تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829433689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوای توحیدی ؛ میراثی پربهاء از زنده یاد سلیم موذن زاده اردبیلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نوای توحیدی ؛ میراثی پربهاء از زنده یاد سلیم موذن زاده اردبیلی اردبیل -ایرنا- عاشقان اهل بیت (ع) در اردبیل در غروب غم انگیز واپسین روزهای صفرالمظفر با پیکر استاد سلیم موذن زاده اردبیلی وداع نمودند و از این عندلیب خوش الحان فقط خاطره های نیک و نواهای ملکوتی به یادگار ماند تا برای همیشه صفابخش گوش دل دوستدارانش باشد.


استاد سلیم موذن زاده ؛ دوستداران زیادی در میان آذری زبانان و سایر هم میهنان پیدا نموده و آوازه اش از مرزهای کشورمان فراتر رفته بود و در سایر بلاد جهان اسلام نیز او را شناخته و از ته قلب برایش علاقه می ورزیدند. سلیم ؛ نوحه نمی خواند که فقط دیگران بگریند بلکه در مداحی هایش به آنچه به عنوان اشعار در رثای اهل بیت و به خصوص سرور آزادگان حضرت حسین بن علی (ع) می خواند از صمیم قلب باور داشت و هنگام اجرای برنامه های نوحه خوانی با تجسم همه صحنه های مصائب عاشورا در ذهن خویش ؛ سرشک قطره های اشک از گونه هایش روان می شد. انگار که صدای ملکوتی استاد سلیم و آن مراثی عاشورایی مکمل یکدیگر هستند به گونه ای که آمیخته شدن آن اشعار نغز با صدای توحیدی موذن زاده ؛ معجونی بی نظیر از صحنه های بی مانند حماسه حسینی و مناقب و مصائب دیگر اهل بیت علیهم السلام را برای مخاطبان تشنه فیوضات معنوی هدیه می نماید. زنده یاد سلیم موذن زاده اردبیلی از نوجوانی خویش تا اجرای آخرین برنامه مداحی که به مراسم عزاداری ماه صفر و در آستانه اربعین حسینی در تهران مربوط می شود دست کم در سه هزار اجرا در مجالس و محافل به مناسبت های مختلف شرکت و برنامه نوحه خوانی ؛ مداحی و یا مولودخوانی را با شور و حال وصف ناشدنی به اجرا گذاشته است. از اوایل دهه 40 خورشیدی که دستگاههای ضبط و پخش صوت وارد زندگی مردم ایران شده تا کنون که عصر انواع فن آوری های دیجیتالی و الکترونیکی است چندین هزار نوار کاست ؛ سی دی و دیگر ابزارهای نگهداری فیلم و صوت از نامبرده به یادگار مانده اند. این درحالیست که تا قبل از سال 1340 به خاطر نبود تجهیزات ضبط صدا و تصویر از برنامه های متعدد اجرا شده ازسوی نامبرده در دوران نوجوانی و جوانی هیچ اثری به یادگار نمانده است. قدیمی ترین اثر صوتی زنده یاد سلیم موذن زاده به برنامه نوحه خوانی با عنوان خطبه حضرت سجاد (ع) در سال 1344 در مسجد زینال اردبیل مربوط می شود که از روی ریل های دستگاه گرامافون ضبط و به نوارهای کاست منتقل شده است. باتوجه به اینکه در آن روزگار ؛ دسترسی به وسایل ضبط صدا بسیار اندک و مانند زمان کنونی نبود که بتوان صداها و تصاویر مربوط به هر رویدادی را ضبط نمود از آن تعداد برنامه ها که به عنوان هفته خوانی ها و هیات ها در تکایا و منازل شخصی اشخاص اجرا می شدند آثاری از استاد وجود ندارند. اجرای هر برنامه مداحی استاد موذن زاده حدود یک و نیم تا دو ساعت طول می کشید و او از ابتدای پرداختن به این کار تا زمان فوتش به شکل میانگین روزانه دست کم پنج ساعت از وقت خویش را صرف اجرای برنامه مداحی نموده است. استقامت صدای وی و پرداختن به نوحه خوانی به شکل مستمر در طول یک برنامه نیز از دیگر اعجاب های مخصوص آن عندلیب خوش الحان آستانه مبارک سرور آزادگان امام حسین (ع) است که بدون شک مورد تایید تمام اهالی و اساتید فن و موسیقی که از آن مرحوم شناخت مختصری دارند قرار گرفته است. نوای آن زنده یاد آن قدر از گیرایی معنوی برخوردار است که بسیاری از هموطنان و حتی مردم کشورهای دیگر که به شکل اتفاقی صدای مداحی و یا اذان او را در جایی شنیده اند اعتراف می کنند که بدون آنکه متوجه معنی و مفهوم اشعار شوند و یا بدانند که او برنامه ای مذهبی اجرا می کند ناخواسته کشش های معنوی این نواها آنان را جذب نموده است. آنجا که عالیم قاسیم اف نابغه موسیقی و خبره در صداشناسی جمهوری آذربایجان در وصف صدای استاد می گوید : صدای سلیم آنقدر از جذابیت خاص معنوی برخوردار است که ذهن آدمی با شنیدن آن به شکل ناخودآگاه به عالم لاهوت متوجه می شود. این که هزاران نفر از دوستداران مکتب امامت و ولایت ، عصر چهارشنبه در غم از دست دادن این پیر غلام اهل بیت (ع) این چنین سرشک اشک بر گونه هایشان روان شد بطور یقین در مرحله نخست از ارادت این مردم به محمد و آل محمد (ص) و در وهله بعد از انسانیت ؛ ادب ؛ فروتنی و مهمتر از همه خلوص آن شادروان به عنوان یک عاشق صادق دستگاه عزاداری حسینی سرچشمه می گیرد. شاید مردم حسینی اردبیل و دیگر بلاد مسلمان عصر دیروز با پیکر بی جان سلیم وداع نمودند ولی بطور یقین ارث معنوی بسیار ارزشمندی را از آن بنده پسندیده به یادگار بردند و طنین نواهای توحیدی او همواره در گوششان خواهد پیچید. هرچند استاد هنگام اجرای اکثر برنامه های نوحه خوانی و مداحی در مجالس عزاداری برحسب عادت ؛ حاضران را به شنیدن دقیق مطلب و به اصطلاح تحویل گرفتن مفهوم اشعار فرا می خواند ولی گویا این که طشت گذاری محرم 1395 یکی از آخرین مراسم هایی هست که توسط او اجرا می شود به آن مرحوم الهام شده بود چراکه در قسمتی از این محفل ؛ آشکارا و با لحنی غم انگیز می گوید : "خواهش می کنم خوب گوش کنید شاید دیگر در آینده نزدیک ؛ سلیمی در کار نباشد و روزی بگویند موذن هم رفت." زیبایی و گیرایی منحصر به فرد صدای استاد سلیم موذن زاده همانگونه که آن مرحوم بارها در زمان زندگانیش گفته یک موهبت الهی و بطور صرف برای کمک به زنده نگهداشتن حماسه بی نظیر عاشورا و رساندن پیام نهضت کربلا و وقف حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده و استفاده از آن برای اهداف و برنامه های دیگر به هیچ عنوان جایز نیست. از عنفوان جوانی چون آوازه صدای اعجاب انگیز زنده یاد سلیم به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در آن زمان رسید سفارش های متعددی را از بعضی گردانندگان مجالس خوشگذرانی مبنی بر قبول تابعیت آن کشورها و خوانندگی در مجالس لهو و لعب با پیشنهاد پرداخت مبالغ گزاف دریافت نمود که پاسخ استاد به همه آن سودجویان دنیاپرست این بود : "پناه می برم بر خداوند یگانه ؛ این حنجره وقف سیدالشهداست و هیهات از آن در جای دیگر استفاده کنم." در میان مداحان ؛ دارندگان صدای خوب فراوانند ولی اینکه یک مداح بتواند از یک حنجره ؛ نواهای گوناگون و در عین حال متناسب با موضوع شعر تولید نماید یک مورد شگفت انگیز و آن هم مختص به استاد سلیم موذن زاده اردبیلی است. از اشخاص عادی گرفته تا بسیاری از اساتید فن و موسیقی بر اینکه صدای زنده یاد موذن زاده بی نظیر است اذعان دارند که فقط این حنجره استثنایی قادر است که آواهای مختلف دلنشین را تولید نماید. توازن زیر و بم در صدای این استاد به گونه ای که وقتی تن صدا را از اوج به زیر و بالعکس از زیر به اوج بالا می کشد و تناسب آن شنونده را متحیر می نماید. تسلط کامل او بر همه دستگاهها و نواهای موسیقی ایرانی و عربی و نیز استفاده متناسب از آنها در اشعار عربی ؛ فارسی و ترکی از دیگر تبحرات آن استاد فقید بود. هرچند تمام آثار صوتی و تصویری به یادگار مانده از استاد سلیم موذن زاده در نوع خود بی نظیر و زیبا و گیرا و تاثیرگذار هستند ولی علاقه مندان برای درک اعجاز صوت توحیدی این پیرغلام آستانه مبارک حسین (ع) کافیست نوار کاست ها و تصاویری را که از برنامه های آن مرحوم در مسجد حاجی مجید و گلوبندک اردبیلی های مقیم مرکز در دهه 60 و اوایل دهه 70 در تهران اجرا شده اند ملاحظه نمایند. یکی از نزدیکان استاد سلیم موذن زاده می گوید : آن مرحوم تا چند روز قبل از اربعین امسال در تهران در مجالس مختلف با نوحه خوانی و مداحی ؛همچون برنامه های معمول قبلی خویش جمعیت عزادار را متاثر و متالم ساخت ولی به خاطر مقداری ناراحتی جسمانی از شرکت در مراسم اربعین بازماند تا اینکه روز بیست و دوم صفرالمظفر و در ایامی که تناسب و سنخیت با عشق و فعالیت آن مرحوم دارد به دیدار یگانه معبود خویش شتافت. حاج بهرام یوسف پورآذر که عمری را در پای منابر استاد سلیم موذن زاده سپری و در اکثر سفرها و مکانها با آن مرحوم بوده است می افزاید : حاج سلیم در انتخاب شعر و تناسب آن با مناسبت ها حساسیت بسیار خرج می داد به گونه ای که گاهی روزهای متوالی را با شاعران مرثیه پرداز در تماس بود. وی ادامه می دهد : او همچنین به ادای درست ؛ بدون اشتباه و در عین حال واضح کلمه ها اهمیت زیادی می داد و می گفت مبادا با بیان اشتباه یک واژه در پیشگاه خداوند متعال ؛ اهل بیت (ع) و پیروان مکتب امامت و ولایت شرمنده شوم. وی با بیان اینکه ادای کلام در مداحی دارای اهمیت بسیار می باشد چراکه اگر مخاطب و شنونده مفهوم شعر را متوجه نشود و به اصطلاح آن را به خوبی تحویل نگیرد فایده ندارد یادآوری نمود : زنده یاد حاج سلیم در این زمینه از نوادر بود. یوسف پورآذر افزود : غنه خوانی که از فنون مهم و در عین حال سخت نوحه خوانی است از ویژگی های مهم صدای استاد سلیم موذن زاده بود و نامبرده در این زمینه مهارت وصف نشدنی داشت. او با بیان خاطره ای از مرحوم حاجی سلیم می گوید : چندین دهه قبل بود که برای ضبط اذان مشهور با صدای او به همراه چند نفر از دوستان به استودیوی ضبط صدا و سیمای تبریز رفته بودیم، پس از اجرای برنامه اذان گویی توسط استاد یکی از اهالی فن و از کارکنان تلویزیون تهران که در استودیو حضور داشت اذعان نمود که در طول بیش از دو دهه فعالیت در این زمینه و ضبط صداهای گیرا و زیبا از اشخاص مشهور تاکنون این اولین بار است که به چنین اعجوبه ای برخورد می کنم. به گفته وی استاد سلیمی نیز از اساتید برجسته موسیقی که هنگام ضبط این اذان در مکان حضور داشت گفت : همه خوانندگان قهار دارای صدای چهار دانگ هستند درحالیکه صوت حاجی سلیم علاوه بر داشتن فاکتورهای لازم در این زمینه دو فاکتور دیگر یعنی زیبایی و ملاحت را نیز دارد و در واقع صدای او ششدانگ کامل است. آری ؛ تجمیع جمیع عوامل از عشق و ارادت مردم اردبیل به اهل بیت (ع) گرفته تا صدای گیرا و اعجاب گونه و نیز خلوص و ارادت قلبی استاد سلیم موذن زاده ؛ دست در دست هم داده اند تا این مردم سوز و سرمای جانکاه عصر پاییز اردبیل را به جان خریده و این چنین سیل گونه برای بدرقه جسم خاکی آن پیرغلام عاشق صادق ؛ روانه کوچه و خیابان های شهر شوند. به گونه ای که گرمای عشق حسین و اهل بیت (ع) و صفا و خلوص موذن زاده ؛ سرمای اردبیل را برای مردم بی اثر و از ساعت ها قبل در میدان مصلی این شهر اجتماع نموده و پیکر آن مرحوم را تا میدان شریعتی تشییع کردند. نوای توحیدی زینب زینب از اجراهای دهه 60 سلیم موذن زاده و از سروده های استاد سیدتقی سیفی اردبیلی ؛ بنابر وصیت خود سلیم موذن زاده از ابتدای مراسم تشییع تا پایان خاکسپاری پیکر آن مرحوم در فضای شهر طنین ماتم انداخته بود. علاوه بر مردم اردبیل از پیر و جوان گرفته از شهرستان های آذربایجان ؛ زنجان ؛ تهران و سایر نقاط میهن اسلامی و نیز جمعی از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و کشور ترکیه برای شرکت در مراسم تشییع و نیز بزرگداشت سومین روز درگذشت استاد سلیم موذن زاده خود را به اردبیل رسانده اند. قطعه هنرمندان آرامستان بهشت زهرای اردبیل نیز از مقارن ظهر حال و هوای معنوی خاص به خود گرفته بود به گونه ای که مردم دوستدار امامت و ولایت از ساعت ها قبل در آنجا جمع شده و منتظر انجام مراسم دفن استاد موذن زاده بودند. بسیاری از افرادی که با صدای زنده یاد سلیم آشنایی داشتند با تاکید بر اینکه همه انسانها رفتنی هستند در عین حال درگذشت او را ضایعه ای اسفناک برای جهان مداحی و علاقه مندان و دوستداران دستگاه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) توصیف می نمایند و می گویند بعید است که مادر فلک دوباره مداحی مانند او به دنیا آورد که علاوه بر داشتن حنجره ای اعجاب انگیز دارای جمیع صفات پسندیده این حرفه باشد. گزارش : مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده 6016/6019






04/09/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن