واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نویسندگان کانون پرورش فکری روایتگر تاریخ شدند تهران - ایرنا - مراسم رونمایی از کتابهای مجموعه حماسههای ایرانی شامل «دلاور و دلوار» اثر علی باباجانی، «حماسه آغاز میشود» اثر داوود امیریان، «پسر نان و نمک» اثر عباس جهانگیریان و «سورنا» اثر ابراهیم حسنبیگی امروز - چهاردهم آذرماه - در کانون پرورش فکری برگزار شد.
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری، به تازگی هشت عنوان کتاب غیرداستانی با محوریت تاریخ اجتماعی ایران تالیف و منتشر شده است.کودکان و نوجوانان میتوانند با مطالعه این آثار با بخش مغفول ماندهای از هویت و تاریخ ایران آشنا شوند. این آثار که در زیر مجموعهای به نامهای «حماسههای ایرانی» و «نیاکان ما» منتشر شده قرار است آغازگر آشنایی جامع و کامل مخاطبان کودک و نوجوان با بخشی از ثروت فرهنگی ایران شوند.این کتاب ها «قلم و تاج» سرگذشت وزیران ایرانی به قلم ابراهیم حسنبیگی است و «زنگها و راهها» سرگذشت بازرگانی در ایران را به قلم حسین بکایی روایت میکند. مهدی میرکیایی داستان کتاب و کتابخوانی را در کتاب «کاروان دانایی» مطرح کرده است. همچنین داستان ورزش در ایران در کتاب «گوی و چوگان» نقل شده است نویسنده این اثر جمالالدین اکرمی است.در مراسم رونمایی این دو مجموعه مهدی میرکیایی به عنوان دبیر مجموعه به نکاتی در مورد آموزش تاریخ در ایران اشاره کرد و گفت: از آنجا که تاریخ برای مخاطبان کودک و نوجوان ملالآور است قرار بر آن شد تا با نگاهی دراماتیک و داستانی به این مقوله بپردازیم. وی ادامه داد: ورود به این مبحث سبب جذاب شدن موضوع برای برنامهریزان این طرح شد. البته قالب مد نظر ما قصه و داستان تخیلی نبود بلکه روایت ژورنالیستی و استناد تاریخی مد نظر ما قرار گرفت و تصمیم بر این شد که پایبند به شواهد تاریخی باشیم و همین سبب بروز مشکلاتی شد.میرکیایی با بیان این مطلب که اغلب نویسندگان ما تنوع در شیوه نگارش را مد نظر قرار نمیدهند، افزود: انعطاف در قلم نویسندگان حوزه کودک و نوجوان کم است. آنها قلمهای مختلف را تجربه نکردهاند و با آنها ناآشنا هستند. اما در دیگر کشورها نویسندگان پا را از تخیل و فانتزی فراتر میگذارند و به سمت متنهای مستقیمتر و علمیتر هم میروند.وی با تاکید بر تغییر خط مشی جشنوارههای ادبی در تشویق ادبیات غیرداستانی فقدان دسترسی به این دست از نویسندگان را مشکل عمده این دو مجموعه دانست.در ادامه این مراسم عباس جهانگیریان به عنوان یکی از مولفان به شرح همکاری خود در این مجموعه پرداخت. وی گفت: تاریخ تحلیل شکستها و پیروزیها و پاسخ به چراییهاست، آنچه ما خواندهایم و فرزندان ما خواندهاند در زندگی ما کارآمد نبوده است و محفوظات تاریخی کمکی به ما نکرده است. تا مادامی که ما در تاریخ درباره حمله چنگیز به ایران و آثار این حمله مینویسیم و به دنبال تحلیل چرایی این جنگ و زمینههای اجتماعی یک بستر تاریخی نیستیم اشتباهات تاریخی را تکرار خواهیم کرد.میرکیایی با تاکید بر این بحث تمرکز بر تاریخ سیاسی و دست به دست شدن قدرت را اشتباه دانست و خواستار توجه بیشتر هنرمندان به تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران شد.داوود امیریان و علی باباجانی نیز از مولفان این مجموعهها بودند که در این جمع حضور داشتند. امیریان این مجموعه را قابل توجه دانست، گفت: این مجموعه به دلیل چرایی اتفاقها است. برای من مطالعه بخشی از این تاریخ جذاب و آموزنده بود و در نهایت میدانم که اگر ما با قومها و مردمانمان مهربان نباشیم همیشه بستر رخ دادن قیامی دیگر مهیا است.در بخش دیگری از این برنامه تصویرگران این مجموعههای تاریخی نیز به طرح مسایل خود پرداختند. مهسا منصوری تصویرگر «دلاور و دلوار»، محمد حقانی تصویرگر «گوی و چوگان» و مسعود قرهباغی تصویرگر «زنگها و راهها» به لزوم دسترسی تصویرگران به منابع اشاره کردند و کم بودن و فقدان دسترسی یا تامین هزینههای لازم برای پژوهش در این حوزه را از چالشهای حرفه خود عنوان کردند.در پایان این مراسم و پیش از رونمایی از کتابها نیز نورا حقپرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون به تغییر رویکردهای این انتشارات اشاره کرد و گفت: تاکید انتشارات بر این است که فارغ از جو تجاری و عمومی بازار کتاب به سمت تولید کتابهای فاخری گام بردارد که نیاز فرهنگی – اجتماعی مخاطبان است. وی اظهار داشت: لذا متون غیر ادبی مانند متون کهن – علمیبا نگاه به مخاطبان مختلف در صدر برنامههای ما قرار گرفته است و این انتشارات آماده پذیرش طرحهای تصویرگران و نویسندگان است.فراهنگ**1883**1027**دریافت کننده: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی
14/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]