واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کامبیز صبری در گفتگو با مهر:
احجام دکوراتیو پشتوانه مادی و معنوی شهر هستند/ خلق آثار هدفمند
شناسهٔ خبر: 3852192 - شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } کامبیز صبری معتقد است آثار هنری که به طور ثابت در محیط های شهری نصب می شوند باید به هنرمندانی سفارش داده شود که دارای بینش و جایگاه تثبیت شده هستند. به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران تا ۵ دی ماه در گالری خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست و این روزها مرحله داوری خود را پشت سر می گذارد تا برگزیدگانش به زودی اعلام شود. در این نمایشگاه ماکتی از ایده های هنرمندان مجسمه ساز در خلق مجسمه های شهری و برای هر ماکت (مجسمه ها در مقیاس کوچک) طرحی با توضیحی درباره مجسمه، طراحی جانمایی مجسمه در مقیاس واقعی و در مکان واقعی پیشنهادی، توسط هنرمند ارائه شده است. در این نمایشگاه که گشت می زنید بیش از هر چیز تنوع در ارائه دیدگاه مجسمه سازان که عمدتا جوان هستند نسبت به پدیده مجسمه های شهری دیده می شود. کامبیز صبری هنرمند مجسمه ساز درباره آثار ارائه شده در این سمپوزیوم و کمیت و کیفیت آثار به خبرنگار مهر گفت: در دنیای امروز ما نمی توانیم با یک اظهارنظر صریح به نتیجه گیری مشخصی درباره مسائل هنری برسیم درباره نمایشگاه مجسمه های شهری نیز همین رویه وجود دارد. رشد تکنولوژی و فضاهای مجازی و اینترنت و... باعث شده هنرمندان با ایده های متنوع و نحوه اجرای متنوع آشنا بشوند و سطح آموزش به نوعی گسترده تر شده که این امکان باعث تکثر حضور هنرمندان شده و البته این امتیاز فضای شهری را به چالش می کشد. وی با تاکید بر لزوم اصل بودن آثار و خلاق بودن آنها بیان کرد: ما نمی خواهیم در شهرهایمان احجام دکوراتیو بی هویت داشته باشیم بلکه می خواهیم ریشه اثر را که واکاوی می کنیم به خیال هنرمند برسیم، اما در این نمایشگاه خواسته و ناخواسته برخی کارها به سمت کپی پیش رفته اند و کارهایی هم می بینیم که اساسا هویتی ندارند یا صرفا دکوراتیو هستند و این یک امتیاز منفی است. این مجسمه ساز بیان کرد: ما در عرصه هنر شهری کارهایی داریم که به طور ثابت در شهر باقی می مانند که نباید ساخت این آثار را به کسانی سپرد که هنوز تفکر خامی دارند و دارای بینش مشخصی نیستند چون هر کدام از این آثار یک ارزش مادی و معنوی برای شهر نیز محسوب می شود پس باید توسط کسانی که موقعیتشان تثبیت شده است خلق شوند. صبری اظهار کرد: فارغ التحصیلان و جوان های با استعداد را باید با پیشکسوت ها همراه کنیم و به آنها سفارش کارهایی داده شود که قرار است به صورت موقت در شهر نصب شود. هر چند من موافق فرصت دادن به جوان ها هستم اما نگران این هم هستم که با این رویدادها کم کم هنر واقعی فراموش شود و اساتید به فراموشی سپرده شوند. وی در پایان گفت: البته طی سال های اخیر با مدیریتی که در سازمان زیباسازی دیده می شود به نظر می رسد دوران جدیدی آغاز شده است و استادان هم وارد میدان شده اند. این را هم باید بدانیم که کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس و آلمان یک دوره ۱۰۰ ساله را در این دانش طی کرده اند و ما هنوز در ابتدای راه هستیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]