واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
چرا برخی عناوین PS4 Pro عملکرد ضعیفتری دارند؟ "ترجمه شده از Digital Foundry" آزمایشهای گروه "Digital Foundry" بر روی کنسول PlayStation 4 Pro حکایت از تواناییهای مثبت این کنسول دارد، مخصوصاً وقتی یک صفحه نمایش 4K هم به آن متصل میشود. اما در برخی زوایا عملکرد کنسول برای اجرای یک سری عناوین کمی نگران کننده به نظر میرسد. به طور کلی براساس بررسیهای ما، قطعاً این یک مشکل نرم افزاری گسترده نخواهد بود همین طور میتواند تنها در برخی صحنههای یک عنوان دیده شود. طبق مقایسههای به عمل آمده در عناوینب مانند : Skyrim و The Last of Us و Mantis Burn Racing گیم پلی بازی بطور میانگین همانند نسخهی عادی PS4 روان و خوب به نظر میرسد، فقط عنوان Deus Ex: Mankind Divided کمی دارای نوسان در نرخ فریم است. در کل برای داشتن یک پشتیبانی خوب از کیفیت 1080p، کنسول PS4 Pro تقریباْ تمام عناوین بالا را به خوبی و حتی با بهبود خیلی کم کیفیت بافتها و تصاویر اجرا کرده است، هرچند این افزایش کیفیت در یک صفحه نمایش Full HD خیلی به چشم نخواهد آمد و صادقانه باید گفت عناوین PS4 Pro بر روی حالت 1080p همان عملکردی را دارند که بر روی یک کنسول PS4 عادی شاهد خواهیم بود و هیچ گزینهای برای افزایش کیفیت و روانتر ساختن بازی وجود ندارد. هرچند اتصال کنسول PS4 Pro به یک صفحه نمایش 1080p، پشتیبانی کنسول از قابلیت HDR را غیر فعال میکند و همین طور بهبود کیفیت تصاویر تقریباً نامحسوس است، اما نکته این جاست که همچنان هیچ عذری پذیرفته نیست. درواقع گیمرها کنسولی را میخواهند که بازیها را به روانترین شکل ممکن اجرا کند، از طرف دیگر این PS4 Pro است و ما نباید نیاز به بحث در رابطه با کیفیت سخت افزاری آن داشته باشیم، درواقع میبایست کیفیت تجربهی کاربران توسط نکاتی که شرکت سونی به عنوان پیش نیازها برای توسعه دهندگان مطرح میکند حمایت گردد. تمام عناوین این کنسول میبایست با یک نرخ فریم و کیفیت اجرا شوند، مثال کاملاً واضح در این رابطه عنوان TLOU است، به طوری که بازی کاملا روان بروی کنسول عادی PS4 اجرا میشود اما بروی Pro با کیفیت 4K دچار افت فریم خواهد شد.
به همین علت عنوان TLOU را از نمونههای 4K خود خارج کردیم زیرا وضعیت اجرای بازی نوسان زیادی داشته است. عناوین دیگر هم نوسانات جزئی را در طول گیم پلی خود شاهد بودند اما بیشتر اوقات عملکرد آنها ثابت بود. برای مثال بازی "اسکایریم" (Skyrim) یک عنوان با نرخ فریم 30fps است اما بر روی کنسول Pro با افزایش کیفیت مواجه میشود که شامل جزئیات بیشتر در اَشکال دوردست میباشد ولی هستهی اصلی آن 4 برابر شدن وضوح تصویر برای دستیابی به کیفیت 4K است، هرچند در صحنههایی با جزئیات بالا میتوانیم شاهد افت فریم بازی باشیم. نمونههایی از عناوین دیگر هم وجود دارند که بهبود کیفیت بیشتری را شاهد خواهند بود اما در بخش anti-aliasing کمی محدودیت وجود دارد، در نتیجه همان AA عادی مربوط به PS4 به نسخهی PS4 Pro ترجیح داده میشود. درواقع ماهیت کار بسیار عالی است زیرا باید توجه داشت که ما با یک صفحه نمایش Ultra HD کیفیت 4K را شاهد هستیم و افزایش وضوح تصاویر باورنکردنی خواهد بود و تنها گاهی اوقات نرخ فریم بازی افت پیدا میکند که می توانیم در حالت 1080p عملکرد بهتری را از بازیها شاهد باشیم. در مجموع هرچند نسخههای پایه عناوین برای کنسول PS4 عملکرد بهتری را از خود نشان میدهند اما باز باید یاد آور شد که قرار نیست همهی عناوین PS4 Pro شاهد چنین مشکلاتی باشند. عنوان Deus Ex: Mankind Divided یکی از عناوین خوب این نسل است که بخوبی توسعه داده شده و در ابتدا با اجرای آن بر روی PS4 Pro همه چیز عالی به نظر میرسد، وضوح تصویر 4K همراه با نرخ فریم پویا که عملکرد تکنیک "checkerboarding" را نشان میدهد. در مرحلهی ابتدایی بازی افزایش کیفیت صحنههای سینمایی به علت عملکرد ضعیفتر بازی بروی کنسول PS4 کاملاً مشهود است و متوسط نرخ فریم به طور چشمگیری بالا میباشد. البته مرحلهی ابتدای بازی بروی کنسول PS4 با نرخ فریم قفل شده بروی 30fps اجرا شده است در حالی که بر روی PS4 Pro چنین نیست اما موضوع غیرقابل پذیرش این است که در برخی صحنههای بازی بروی کنسول PS4 Pro شاهد افت فریم تا حتی 20fps خواهیم بود. نتایج بررسیها نشان می دهد که فیلترهای آلفاء بروی مرحلهی ابتدایی این بازی از عوامل افت فریم و سنگین شدن پردازش است.
مشکل کار کجاست؟ در واقع چندین عنوان وجود دارد که عملکرد ضعیفی در اجرا بروی کنسول PS4 Pro از خود نشان دادهاند در حالی که سطح سخت افزاری کنسول خیلی فراتر از آن است. طبق گزارشات این ضعف عملکرد به علت وضوح یا رزولوشن بالای برخی عناوین تشخیص داده شده و گویا این مشکلی بین شرکت سونی و توسعه دهندگان است که نتوانستند بخوبی حداقلها و حداکثرهای کنسول را درست متوجه شوند، در نتیجه نگران نباشید قرار نیست چنین مشکلی برای تمامی عناوین این کنسول مشاهده شود و به نظر میرسد در بلندمدت باید شاهد کاهش این مشکلات باشیم. در حال حاضر تیم "Digital Foundry" همچنان در حال بررسی کنسول PS4 Pro میباشد و نمیتوان مشکل افت فریم برخی بازیهای این کنسول را یک مسئلهی غیرقابل حل دانست. تا جایی به نظر میرسد هم اکنون این کنسول تقویت شده بسیار وابسته به شیوهی کار توسعه دهندگان دارد، یعنی کیفیت عملکرد استودیوهای بازی خود یک پارامتر مهم در عملکرد بازیهای PS4 Pro به حساب میآید. اما باید به خاطر داشته باشید که هنوز اوایل کار این کنسولِ تقویت شده است و مشکلات نرم افزاری چیزی طبیعی محسوب میشود و درواقع زیاد ارتباطی با بزرگنمایی کیفیت تصویر در قالب 4K ندارد، چون نمونههایی همچون عنوان Rise of the Tomb Raider هم بررسی شدهاند که بر روی کیفیت 1080p بهینه شده دچار ضعفهایی در اجرا بودهاند. درنهایت نگرانی کاربران برای خرید این کنسول منطقی است ولی انتظار میرود تا در آینده عملکرد بهتری از این کنسول تقویت شدهی شرکت سونی شاهد باشیم. هرچند برخی عناوین تاکنون ضعفهایی در اجرا بر روی PS4 Pro داشتهاند، به عنوان مثال همین عنوان TLOU ولی به طور قطعی میتوان تضمین کرد که همین عنوان بر روی حالت 1080p و 60fps عملکرد با ثباتی بر روی Pro خواهد داشت. توجه: تیم "Digital Foundry" عناوین بزرگ و AAA کنسول PS4 رو انتخاب و در ابتدای این آزمایش آنها را بصورت عادی بر روی کنسول PS4 Pro اجرا کرد و بعد از آن آنها را با کیفیت 4K مورد بررسی قرار داد. ترجمه: علی کاملی
29 آبان 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]