تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804651651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقای رئیس جمهور! تا امروز،حقوق ملت را از آنان قایم کرده بودید؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: صبح دوشنبه ، ۲۹ آذر ماه بالاخره از منشور حقوق شهروندی که «حسن روحانی» در برنامه های انتخاباتی‌اش وعده آن را داده بود رونمایی شد. رئیس جمهور امروز در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: « امروز یکی از وعده‌های مهمی که به مردم داده‌ام جامه عمل پوشانده می‌شود که آرزوهای دیرینه‌ام نیز است.


به گزارش «تابناک»، از انتخابات سال 92 تا به امروز حدود 3.5 سال می گذرد و حال در استانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شاهدیم که رئیس دولت از تحقق یک وعده انتخاباتی اش می گوید. روحانی با اشاره به اینکه در اصل ۱۱۳ قانون اساسی خطاب به رئیس جمهور آمده است که مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده بگیرد، گفت: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است؛ چون تنها فردی در کشور است که با رای عموم مردم در سطح ملی انتخاب می‌شود و چه وظیفه سخت و سنگینی را بر عهده دارد؛ در حالی که برخی افراد حتی تحمل شنیدن برخی اصول قانون اساسی را ندارند؛ از جمله فصل سوم قانون اساسی و به خصوص مواد ۱۹ تا ۴۲ که در مورد حقوق ملت است که باید از برخی افراد قایمش کنیم.
سوالی که مطرح می شود این است که رئیس جمهور که طبق قانون اساسی مجری قانون اساسی است و  جهت پاسداشت آن قسم یاد کرده است چگونه پس از سه و نیم سال از قرار گرفتن در راس قوه مجریه سخن از قصد برخی ها از قایم کردن حقوق ملت از آنان ،به زبان می آورد. آیا تاکنون سخنی در این باره از زبان ایشان شنیده بودیم یا تا به امروز که آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی برگزار می شد رئیس جمهور حقوق ملت را از خود آنان پنهان کرده بود؟
روحانی با اشاره به اینکه مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور قسم یاد می‌کند که حامی حقوق ملت باشد، اظهارکرد: قانون اساسی به رئیس جمهور اختیار می‌دهد با مشورت وزیران برای دولت برنامه و خط مش تعیین کند و در این راستا منشور حقوق شهروندی در واقع برنامه و خط مش دولت یازدهم است و امروز دولت با رونمایی از این منشور می‌خواهد عزم خود را برای اجرای حقوق شهروندی به نمایش بگذارد.


شکی نیست که مردم و مسئولان همه  از این مساله آگاهی دارند که رئیس جمهور مسئول اجرای بند بند قانون اساسی است و تنها فردی است که با رای مستقیم مردم در سطح ملی انتخاب می شود. طبیعتا با وجود قانون اساسی که در فصل هایی از آن به تفصیل در مورد حقوق مردم موادی تعبیه و تصویب شده است، حقوق مردم و تامین فضای لازم جهت احقاق آن معطل رونمایی از منشور حقوق شهروندی نیست.


اگر در اجرای مفاد قانون اساسی در ارتباط با حقوق مردم کاستی هایی وجود داشته است به نظر می رسد اگر ریشه آن را در عدم وجود اراده و قاطعیت لازم در اجرا ندانیم می توانیم این مساله را در ضعف مکانیزم اجرایی آن جست و جو کنیم.


مساله حقوق شهروندی اگرچه جزو برنامه های انتخاباتی «حسن روحانی» بود، ولی سابقه آن به سال های قبل آن بر می گردد. حقوق شهروندی در فرمان 8 ماده ای امام در سال 61 و فرمان 8 ماده ای رهبری در سال 81 و بخشنامه حقوق شهروندی ریاست وقت قوه قضائیه در سال 83، ماده 100 برنامه توسعه و کمیته صیانت از حقوق شهروندی با محوریت وزارت کشور در سال 88 دیده شده بود که احتمالا به خاطر نبود ضمانت های اجرایی لازم تاکنون در حد بحث مانده است و همچنان قابلیت مطرح شدن  در آستانه  انتخاباتی دیگر را دارد.


اگرچه برخی دلیل به تعویق افتادن سه و نیم ساله امضای روحانی پای این منشور را ، ضعف ها و کاستی های پیشنویس های اولیه آن می دانند، ولی همچنان ضعف در ضمانت اجرایی بندهای این منشور حتی در موعد رونمایی از آن شائبه  استفاده تبلیغاتی از آن در فاصله چند ماه مانده به انتخابات را مطرح می کند.


رئیس جمهور با بیان اینکه تمام کارمندان قوه مجریه خود را موظف به اجرای تک تک مواد منشور حقوقش شهروندی می‌دانند، گفت: منشور حقوق شهروندی برای دولت الزام آور است؛ چرا که این منشور به مثابه خط مشی دولت یازدهم توسط رئیس جمهور اعلام می‌شود و همه کارمندان دولت از سراسر کشور موظف به اجرای آن هستند.


سوالی که درباره ضمانت اجرایی این منشور مطرح می شود این است که اگرچه بخش بزرگی از حقوق مردم در رابطه با حاکمیت مربوط به قوه مجریه است ولی تا اجرا و توجه به این مسائل به شکل قانون در نیاید در حد حرف های خوب باقی خواهد ماند،  اما بخش دیگری از حقوق مردم در ارتباط با قوای دیگر است. آیا دولت و رئیس جمهور توانایی ضمانت اجرایی این منشور در رابطه با سایر قوا از جمله قوه قضاییه و قوه مقننه را نیز دارد؟ 


روحانی در این مورد نیز در سخنان امروزش گفت: منشور حقوق شهروندی مقتبس از قانون اساسی است، پس باید در عمل مورد اجرای همگان قرار گیرد. لذا از دو قوه دیگر و سایر ارکان و نهادهای کشور درخواست کرد که در اجرای حقوق شهروندی به دولت کمک کنند.


وی  همچنین با بیان اینکه حقوق شهروندی در مرحله اول دانستی است، یعنی همه باید از حقوق خود آگاه شوند، خاطر نشان کرد: پس از آنکه از حقوق خود آگاه شدیم باید مطالبه کنیم، یعنی در مرحله بعد حقوق شهروندی خواستنی است و باید از همه مسئولان در کشور مطالبه شود و در مراحل بعدی نیز اجرایی و عملیاتی گردد.


اگر به مقوله آگاهی از حقوق و مساله اطلاع رسانی در مورد حقوق مردم بیاندیشیم در مرحله اول با این پرسش مواجه می شویم که اولا رسانه ملی تا چه حدی در این مساله موظف به اطلاع رسانی و تبیین این حقوق است و چقدر موافق آگاهی بخشی در مورد این منشور است؟ آیا بازوی اطلاع رسانی دولت که به اذعان خیلی از موافقان عملکرد دولت ضعیف عمل کرده، توانایی تبیین این منشور و موارد مندرج در آن را داراست؟ یا الزام تبیین آن ازطریق دستگاه های فرهنگی و رسانه ای خارج از مدیریت دولت وجود دارد؟


اگر منشور حقوق شهروندی را بیشتر  منشوری جهت آشنایی مردم و حکومت از حقوق خود نسبت به یکدیگر بدانیم این آشناسازی و آگاهی بخشی به تبیین آن از طریق رسانه ها، سیستم آموزشی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیاز دارد.


اگر بپذیریم چنین منشوری می تواند مثبت و  راهگشا باشد زمانی این مساله محقق خواهد شد که ضمانت های اجرایی آن هم همراه با ابلاغ آن تعبیه و پیشش بینی شده باشد، وگرنه برگزاری آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی بعد از گذشت سه و نیم سال از وعده آن و بیشتر از چند دهه از  مطرح شدن آن در فرامین مهم امام و رهبری، می تواند شائبه انتخاباتی بودن آن را مطرح کند؛ آن هم در حالی که چند ماه بیشتر با انتخابات فاصله نداریم.


۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن