام شیخانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: تفاوت مواد مخدر دیروزی با امروزی در این است که در گذشته بیشتر مواد مخدر سنتی از قبیل تریاک و شیره استفاده می‌شد که این مواد به صورت طبیعی و گیاهی در طبیعت یافت می‌شود و آثار سوء آن به مراتب کمتر از مواد صنعتی امروز است. وی تصریح کرد: مواد مخدر امروزی بیشتر به صورت شیمیایی و در آزمایشگاه‌های ساخت مواد با ترکیبات مختلف صنعتی ساخته و به بازار عرضه می‌شود که آثار سوء مصرف اینگونه مواد بسیار بیشتر از مواد سنتی است. اعتیاد یک بیماری عصبی زیستی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به تاثیرات مواد بر روی بدن انسان یادآور شد: این موارد شامل آسیب به دستگاه‌های تنفسی از قبیل شش‌ها و ریه‌ها، آسیب به قلب و بی‌نظمی در میزان ضربان قلب و به تبع آن اختلال در سیستم خون‌رسانی به سایر اعضاء بدن، اختلال در خواب و پرخوابی یا بی‌خوابی افراد، اختلال در اشتها و پراشتهایی یا کم‌اشتهایی و در نهایت کاهش شدید وزن و دچار شدن به انواع بیماری‌های جسمی مثل انواع عفونت‌های تزریقی و بیماری ایدز و هپاتیت است. شیخانی با بیان اینکه بیماری اعتیاد یک بیماری مزمن عصبی زیستی است، ادامه داد: مصرف آن تاثیر بسیاری بر روی تخریب کارکردهای سلول‌های مغزی و نوروترانسمیترهای پیام‌های عصبی دارد، از بین رفتن کارکردهای هوشیاری، مختل شدن قضاوت و قوه ادراک، از دست دادن فعالیت‌های اجتماعی و انزوا از محیط‌های خانوادگی و از دست دادن شغل و ضعیف شدن روابط بین فردی و در نهایت در موارد حاد دچار شدن به حالت‌های روانی سایکوز از قبیل انواع هذیان مثل هذیان گزند و آسیب، پارانویا و بدبینی و دچار شدن به حالت‌های توهمی مثل توهمات شنیداری و دیداری و ابتلا به اختلالات خلقی مثل بیماری‌های اضطرابی و اختلال افسردگی اساسی می‌تواند از اهم تاثیرات مواد بر جسم و روان مبتلایان به سوء مصرف مواد باشد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط انگیزشی کافی در فرد مبتلا به سوء مصرف مواد وجود داشته باشد، با استفاده از انواع روان‌درمانی و گروه‌های حمایتی و بهبود یافته و شرکت در جلسات بهبودی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات بهبودی و همچنین آموزش مهارت‌های مدیریت لغزش و مدیریت هوس و همچنین پذیرش کوتاه‌مدت در مراکز اقامتی میان مدت(درمان 21 روزه) برای سم‌زدایی جسمی، می‌توان زمینه درمان مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر صنعتی را فراهم کرد. در ادامه نظر مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی را نیز در راستای خدمات ارائه شده بهزیستی در حوزه پیشگیری جویا شدیم. غلام‌عباس عزیزی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 28 مرکز درمانی ترک اعتیاد با مجوز اداره کل بهزیستی در سطح استان فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: در این مراکز هم‌اکنون حدود 4 هزار و 500 نفر از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند.  مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک مرکز اقامتی میان‌مدت نیز ویژه بانوان در استان وجود دارد، ادامه داد: همچنین مراکز سرپایی موجود در سطح استان با مجوز بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که خدمات خود را به همه گروه‌ها ارائه می‌کنند. عزیزی از وجود یک مرکز TCدر مرکز استان خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد 45 نفر از نیازمندان از خدمات تخصصی مرکز TC بهره‌مند شدند. وی با بیان اینکه خط ملی اعتیاد با شماره تلفن 09628 به صورت شبانه‌روزی خدمات تخصصی خود را در زمینه اعتیاد ارائه می‌کند، افزود: خراسان جنوبی به لحاظ میزان تماس با خط مذکور در رده‌های میانی کشور قرار دارد. برگزاری 4500 جلسه مشاوره برای ترک اعتیاد در خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین تعداد 4 هزار و 500 جلسه مشاوره فردی و خانوادگی در طول سال گذشته برای بیماران نیازمند به خدمات مربوط برگزار شده است.

عزیزی با بیان اینکه بیماری اعتیاد یک بیماری مزمن عصبی زیستی است، تصریح کرد: مصرف مداوم مواد مخدر تاثیرات پایداری در تخریب سلول‌های مغزی انسان بر جای می‌گذارد به همین سبب فرایند انجام درمان و ترک مواد مخدر یک فرایند زمان‌بر و طولانی مدت به میزان حداقل یک سال است و فردی بهبودیافته تلقی می‌شود که در فاصله زمانی مینیمم یک سال به بالا مصرف هیچگونه مواد مخدر صنعتی و سنتی را نداشته باشد.  وی با اشاره به خدمات برای بهبودیافتگان، یادآور شد: افراد بهبودیافته پس از طی دوره زمانی مشخص حداقل یک سال از زمان مصرف، با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط مانند دوره‌های آشنایی با قوانین کسب و کار و دوره‌های ارتباط در محیط کار و معرفی به فنی و حرفه‌ای برای بهره‌مندی از دوره‌های فنی و تخصصی به واحد اشتغال اداره برای دریافت وام‌های خوداشتغالی با کارمزد 4 درصد مراجعه و اشتغال مربوطه را با توجه به تخصص کسب شده و مورد نیاز راه‌اندازی می‌کنند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 3 هزار و 300 نفر از افراد زیرپوشش خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد قرار داشتند. و اما نکته اینجاست که در سال گذشته 34 مرکز درمانی اعتیاد زیر نظر بهزیستی در استان فعال بوده است و در حال حاضر این مراکز به 28 مرکز کاهش پیدا کرده است. :::::::::::::::::::::::::::::: گزارش از: زهرا محمدی :::::::::::::::::::::::::::::: انتهای پیام/69010/ذ40

95/04/30 :: 01:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن