تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمار میلیونی مجردها بیداد می‌کند، مسئولان کنفرانس برگزار می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آمار میلیونی مجردها بیداد می‌کند، مسئولان کنفرانس برگزار می‌کنند
تلاش زنان اصلاح‌طلب مجلس براي تغيير قانون به نفع كنوانسيون‌هاي جهاني...
نویسنده : كبري فرشچي 


دو روز پيش بود كه سميناري با محوريت موضوع ازدواج كودكان در دانشگاه علم و صنعت با حضور فعالان اجتماعي، حقوقي و دانشگاهي برگزار شد؛ ‌همايشي كه براي آمار 17 درصدي ازدواج دختران كمتر از 18 سال و آمار 5 درصدي ازدواج دختران كمتر از 15 سال به بررسي معضلات ازدواج زودهنگام پرداخت، اما ماجرا به همين‌جا ختم نشد. حالا اعضاي فراكسيون زنان مجلس طي ملاقات‌هايي با علما و مراجع تقليد عظام در تلاشند تا با جلب موافقت آنها در تغيير سن ازدواج، قانون را تغيير دهند. با تغيير قانون راه براي پيوستن به بسياري از كنوانسيون‌هاي بين‌المللي باز خواهد شد؛‌كنوانسيون‌هايي مانند پروتكل منع مداخله كودكان در منازعات مسلحانه كه مي‌تواند دست مجامع بين‌المللي را براي تله‌هاي حقوق بشري عليه كشورمان باز بگذارد.

طي روزهاي اخير، تلاش وسيعي براي فضاسازي عليه ازدواج دختران در سنين پايين صورت گرفته است. نمونه‌اش برگزاري همايشي تحت عنوان ازدواج كودكان؛ سميناري كه با ارائه آمار و ارقام و چالش‌هاي مربوط به ازدواج در سنين پايين،  اذهان جامعه را براي تغيير قوانين كشور در حوزه ازدواج آماده مي‌كند. پس از برگزاري اين همايش بود كه نمايندگان فراكسيون زنان مجلس به سراغ مراجع رفته‌اند تا با جلب موافقت آنها مسير ساده‌تري را براي تغيير قانون به نفع كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بپيمايند.
 
چشم بستن بر 12 ميليون مجرد
آنطور كه زهرا كهرام، دبير سمينار ازدواج كودكان در مناطق حاشيه درباره آمار و ارقام اين موضوع توضيح داد«17 درصد ازدواج دختران در ايران پيش از رسيدن به 18 سالگي بوده و طبق تازه‌ترين آمار ثبت شده در سازمان ثبت احوال كشور بر اساس آمار 9 ماهه اول سازمان ثبت احوال ايران در سال 94 اعلام شد كه بيش از 5 درصد زناني كه در اين مدت ازدواج كرده‌اند كمتر از 15 سال سن داشته يعني 28 هزار و 242 نفر قبل از رسيدن به 15 سالگي ازدواج كرده‌اند و بيش از 204 هزار ازدواج دختران در سنين 15 تا 19 سال در اين دوره از سال ثبت شده است». در برابر اين تعداد، اما آمار 12 ميليون نفري از دختران و پسران ازدواج نكرده را در كشور داريم كه با احتساب سن 30 سال براي دختران و 35 سال براي پسران اين آمار به دست آمده است. نكته قابل تأمل اينجاست كه چرا آمار 12 ميليوني مجردها و تبعات فردي و اجتماعي آنها تاكنون موضوع هيچ همايش يا پژوهش گسترده‌اي قرار نگرفته است و در عوض ازدواج 230 هزار دختر 15 تا 18 ساله و چالش‌هايي كه در پي اين ازدواج‌ها رخ داده به موضوعي براي پژوهش تبديل مي‌شود. از سوي ديگر مسائلي مانند طلاق، خشونت، ‌رشد بي‌رويه جمعيت در مناطق حاشيه‌اي و چالش‌هاي رواني، موضوعاتي است كه با عنايت به مسائل فرهنگي و گاهي اقتصادي مناطق حاشيه‌اي قابل بحث است و الزاماً در پي ازدواج زودرس رخ نمي‌دهد.
 
چالش‌هاي بالا بردن سن ازدواج
در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي از جمله كنوانسيون حقوق كودك، سن قانوني ازدواج، 18سال عنوان شده است؛ اما در قوانين داخلي ما بر اساس ماده 1041 قانون مدني مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام، عقد نكاح دختر قبل از رسيدن به سن 13 سال تمام شمسي و پسر قبل از 15 سال تمام شمسي، منوط به اذن ولي به شرط رعايت مصلحت با تشخيص دادگاه صالحه است. بر اين اساس حداقل سن ازدواج براي دختران 13 سالگي و براي پسران 15 سالگي است و البته با در نظر گرفتن دو شرط مطروحه در ماده قانوني، ازدواج زير اين سن نيز ممكن و قانوني است. بالابردن سن ازدواج در قانون مدني مي‌تواند منجر به افزايش ازدواج‌هاي بدون ثبت شود و همين امر موجب شود كه حمايت حقوقي و قانوني از اين ازدواج‌ها حذف شود و افراد در صورت لزوم، امكان استفاده از راهكارهاي حقوقي براي حل مسئله خود را نداشته باشند.
 
آموزش‌هاي جنسي براي نوجوانان در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي
از سوي ديگر بنا به گواهي قاطبه كارشناسان حوزه پزشكي و روانپزشكي سن بلوغ جنسي در كشورمان پايين آمده است. افزايش فاصله ازدواج تا بلوغ جنسي خود از عواملي است كه مي‌تواند به فحشا دامن بزند و صد البته بلوغ عقلي و اجتماعي مستلزم تغيير نظام آموزشي كشور است و با بالا بردن سن ازدواج حل نمي‌شود؛ چراكه چه بسا افرادي كه در 40 سالگي هم هنوز به بلوغ عقلي و اجتماعي دست نيافته باشند. نكته قابل تأمل ديگري كه در اين بين وجود دارد، اين است كه در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي اگرچه سن ازدواج بالاي 18 سال است، اما براي افراد زير 18 سال حقوق جنسي و باروري در نظر گرفته شده است، ارائه اطلاعات و خدمات لازم جهت پيشگيري از بارداري از موضوعاتي است كه مطابق اين كنوانسيون‌ها بايد به نوجوانان آموزش داده شود.
 
دستاوردهاي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي براي غرب
دستاورد همين كنوانسيون‌هاي بين‌المللي رواج روابط جنسي افسار گسيخته در ميان نوجوانان كشورهاي غربي است تا جايي كه بنابر آمار مركز كنترل و پيشگيري بيماري‌ها در امريكا در سال ۲۰۰۷، ۳۵ درصد دانش‌آموزان امريكايي روابط جنسي رايج و فعالي داشتند و ۴۸ درصد آنها حداقل يك بار رابطه جنسي داشتند.  چند سال پيش هم پدر شدن يك پسر بچه 13 ساله انگليسي بر نگراني‌هاي مردم اين كشور درباره بالا بودن شمار بارداري‌ها در ميان نوجوانان انگليسي افزود. شمار بارداري‌هاي دختران نوجوان در انگليس دو برابر تعداد بارداري‌هاي دختران نوجوان در كشورهاي فرانسه و آلمان است. اينها اما نمونه‌‌هايي از چالش‌هايي است كه كشورهاي غربي و طراحان كنوانسيون‌هاي بين‌المللي با آن مواجه هستند. بارداري‌هاي ناخواسته در ميان نوجوانان غربي و روابط آزاد جنسي در ميان آنها نشان مي‌دهد، اين كشورها نتوانسته‌اند فضاي دروني جامعه خود را مديريت كنند. از سوي ديگر از 43 هزار ازدواج، 2 هزار مورد به طلاق منجر شده است؛ آماري كه بايد ديد با الگوي كلي آمار طلاق در جامعه چقدر فاصله دارد.
 
تلاش براي افزايش سن ازدواج
با تمام اينها سيده فاطمه ذوالقدر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد:‌ما در حال جلب نظر موافق علما هستيم تا ماده ۱۰۴۱ قانون مدني در خصوص سن ازدواج اصلاح شود و تنها اذن پدر و شرط سن مدنظر نباشد. با اصلاح اين ماده، بايد مراجع قانوني در مورد ازدواج افراد كم سن و سال تصميم بگيرند و نظارت بيشتري بر ادارات ثبت و دادگاه‌ها انجام شود تا تخلفي صورت نگيرد.  وي تصريح مي‌كند: بايد كميته‌اي متشكل از نمايندگان دستگاه‌هاي مسئول مثل قاضي و پزشكي قانوني تشكيل شود تا در مورد بلوغ عقلي و فكري و جسمي افراد نظر بدهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن