واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، ميلاني روز پانزدهم شهريور ماه 1339 در تبريز به دنيا آمد و تا مقطع دبيرستان را در اين شهر گذراند و براي دوره متوسطه به تهران آمد. در روزهاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي، ميلاني در رشته معماري دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شده و به تحصيل در اين رشته پرداخت كه با وقوع انقلاب فرهنگي مدتي وقفه در آن به وجود آمد. در همين ايام او كه از كودكي به سينما علاقمند بود، با مسعود كيميايي در يكي از جلسات سخنراني دانشگاه آشنا شده و به عنوان منشي صحنه و دستيار كارگردان به كارگاه آزاد فيلم (دفتر توليد فيلم كيميايي) پيوست. او در نخستين تجربه سينمايي اش به عنوان منشي صحنه در خط قرمز ساخته كيميايي كار كرده و تجربيات گرانبهايي را در اين باب به دست آورد. پس از آن نيز همزمان با ادامه تحصيل در رشته معماري در فيلم هايي همچون: اي ايران و دل نمك در مقام دستيار كارگردان كار كرده و چند فيلمنامهاش مانند عشق و مرگ به تصوير كشيده شد. بچههاي طلاق نخستين اثر سينمايي ميلاني ملودرامي خانوادگي با محوريت طلاق و تاثير مخرب آن روي كودكان بود كه ساختاري ساده اما روان و كاملا فكر شده داشت كه با توجه به بودجه اندكش، آبرومند جلوه مي كرد. فيلم در هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر با موفقيت روبرو شد و سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول را نيز برايش به ارمغان آورد. اما بچه هاي طلاق با شكست تجاري در اكران عمومي ، در كنار شكست همه جانبه فيلم افسانه آه ميلاني را به سمت سينماي تجاري سوق داد كه نتيجه آن فيلم پرفروش و ديدني ديگه چه خبر بود كه در زمان اكران خود در صدر جدول پرفروش ترين هاي سال قرار گرفت. فيلمي با فضاي فانتزي كه داستان تازه اي براي سينماي آن سال هاي ايران داشته و از بازيگران جواني همچون:ماهايا پطروسيان و دانيال حكيمي سود مي جست و در بخش هايي به كمدي موقعيت ناب نزديك مي شد.موفقيت تجاري فيلم فوق جاي پاي اين كارگردان جوان را در سينما محكم تر كرده و سه سال بعد به فيلم كاملا فانتزي و جاه طلبانه كاكادو ختم شد كه با فروش بسيار پاييني مواجه شده و شكست سختي را براي ميلاني رقم زد. اين پروژه بلندپروازانه يكي از معدود نمونه هاي سينماي علمي-تخيلي كشورمان است كه به دليل ضعف تكنيكي و نيز تا حدودي فيلمنامه اي با شكست مواجه شده و تنها طراحي گريم خوب فيلم كار جلال الدين معيريان تا حدودي در يادها مانده است. اين شكست ميلاني را سه سالي از سينما دور كرده و به حرفه معماري بازگرداند تا اينكه با فيلم دو زن بازگشت موفقيت آميزي به عرصه سينما داشته و توجه عام خاص را به خود جلب كرد. دو زن داستاني اجتماعي با درونمايه ناهنجاري هاي اجتماعي داشته است كه به درستي پرداخت شده و اندك ضعف هاي آن در رابطه با برخي از شخصيت ها به چشم نمي آمد.بازي هاي يكدست و روان فيلم از جمله نقاط قوت فيلم به حساب مي آيد كه در سال 1376 به شدت مورد توجه منتقدان نيز قرار گرفت.ميلاني از دو زن به بعد رگه هاي كمرنگ گرايش هاي فمينيستي در آثار او پررنگ تر شده و به مرور راه افراط را پيمود!. نيمه پنهان فيلم بعدي او بود كه حاشيه هايي را به وجود آورده و بحث هاي بسياري را ميان مخاطبان خود با توجه به مضمونش به وجود آورد كه البته همه اينها به فروش بيشتر فيلم كمك كرد.پس از آن ميلاني فيلمنامه شب هاي تهران را براي ساخت به داريوش فرهنگ واگذار كرد كه كاري كاملا تجاري از كار درآمد. واكنش پنجم نخستين فيلم او در دهه هشتاد است كه به تقابل زني جوان كه به تازگي همسرش را از دست داده با پدر شوهر سنتي اش كه قيموميت نوه اش را مي خواهد،مي پردازد.فيلمي با داستاني اغراق شده كه پرداخت سطحي اغلب شخصيت ها آن را در بسياري لحظات به كاريكاتور نزديك كرده است!.نقطه قوت فيلم بازي روان و به يادماندني جمشيد هاشم پور در نقش صفدر است كه با همه بي منطقي هايش از شخصيت هاي مثبت فيلم واقعي تر به نظر مي رسد. زن زيادي نيز در راستاي واكنش پنجم ساخته شده و شخصيت مرد قصه كاريكاتوريست از نمونه واقعي خود كه به هيچوجه حس تنفر را در تماشاگران بر نيانگيخته و در ايجاد همذات پنداري مخاطب با همسرش نيز ناموفق است. افراط در نمايش پليدي هاي موجود در مردان فيلم،نقطه ضعف بزرگ و اساس ميلاني در فيلم هاي دهه هشتادش است كه به مرور مخاطبان حرفه اي را از خود دور كرده و تنها طيف ثابتي را دور خود جمع كرده است.بازي بازيگران زن زيادي به خصوص امين حيايي به سياق فيلم هاي اين سال هاي ميلاني خوب و جذاب از كار درآمده و ضعف چنداني در آن به چشم نمي خورد.(البته به استثناي پارسا پيروزفر در همين فيلم). موفق ترين اثر سينمايي ميلاني در اين دوران بدون شك آتش بس است كه طيف هاي گوناگون را راضي كرده و فروشي ميلياردي را براي خود رقم زد.فيلمي كمدي كه درونمايه اي روانكاوانه داشته كه لحن شاد و ريتم تندش در جذب مخاطب بي تاثير نبوده است.زوج هنري گلزار و مهناز افشار نيز برخلاف برخي از فيلم هاي مشترك اين دو،فوق العاده از كار درآمده و هماهنگي خوبي با يكديگر دارند. ميلاني در سه فيلم آخر خود بار ديگر به دنياي فمينيستي خود بازگشته كه در تسويه حساب به شكل عجيبي به افراط كشيده شده است.فيلمي كه به خاطر موضوع ملتهبش مدتي را در محاق گذرانده و واكنش هاي متفاوتي را ميان مخاطبان خود به وجود آورد.تسويه حساب يكي از ضعيف ترين فيلم هاي كارنامه ميلانيست كه در آن اساسا چيزي به نام فيلمنامه وجود خارجي نداشته و تنها يك قصه نيم خطي در طول فيلم گسترش يافته است!. سوپر استار كه بعد از تسويه حساب ساخته اما زودتر به نمايش عمومي درآمده،به موضوع جذابي به نام زندگي شخصي ستارگان سينما پرداخته و از اين طريق جذابيت هاي خويش را افزايش داده است.سوپر استار فيلم راحت و روانيست كه نقاط ضعف كمتري نسبت به فيلم هاي قبلي ميلاني داشته و تنها معناگرايي آن در فصل پاياني تحميلي و گل درشت جلوه مي كند.بازي عالي شهاب حسيني نيز از امتيازات فيلم است كه كيفيت بهتري بدان بخشيده است. اما آخرين ساخته به نمايش درآمده ميلاني(يكي از ما دو نفر) كه در سال جاري روي اكران رفت،فيلمي به شدت نا اميدكننده از فيلمسازي است كه حداقل قصه گويي را بلد بوده و زواياي مختلف اين هنر-صنعت را مي شناسد. فيلمي مغشوش با داستاني آشفته درباره زن آرشيتكتي كه با رييس منحرفش به مشكل برمي خورد. فيلمنامه يكي از ما دو نفر يكي از بدترين فيلمنامه هاي ميلاني در دوران بيست و پنج ساله كار اش است كه با بازي غير قابل تحمل و ضعيف السا فيروزآذر همراه شده و فيلم را به نابودي كامل كشانده است. تهمينه ميلاني به عنوان يك خانم فيلمساز، همواره تلاش بسياري براي ساخت و تهيه فيلم هايش انجام داده كه در برخي موارد به آثاري شاخص تبديل شده و در پاره اي مواقع به واسطه گرايش افراطي به مقوله فمينيسم به شعارزدگي دچار شده و بخش عمده اي از مخاطبان بالقوه آثارش را از دست داده است. از:محمد جليلوند فراهنگ م.ج**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]