تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799143643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چوب دو سر باخت رحمتی برای کمیته اخلاق


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: فرهنگستان فوتبال: پس از انتشار عکس دختر خارج نشین ایرانی با مهدی رحمتی، او به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال فراخوانده می شود تا پاسخگوی رفتاری باشد که به زعم فدراسیون نشینان "بداخلاقی” تعبیر می شود و از آنطرف افکار عمومی و گفتمان غالب شبکه های اجتماعی، کمیته اخلاق را به بی تدبیری، بی اخلاقی و کج سلیقگی متهم می کنند، این اتفاق فرصت دیگری را در اختیار ما قرار می دهد تا با بررسی ابعاد پنهان آن، ساختارهای اخلاقی جامعه ایرانی را مورد نقد و تحلیل قرار دهیم.

اجازه دهید در ابتدا بر این نکته تأکید کنم که بخشی از مسائل اینچنینی فوتبال ایران ناشی از مدرنیته و تأثیر شگفت انگیز شبکه های اجتماعی بر افکار و زندگی علاقه مندان به فوتبال است. همین چندسال پیش را به یاد بیاورید که ماجرای دستگیری چند فوتبالیست در پارتی شبانه با موج رسانه ای همراه بود اما تفسیرها و روایت هایی که از این اتفاق نقل می شد، همه و همه صرفا از مجاری ارتباطی محدود و با اعمال سانسور صورت می گرفت و همواره بخش هایی از واقعیت از دید مخاطبان پنهان می ماند، اما امروز به لطف شبکه های اجتماعی دیگر هیچ وجهی از رویداد ناگفته باقی نمی ماند و اتفاقا پرداخت واقعیت به نحوی صورت می گیرد که گاه تفسیر واقعیت، از خود واقعیت پیشی می گیرد.

پس اشاره به این نکته ضروری است که مسائلی از این قبیل، مسائل جدید و تجربه نشده ای هستند که در قالب موضوعات به ظاهر ورزشی اما با درون مایه سیاسی، بروز کرده و به فرصت هایی برای گفتگو و مناظره تبدیل می شوند.

اما اجازه دهید موضوع مهدی رحمتی را از اینجا آغاز کنیم که او به هواداری که درخواست عکس سلفی کرده پاسخ مثبت می دهد، این اقدام او از منظر اخلاق، ناظر بر احترام، ادب و مسئولیت پذیری است، حالتی را تصور کنید که رحمتی به دختر هوادار این چنین پاسخ می دهد:

متأسفم، چون شما حجاب ندارید نمی توانم با شما عکس بگیرم. به نظر می رسد این طرز رفتار اگرچه ممکن است توسط نهاد مذهب مورد تشویق قرار می گیرد (البته بعید است چون دیگر رسانه ای نمی شود) اما از منظر اخلاقی نمی تواند مثبت ارزیابی شود. از طرف دیگر تصمیم برای گرفتن عکس در چنین وضعیتی و در آن موقعیت می تواند رفتاری در چارچوب حریم خصوصی در نظر گرفته شود و احترام به حریم خصوصی افراد، خود فعل اخلاقی جهانشمولی است که در تمامی ادیان و مذاهب بر آن تأکید شده است.

اما مشکل از جایی آغاز می شود که موضوع این عکس رسانه ای شده و در معرض قضاوت جمع قرار می گیرد. در اینجا امر فردی یا خصوصی به امر اجتماعی یا عمومی تبدیل می شود. این امر نهادهای حاکمیتی را وادار به واکنش می کند؛ آنها بر اساس قطب نمای اخلاقی کانت، دقیقا به این سئوال فکر می کنند؛ که اگر چنین رفتاری عمومیت پیدا کند چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟ آنها بالاجبار باید واکنش نشان دهند، واکنش آنها طبیعی است، زیرا که در صورت بی تفاوتی از جانب خودشان به تسامح و بی تفاوتی متهم می شوند و حداقل برای رفع اتهام از خود و نمایش مسئولیت، مجبور به دعوت رحمتی به کمیته اخلاق هستند. سئوال اینجاست که آیا آنها چاره دیگری هم دارند؟ به نظر می رسد خیر. گفتمان اخلاقی حاکم بر فوتبال ایران یعنی مچ گیری به جای پیشگیری، تقابل به جای تعامل و مونولوگ به جای دیالوگ، این اجازه را به آنها نمی دهد مسیر دیگری را برای به کرسی نشاندن منویات خود انتخاب کنند. آنها رحمتی را احظار کردند چون چاره دیگری نداشتند و البته به اعتقاد من با فراخوان مهدی رحمتی به کمیته اخلاق، ارزش خبری عکس مورد نظر را یک ساعته چند برابر کردند و اگر عکس مورد نظر را به زعم خود آنان منکر در نظر بگیریم، زمینه اشاعه منکر را فراهم کردند. در نهایت؛ بازی ای که آنها شروع کردند چوبی دو سر باخت است که در صورت تکرار می تواند وجاهت اجتماعی آنها را زیر سئوال ببرد و در صورت بی تفاوتی، آنها را به بی مسئولیتی و بی توجهی نسبت به اصول و اعتقادات مذهبی متهم کند.

به نظر می رسد حقوق دانان محترم کمیته اخلاق، قدرت رسانه ها، شبکه های اجتماعی و اینستاگرام علی کریمی را دسته کم گرفتند و از هل حلیم در دیگی افتادند که خودشان برای رحمتی پخته بودند



۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن