محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854188391
فیلم؛ یافتن راهی برای اکتشاف است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: فیلم؛ یافتن راهی برای اکتشاف است
کلی رایکارد، سینماگر زن ٥٢ ساله امریکایی را میتوان یکی از چهرههای نسبتا تثبیتشده سینمای مستقل ایالات متحده به شمار آورد. به گزارش ایلنا به نقل از اعتماد؛ فیلمسازی که به ویژه به واسطه فیلمهایی از قبیل«وندی و لوسی» (٢٠٠٨) و «میانبر میک» (٢٠١٠) نامی آشنا برای دوستداران سینماست. رایکارد، امسال با ساخت فیلم تازهاش «برخی زنان»، بار دیگر توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است، فیلمی که با اکران نخست در فستیوال فیلم تورنتو توانست ستایش گسترده منتقدان را به همراه داشته باشد. آنچه در ادامه میخوانید ترجمه گفتوگوی امیلی بودر با رایکارد در حاشیه فستیوال تورنتو است؛ فیلمسازی که پیشتر با فیلم «وندی و لوسی» در بخش نوعی نگاه فستیوال کن ٢٠٠٨ و بعدتر با فیلمهای «میانبر میک» و «حرکات شبانه» به ترتیب در سالهای ٢٠١٠ و ٢٠١٣ نامزد دریافت شیرطلایی از فستیوال ونیز نیز بوده است. زمانی که تصمیم به ساخت یک فیلم میگیرید چه چیز برایتان بیشتر حایز اهمیت است؟ اصلیترین مساله یافتن متریالی است که قابلیت بازگویی داشته باشد و با شیوه خاص کار من نیز منطبق باشد. چیزهای مشخصی هستند که میخوانم و بسیار دوستشان دارم، ولی الزامی برای ساخت آنها نمیبینم. مهم است تا هماهنگی مناسبی میان آنچه میتوانید انجام دهید و آنچه دوست دارید انجام بدهید بیابید و اینکه آیا میتوانید راهی بیابید تا نگاه خود را در آن، مورد ملاحظه قرار بدهید. حداقل سالها طول میکشد تا فیلمی بسازید، برای همین باید چیزی باشد که برای زمان طولانی جذابیت داشته باشد. اگر چیزی باشد که خیلی سریع قادر به تصور انجامش باشید، کمتر جالب توجه است. باید چیزی بسازید [که برای ساختش] کمی احساس ترس کنید. چیزی که برایتان چالشبرانگیز باشد. این مجموعه داستانهای کوتاه چه چیز داشتند که توجه شما را به خود جلب کردند؟ بلافاصله از نگاه میل ملوی خوشم آمد. واقعا همه داستانهایش را دوست داشتم و با خودم فکر میکردم بسیار بصری هستند، از این بابت حتی مطمئن نبودم کدامیک از آنها را اقتباس کنم. فرآیند کار به این شکل بود که سه یا دو داستان را که بایکدیگر هماهنگی بیشتری دارند پیدا کنم، برای همین فرآیند کار نوعی آزمون و خطا بود، چه درونمایههایی از این داستانها ناشی میشوند؟ آیا کنار هم قراردادن این دو داستان چیزی به آنها میافزاید، یا دلیلی برای این کار هست؟ میخواستم چشماندازی پیدا کنم که متفاوت از اورگون باشد، و این تقریبا یک فرصت بود که سر از مونتانا در بیاورم و دریابم فیلم باید چگونه باشد. برای شناخت ذایقه فرهنگی مونتانا زمانی صرف کردید؟ مثلا اینکه مردم به چه صورتی رفتار میکنند؟ چندبار در سال به مدت یکی دو شب در مونتانا اقامت میکنم، ولی درست میگویید. بخش اعظم شناخت یک مکان شامل ملاقات با آدمها و نظاره شیوه زندگی آنهاست، اینکه چه مشاغلی دارند و چه کارهایی انجام میدهند. زمانی که مزرعه دوست فعلیمان لن - مزرعهای که در آن فیلمبرداری کردیم- را یافتیم، همهچیز به نوعی از همانجا پاگرفت. و ما را به لیوینگستون کشاند، جایی که تاریخی غنی دارد. این همان مکانی است که زمانی پکینپا، وارن اوتس، ریچارد براتیگان و تام مکگوان آنجا زندگی کردهاند، تاریخچه ادبیات سینمایی خوبی دارد و شهری از مزارع است که همچنان میتوانید یک فنجان قهوه واقعا خوبی در آن پیدا کنید. پیش از فیلمبرداری چند ماه در آن محل زندگی میکنید، و رفتهرفته کارهای معمول را آغاز میکنید. این یکی از مسائل جذاب فیلمسازی است: سکنی گزیدن در جهانی که متعلق به شما نیست. من از ساخت یک فیلم با درونمایه محیطزیست به راندن یک اسیووی بزرگ در مونتانا رسیدم و به آنچه در رادیوی آنجا پخش میشد گوش میدادم. صرفا تلاشی است برای اینکه برای لحظهای خود را در موقعیتی تازه قرار بدهید. این امر در فیلمهایتان بارز است، زیرا واقعا این حس را داریم که با هر شخصیت زندگی میکنیم، به ویژه در همین فیلم. صحنههای طولانی در فیلم هستند که در زندگی روزمره یک فرد و توامان در یک چشمانداز غوطهور میشویم. چطور به این حس کلی از غوطهور شدن، رسیدید؟ فرآیندهای متفاوتی وجود دارد. ابتدا، اگر بدانید کجا میخواهید فیلمبرداری کنید و جغرافیای خاک آنجایی که فیلمبرداری دارید و ساختار آن را بشناسید، ایدهآل است. من ابتدا برای کلیت مساله یک استراتژی فیلمبرداری در نظر میگیرم، اینکه جنس تصویر فیلم قرار است چطور باشد و اینکه چگونه باید به آن نایل بشوم؟ دوربین چگونه باید حرکت کند؟ قاب تصویر قرار است به چه صورت باشد؟ از چه لنزهایی میخواهیم استفاده کنیم؟ در این فیلم ابتدا میخواستم روی نوار ١٦میلیمتری فیلمبرداری کنم. ولی به این دلیل که بازیگران دایما در حال آمد و رفت بودند - هر هفته گروه تازهای از بازیگران میآمدند - اگر فیلم را گرفته بودیم دیگر دسترسی به بازیگران نداشتیم، پس فقط این حس را داشتیم که هیچ اشتباهی نباید از ما سربزند. یک فیلمبرداری آزمایشی انجام دادیم. کل بودجه آزمایشی را صرف فیلمبرداری به صورت دیجیتال با دوربین آلکسا کردم، و وقتی با فیلمبردارم، کریس بلولت، کار میکردم برف شدیدی در مزرعه میبارید. برف هیچ جزییاتی ندارد. لبههای واقعا زمختی به سطح تصویر میدهد. لحظه آخر تصمیم گرفتیم به همان تصمیم اولیه برای فیلمبرداری به صورت ١٦ میلیمتری بازگردیم. صرفا تصمیم گرفتیم که به جهنم، بیایید اینطور شروع کنیم و ببینیم چه پیش میآید. تهیهکنندگان جسوری داشتم. همه میخواستند کار فیلم را شروع کنیم. صرفا درباره مسائل اولیه تصمیم گرفتیم، مثلا اینکه داستان کدام شخصیت را بازگو میکنیم و باید فیلم از زاویهدید چه کسی دیده شود، و اینکه آیا این زاویهدید باید تغییر کند، و وقتی که باید تغییر کند، باید چه زمانی باشد و چه زمانی عقب بایستیم و آن را نظاره کنیم. برای فیلم «برخی زنان»، میدانستیم که باید از حیواناتی فیلمبرداری کنیم که ممکن است آنچه مدنظر دارید انجام بدهند یا ندهند. من طرحی بسیار باجزییات درنظر میگیرم و بعد به همراه کریس مجموعهای از قواعد پایهای را انتخاب میکنیم و وقتی دروازه را بازمیکنید و اسبها دقیقا آن کاری را میکنند که انتظار ندارید... همانجایی است که کریس بدل به یک گرداننده خوب میشود. او در ذهنش آگاه است که تصویر ایدهآل چیست و اینکه طرحمان به چه صورت بوده، و سپس سعی میکند همان موارد را به این وضعیت پیوند بزند. مساله درباره کار روی صدا نیز به همین منوال است: داشتن یک طرح ولی اینکه گوشتان آماده شنیدن آنچه در مکانها و هنگام ضبط صدا رخ میدهد، باشد - اینکه حتی اگر قرار است بعدتر آنها را تغییر دهید - حداقل در اتاق تدوین چیزهایی برای امتحان داشته باشید. مثلا در مورد لیوینگستون، شما با قطارها احاطه شدهاید، و یکی از بادخیزترین مناطق کشور است. باد در جایی که هستید سروصداهای متفاوتی ایجاد میکند، و گاهی باد واقعا به موسیقی میماند. در برخی محلها، گیر میافتد. در یک پمپ بنزین فیلمبرداری داشتیم که تمام مدت صدای دیوانهوار باد آنجا به گوش میرسید و زیبا بود و در فیلم به کار آمد. مساله این است که بهترین طرح ممکن را داشته باشید، و سپس بدانید که وقتی برای کار آماده هستید هوا، حیوانات یا اجزای دیگری به نحوی رخ میدهند که انتظار ندارید، و باید پذیرای آنچه پیش میآید باشید. اگر بخواهید به فیلمسازهای تازهکار یا آنهایی که قصد فیلمسازی دارند، توصیهای بکنید، مهمترین مسائلی که هنگام ساخت یک فیلم باید به یاد داشته باشند چیست؟ من فرآیند کار با آدمهای دیگر را دوست دارم. من زندگی بسیار معمولیای دارم و حال اینکه در چنین زمانهایی این نوع ماجراجوییها را تجربه میکنم. برای من فرصتی است تا از نامهنگاری فاصله بگیرم، همه آنچیزهایی که مدام با شما هستند و چیزهایی که روزبهروز در زندگی ذره، ذره میخشکند. میتوانید برای لحظهای هم که شده خود را از اینها بیرون آورید. هرچند همه اینها وقتی به خانه برمیگردید انتظار شما را میکشند، ولی فرار از آنها خوب است. پیتر هاتن، دوست عزیز و همکار من، که اخیرا در همین تابستان از دنیا رفت - یک فیلمساز بسیار خوب- درباره این فرآیند بسیار سخن میگفت. نباید گوشهای نشست و منتظر ایدهای بزرگ ماند. مساله این است که باید هر روز دوربین را برداشت و چشم را به دیدن تمرین داد، نگریستن به نور و فکرکردن درباره صدا. یک کار هرروزه است بدین صورت وقتی که قرار است کاری که میخواهید انجام بدهید، صرفا دوربین به دست نمیگیرید و مسائل را تعقیب نمیکنید. ایدهای دارید که در جستوجویش بودهاید. شما قصد و نیتی از ساخت فیلم دارید. از این منظر، آیا فیلمساز شدن شما شیوه نظاره و تعامل شما را با آدمها تغییر داده است؟ حتما. من بسیار به آدمها علاقه دارم. بسیار در آدمها کندوکاو میکنم. همانطور که جان ریموند گفته، وقتی افراد از او میپرسند که فرآیند نوشتن به چه شکل است، همواره پاسخ میدهد نوشتن مانند فرم دیگری از غیبتکردن است. از لحاظی حقیقت دارد، چرا که در کنکاش خود در جستوجوی مسائل فرعی نیستید ولی درمییابید که چه چیزهایی حول خود ساختهایم، اینکه از چه چیز تاثیر میگیریم و چه چیز را بهطور غیرارادی انجام میدهیم. مثلا از خود میپرسید: آیا با مسنتر شدن آدم بهتری میشوید؟ همه برای شروع فیلمبرداری عجله زیادی دارند ولی تحقیق واقعا جنبه فوقالعادهای از ساخت یک فیلم است. باعث میشود نقاشی را کشف کنید که دوست دارید و این امر شما را به یک مکتب کامل هنری میرساند که چندان عمیق در آن نگریسته بودید یا شاید کشف تازهای برایتان باشد یا کشف موسیقیای که از آن اطلاعی نداشتهاید یا تاریخی که اصلا نمیشناختید یا یک مکان. به نظرتان کجای روح زمانه داستانگویی قرار دارید؟ الان زمانهای است که آدمها بسیار علاقه دارند داستانهای خودشان را بازگو کنند. بسیار علاقه دارم تا به دنیاهایی گام بگذارم که متعلق به من نیستند، و کار با نویسندگانی که دوستشان دارم برای این کار شیوه خوبی است. من اهل فلوریدا هستم و ٢٦ سال است که در نیویورک زندگی کردهام، برای همین کشف اورگون به دلیل همکاریام با جان ریموند برایم پیش آمد. به نظرم خوب نیست که هنر جایی در زندگیتان نداشته باشد. به باورم مفر مهمی است تا آنچه در دنیا و فرهنگتان رخ میدهد نظاره کنید. فیلم آستانهای است برای فهم مردمی که هرروز با آنها مواجه نمیشوید - یافتن راهی برای اکتشاف.
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۰:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
رئیس جمهوری کره جنوبی به دنبال راهی برای استعفا
رویترز خبر داد رئیس جمهوری کره جنوبی به دنبال راهی برای استعفا شناسهٔ خبر 3836525 - سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۱ بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه jwplayer display inline-block; یک رسانه غربی از درخواست رئیس جمهور کره جنوبی از پارلمان این کشور برای معرفی راهی برای کنارهدوراهی ثبات و جهش دلار - پایگاه خبری تحلیلی دریک آنلاین
بازار ارز در هفته نیمه تعطیل گذشته به صورت ناگهانی وارد مسیری شد که کابوس جهش دلار را تداعی می کرد البته با توجه به متغیرهای بنیادین و چشم انداز نسبتا روشن اقتصاد ایران چنین سناریویی تقریبا منتفی است مگر اینکه احیای شرایط پیشابرجام باعث تغییر این چشم انداز شود که موضوع بحث دیگرسرنشینان2خودرو به طرز معجزه آسایی از مرگ نجات یافتند، جسد یک زن ناشناس باقی ماند!
ایران نوشت ساعت یازده شب در بزرگراه آزادگان دو خودرو سواری 206 و پراید با یک کامیون برخورد کردند و در این حادثه پراید با پنج سرنشین زیر کامیون قرار گرفت اما همه سرنشینانش به طرز معجزه آسایی توانستند بدون حتی یک خراش خودشان را از زیر کامیون بیرون بکشند مأموران امداد وقتی به سر صحناستاندار زنجان: همراهی اقشار مختلف جامعه در مبارزه با موادمخدر ضروری است
استاندار زنجان همراهی اقشار مختلف جامعه در مبارزه با موادمخدر ضروری است زنجان - ایرنا - استاندار زنجان توجه به نقش مردم و سازمانهای مردم نهاد در توسعه آموزشهای همگانی و پیشگیری از مصرف موادمخدر را اساسی ترین راهکار مبارزه همه جانبه با این معضل اجتماعی دانست و گفت مبارزه با مو۲۱ فیلم تولیدی حوزه هنری کردستان راهی جشنواره رویش شدند
رئیس حوزه هنری کردستان ۲۱ فیلم تولیدی حوزه هنری کردستان راهی جشنواره رویش شدند شناسهٔ خبر 3839859 - یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸ ۲۱ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج – رئیس حوزه هنری استان کردستان از ارسال ۲۱ فیلم هنرمندان این استان به جشنواره رویش خبر ددوراهی ثبات و جهش دلار - پایگاه خبری تحلیلی نفت و انرژی سپر
دوراهی ثبات و جهش دلار عنوان سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد به قلم علی میرزاخانی است که در آن می خوانید بازار ارز در هفته نیمه تعطیل گذشته به صورت ناگهانی وارد مسیری شد که کابوس جهش دلار را تداعی می کرد البته با توجه به متغیرهای بنیادین و چشم انداز نسبتا روشن اقتصاد ایرانآیا طرح اخیر کنگره آمریکا مانع پایان یافتن بحران سوریه می شود؟ - خبرگزاری قوه قضاییه
خبرگزاری میزان- پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی طرحی دفاعی تصویب کرده که طبق آن دولت آمریکا از این پس اجازه می یابد تا مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه را با موشکهای ضدهوایی تجهیز کند به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان پایگاه تحلیلینخستین باران پائیزی خوزستان بیش از دو هزار نفر را راهی بیمارستان ها کرد - پایگاه خبری تحلیلی عصر جنوب
عصر جنوب معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه ۲ هزار بیمار با مشکلات تنفسی در ۴۸ ساعت نخست باران های پاییزی در خوزستان خبر داد دکتر ایرج نظری اظهار کرد در سال جاری میزان مراجعه بیماران با مشکل تنگی نفس پس از نخستین باران پاییزی نسبت به سال گذشته کاهش زیادیمورالس برای ادای احترام به کاسترو راهی کوبا شد
مورالس برای ادای احترام به کاسترو راهی کوبا شد مادرید- ایرنا- اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی روز شنبه به سوی شهر سانتیاگو در کوبا سفر کرد تا که در مراسم خاکسپاری فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا شرکت کند به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس مورالس گفت که به لطف دعوتاعزام سومین گروه راهیان نور دانش آموزی از بهشهر به مناطق جنوب
اعزام سومین گروه راهیان نور دانش آموزی از بهشهر به مناطق جنوب ساری-ایرنا- دانش آموزان دختر بهشهری به عنوان سومین گروه راهیان نور دانش آموزی شنبه شب با بدرقه مسئولان استانی و شهرستانی عازم مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در جنوب کشور شدند به گزارش ایرنا مدیر آموزش و پرورش بهشهر ب-
گوناگون
پربازدیدترینها