تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817477294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتاب‌خواني را به سنت يلدا اضافه كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كتاب‌خواني را به سنت يلدا اضافه كنيم
شب يلدا از جمله سنت‌هاي پسنديده و خوبي محسوب مي‌شود كه از ديرباز در ميان ايرانيان مرسوم بوده است تا به اين بهانه اعضاي خانواده و فاميل ساعاتي كنار هم و با هم باشند...
نویسنده : معصومه طاهري 
شب يلدا از جمله سنت‌هاي پسنديده و خوبي محسوب مي‌شود كه از ديرباز در ميان ايرانيان مرسوم بوده است تا به اين بهانه اعضاي خانواده و فاميل ساعاتي كنار هم و با هم باشند. اين رسم قديمي كه تقريباً از ياد رفته بود چند سالي مي‌شود به همت فعالان فرهنگي مجدداً احيا شده است؛ فرهنگي كه صله‌رحم و ارتباطات اجتماعي و خانوادگي را به افراد گوشزد مي‌كند تا در اين هياهوي كار و زندگي ماشيني، به خانواده و ارتباطات خويشاوندي هم توجهي داشته باشند؛‌ به‌خصوص ارتباط بين نسل‌ها كه عامل بسيار مهم انتقال فرهنگي است و اين روزها به نسبت قبل در دنياي مجازي كمرنگ‌تر شده است. در واقع يلدا باعث مي‌شود تا حداقل براي يك شب هم كه شده اعضاي خانواده‌ها دور هم جمع شوند.
 تا قبل از ورود فضاي مجازي و گسترش سريع آن در زندگي ايرانيان روال بر اين بود كه در شب يلدا همه به احترام خانه بزرگ فاميل مي‌رفتند، گپ و گفت و شادماني داشتند و تفألي هم به حافظ مي‌زدند و شاهنامه‌خواني مي‌كردند. بزرگ‌ترها هم خاطره‌گويي داشتند و در كنار آن، دستپخت دلچسب مادرانه و تنقلات ساده پدرانه را با هم مي‌خوردند بدون اينكه فضاي فخرفروشي و هزينه‌بري وجود داشته باشد. شب خوشي را سپري مي‌كردند فارغ از رسانه‌هايي چون تلويزيون، تلفن همراه، تبلت و... شب خاطره‌انگيز و نوستالوژيكي را داشتند.  
اما متأسفانه از آنجا كه در اغلب امور دچار افراط و تفريط مي‌شويم اين رسم زيباي اجتماعي و فرهنگ تأثيرگذاري كه در آن نهفته است، نيز كم كم از اصل به فرع افتاد و گرفتار حواشي‌اي شد كه ناشي از فرهنگ‌سازي غلط رسانه‌ها بود. حالا عده‌اي از چند وقت قبل تدارك سور و سات سفره شب يلدا را مي‌بينند تا عكس آن را در اينستاگرام بگذارند و چشم‌هاي همه به‌خصوص دوست و آشنا را خيره كنند! و در اين ماراتن خودنمايي و تجمل‌گرايي، تلويزيون سهم بسيار عمده‌اي داشته است و رسانه ملي كه بايد دانشگاه عمومي باشد در اين رابطه درس‌هاي خوبي را به مخاطبان ياد نداد چنانچه اگر برنامه‌هاي شب يلدا را از شبكه‌هاي مختلف رصد كنيم مي‌بينيم كه چطور با فرهنگ‌سازي غلط، ذهنيت عموم را سرگرم مسائل پيش‌پا افتاده مي‌كنند مثلاً در كنار سفره مزين شده شب يلدايي چنان از هندوانه گفته مي‌شود كه گويي يك اصل بسيار مهم و اساسي در اين شب است و اگر هندوانه نباشد، يلدايي هم نخواهد بود. از طرف ديگر نبود نظارت و البته تقاضاي بيشتر از عرضه باعث شده تا اقلام شب يلدا در بازار قيمت نجومي پيدا كنند و دست سودجويان را باز بگذارد تا هرچه مي‌خواهند سوءاستفاده كنند و اين افزايش تقاضا منجر به ارائه انواع خدمات لوكس شب يلدا شده به طوري كه از چند روز مانده به طولاني‌ترين شب سال ارائه‌دهندگان خدمات ليست كالاهاي ارائه شده را به مشتريان خاص خود داده و براي نمونه كارهاي خود مشتري جذب مي‌كنند.
 در واقع تبليغ ناقص و فرهنگ‌سازي‌هاي غلط باعث شده تا شب يلدا، شبي براي فخرفروشي غني بر فقير شود به‌خصوص به مدد فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اين فخر‌فروشي رنگ و بوي ديگري پيدا كرده به گونه‌اي كه برخي خانواده‌ها با وجود گراني و هزينه‌هاي بالا سعي مي‌كنند با هرجان كندني كه شده سفره‌اي براي يلدا تزئين كنند و عكسش را در فضاي مجازي و اينستاگرام بگذارند تا هنرنمايي كرده باشند.
لذا چه خوب است از ظرفيت ‌اين شب سنتي بهره بيشتري برد و به‌جاي شب تجملات و صرف هزينه‌هاي سنگين، فرهنگ‌سازي درست و اصولي داشته باشيم. پيشنهاد مي‌شود در اين شب فرهنگ رمان‌خواني را باب كنيم و رمان‌هاي خوب را كنار هم و با هم بخوانيم و درهمين شبكه‌هاي اجتماعي هم توصيه شود كه فلان رمان را در جمع خانواده در شب يلدا بخوانيم آن وقت به جاي اين‌كه هنرنمايي‌هاي پرخرج از خوردني‌هاي شب يلدا را در فضاي مجازي پخش كنيم مي‌توانيم كتاب رمان تبليغ و معرفي ‌كنيم كه به نسبت خوراكي‌ها ماندگارتر و تأثيرگذارتر هم خواهد بود و البته به‌صرفه‌تر؛ قطعاً هر كاري نياز به فرهنگ‌سازي دارد و چه چيزي بهتر از رسانه‌ها كه مي‌توانند ايجاد‌كننده و مروج آن باشند؛ عاملي كه در طول زمان باعث مي‌شود فروش كتاب‌هاي رمان در اين ايام بالا برود تا همه به كتاب‌هاي داستان و رمان به عنوان يك نياز در شب يلدا نگاه كنند. مانند هندوانه و انار و تنقلات كه به مدد رسانه‌ها از واجبات يلدا شده است كتاب هم مي‌تواند از ملزومات شود.
يادمان باشد شب يلدا فرصتي است كه حداقل براي يك شب افراد خانواده در كنار هم هستند پس ‌مي‌بايست از فرصت پيش آمده استفاده مطلوب را برد و فرهنگ‌سازي درستي داشت و كتاب‌هاي رمان و داستان‌هاي ادبي خوب را براي اين شب بلند به يكديگر پيشنهاد بدهيم و در شب يلدا اعضاي خانواده مراسم كتاب‌خواني داشته باشند تا شور و شوق مطالعه را بين بچه‌ها هم بالا ببرند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن