تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817047431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باند‌بازي نظام اقتصادي را پوك مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باند‌بازي نظام اقتصادي را پوك مي‌كند
در همايش مبارزه با فساد كه به مناسبت روز جهاني مبارزه برگزارشد سخنرانان از اقتصاد متمركز دولتي، امضاهاي طلايي، ايجاد نهادهاي متعدد نظارتي، ابلاغ دستورالعمل‌ها و فرآيندهاي پيچيده زمينه‌ساز بروز به عنوان عوامل ريشه‌اي فساد ياد كردند.
نویسنده : مهران ابراهيميان 

باند‌بازي نظام اقتصادي را پوك مي‌كند
در ابتدا حسن عابدي‌جعفري، عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران به عنوان دبير اين همايش، گفت: بهترين تاكتيك فرار از فساد تهاجم است و اگر شرايط اقتصادي مهيا نباشد، بخش خصوصي اولين قرباني فساد خواهد بود و ناگزير به فساد تن خواهد داد، البته بايد ميان كساني كه قرباني مي‌شوند و كساني كه اقدام به فساد مي‌كنند، تفكيك قائل شد اما اگر بخش خصوصي بخشي از مسئله فساد پنداشته مي‌شود، بخشي از راه‌حل نيز است.
  
پوكي با تملق، رودربايستي و باندبازي
در ادامه اين همايش، حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌اكبر ناطق نوري، گفت: گام اول براي رهايي از اين وضعيت آن است كه مغزها را درست كرد و تا نوع نگاه به اقتصاد، نگاهي محدود باشد، وضعيت همين است و بخش اعظم اقتصاد در اختيار دولت قرار مي‌گيرد.
رئيس دفتر بازرسي رهبري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به جلسات و گردهمايي‌هاي متعددي كه در رابطه با مبارزه با فساد برگزار شده است، گفت: برگزاري سمينار و كنگره دردي را دوا نمي‌كند. ضرورت دارد آسيب‌شناسي شود كه مشكل كجاست. برخي از مشكلات ساختاري بوده و بسياري از مشكلات رفتاري است. من معتقدم سه نوع رفتار مانند موريانه اين انقلاب و نظام اقتصادي را پوك مي‌كند؛ تملق، رودربايستي و باندبازي.

او افزود: هنگامي كه گزارش‌هاي بين‌المللي درباره رتبه ايران در شاخص‌هاي اقتصادي و كسب و كار به دستم مي‌رسد، احساس حقارت مي‌كنم و از اينكه كشور ما از لحاظ شاخص فساد در رتبه‌هاي پايين قرار دارد و سير نزولي براي كشور نيز ادامه دارد، تأسف مي‌خورم.
رئيس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري گفت: صدها تريلي قاچاق وارد كشور مي‌شود و واردات قاچاق را هم از طريق تلويزيون نشان مي‌دهيم؛ سؤال من اين است كه چرا نشان مي‌دهيم و به كي نشان مي‌دهيم؟ مگر قوطي كبريت است كه واردات آن مشخص نباشد؟

وي افزود: تا اينها هست، بدانيد كه حتي اگر 10 هزار بند و ماده تصويب شود، هيچ دردي از كشور دوا نمي‌شود. ناطق‌نوري تصريح كرد: ما كمبود قانون در كشور نداريم بلكه زيادي قانون داريم و حتي زيادي قانون براي ما بدبختي شده است كه هر كسي از هر بند و تبصره‌اي كه مي‌خواهد استفاده مي‌كند. وي تصريح كرد: همه دولت‌هايي كه بعد از پيروزي انقلاب بر سر كار آمدند به نوعي در مسائل اقتصادي كشور چپ بودند. ناطق نوري تصريح كرد: اگر رئيس دولتي هم خودش نگاه چپ نداشت، اما كارگزاران آن محدود و محدودنگر و چپ بودند.

رئيس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري با انتقاد از جلسات و سمينارهاي متعدد در دولت‌ها براي مقابله با فساد گفت: به عنوان مثال از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي چه چيزي درآمده است؟ دو سال قبل نيز من اين نكته را گفتم كه براي بنده هزينه‌هاي زيادي ايجاد كرد.
وي تصريح كرد: چطور است كه يك فرد 350 ميليارد تومان وام دريافت مي‌كند در حالي كه وثيقه آن بسيار ناچيز بوده است اما ما نمي‌توانيم به يك فرد نيازمند 10 ميليون وام بدهيم.
  
مبارزه با فساد و ايجاد شفافيت لازمه رشد اقتصادي است
در ادامه اين نشست مسعود خوانساري رئيس اتاق تهران گفت: متأسفانه رتبه ايران در شاخص‌هاي جهاني در خصوص بحث محيط كسب و كار، شفافيت و فساد رتبه خوبي نيست و در انتهاي فهرست رده‌بندي قرار داريم. اگر نگاهي گذرا هم به شاخص‌هاي داخلي داشته باشيم متوجه مي‌شويم وضعيت ما در ارتباط با تعداد زنداني‌ها، ميزان طلاق، اعتياد، حاشيه‌نشيني، فقر، جرم و بزه هم متأسفانه بد است و وضعيت خوبي نداريم. يك مقايسه آماري نشان مي‌دهد طي دهه‌هاي گذشته تعداد زندانيان ما چند برابر شده و ميزان ناهنجاري‌هايي چون طلاق، اعتياد و... روندي صعودي داشته است. اين حركت فزاينده دلالت بر وجود يك مشكل عمده دارد و اگر چاره‌انديشي صحيح و اساسي صورت نگيرد و آسيب‌شناسي درستي انجام نشود مطمئناً در آينده با مشكلات عميقي مواجه مي‌شويم.
رئيس اتاق تهران با بيان اينكه دستگيري چند تن از متخلفان و مفسدان كافي نيست، ادامه داد: تلاش و مطالعه ما در اتاق تهران نشان مي‌دهد ساختارهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... جامعه دچار مشكل است و تا اين مشكلات ساختاري حل نشود بحث مبارزه با فساد شدني نيست و تنها روبناي مسئله را تا حدودي مرتفع مي‌كند.

مسعود خوانساري گفت: در بحث فساد اقتصادي يكي از عوامل اصلي بزرگ بودن دولت است. دولت‌ها بعد از انقلاب بيش از اندازه بزرگ شده‌اند. هر دولتي بزرگ‌تر از دولت قبلي بوده و همين فربه بودن و ناكارآمدي دولت يكي از دلايل اصلي فساد در امور اقتصادي است.
وي ادامه داد: دخالت دولت و وجود مجوزهاي غيرضروري و امضاهاي طلايي و همچنين دستگاه‌هاي متعدد نظارتي كه براي نظارت بر دستگاه‌هاي اجرايي ايجاد شده و متأسفانه خود به يكي از دلايل فساد تبديل شده‌اند.

خوانساري در بخش ديگري از صحبت‌هايش به عدم‌رعايت قانون كه منجر به ايجاد فساد در جامعه مي‌شود، اشاره كرد و گفت: بحث رعايت نكردن نص قانون منجر به فساد مي‌شود. متأسفانه اين رويكرد در برخي دستگاه‌ها از جمله تأمين اجتماعي كه هر روز بنگاه‌هاي اقتصادي با آنها سر و كار دارند ديده مي‌شود.
رئيس اتاق تهران چند نرخي بودن قيمت ارز را يكي از منشأ‌هاي فساد عنوان كرد وافزود: همچنين از مهم‌ترين عاملي كه باعث مي‌شود فساد در جامعه رشد كند فعال نبودن رسانه‌ها و مطبوعات در افشاي فساد است كه به دلايل متعدد نمي‌توانند مسائل را به طور باز مطرح كنند.
   
فساد مانع جذب سرمايه خارجي است
خوانساري در ادامه با اشاره به ورود بيش از 200 هيئت خارجي گفت: نكته‌اي كه اعضاي اين هيئت‌ها در مورد ترديد و تشكيل براي سرمايه‌گذاري در ايران مطرح كرده‌اند، موضوع نبود شفافيت و وجود فساد در دستگاه‌هاي اجرايي است. اگر قرار باشد رشد 8 درصدي در اقتصاد داشته باشيم و بتوانيم با پديده بيكاري مزمن 12 درصدي كه دچارش هستيم مبارزه و آن را ريشه‌كن كنيم، قطعاً بايد جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي داشته باشيم اما متأسفانه از سال 90 به بعد رشد سرمايه‌گذاري در ايران منفي شده است و ما شاهد خروج سرمايه‌ها از ايران هستيم.

همچنين دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي در اين نشست با اشاره به اهتمام جدي دولت يازدهم در امر مبارزه و برخورد با مفاسد اقتصادي، گفت: اگرچه در سطح عالي دولت، برخورد با مفاسد اقتصادي مورد تأكيد و پيگيري قرار گرفته است اما به دليل ناهماهنگي‌هاي متعددي كه وجود دارد بسياري از پرونده‌هاي فساد اقتصادي هنوز به سرانجام نرسيده است.

كاظم پاليزدار افزود: هزينه‌هاي برخورد، به مراتب بالاتر از ساير اقدامات است به گونه‌اي كه به دليل اعمال نظارت‌ها، ريسك‌پذيري و قدرت تصميم‌گيري بسياري از مديران دولتي كاهش يافته است.
مشاور معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه تعدد قوانين و مقررات، عاملي براي ايجاد فساد است، افزود: تجربه موفق كشورهاي جهان نشان مي‌دهد در امر مبارزه با فساد، نظارت بر اقدامات سيستمي مورد توجه قرار گرفته است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن