تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802692661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک استاد دانشگاه: دولت ترامپ در حوزه داخلی تمرکز بیشتری خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: یک استاد دانشگاه: دولت ترامپ در حوزه داخلی تمرکز بیشتری خواهد داشت
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دولت ترامپ در حوزه داخلی تمرکز بیشتری خواهد داشت.


احمد فاطمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به غافلگیری افکار عمومی دنیا با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، اظهارکرد: بخشی از این غافلگیری به این دلیل بود که ساختار حزبی آمریکا با آقای ترامپ همراهی نکرد، یعنی بدنه حزب جمهوری‌خواه و بسیاری از سران حزب از ترامپ حمایت نکردند و این مسئله موجب این تصور شد که ترامپ نمی‌تواند رای بیاورد.


وی ادامه داد: سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های غیر مرسوم و بعضا جنجالی او نیز در این تحلیل موثر بود که ترامپ نمی‌تواند رای بیاورد، همچنین قدرت و شهرت خانم کلینتون بسیاری از تحلیل‌گران را به این نتیجه رساند که خانم کلینتون توان رای‌آوری دارد و عملا ترامپ که در مقابل کلینتون سابقه و شهرت سیاسی نداشت نمی‌تواند بر او پیروز شود درصورتی که اینگونه نشد.


این استاد روابط بین‌الملل علت دیگر غافلگیری افکار عمومی از پیروز ترامپ را نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات برشمرد و عنوان کرد: طبق نتایج اغلب نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شد کلینتون با ترامپ فاصله داشت و به عنوان پیروز انتخابات نشان داده می‌شد.
 
فاطمی‌نژاد با بیان اینکه بخش مهمی از طرفداران ترامپ، طرفداران حزب جمهوری خواه بودند که به طور سنتی به حزب رای می‌دادند و با توجه به اینکه ترامپ کاندیدای این حزب بود به او رای دادند، تصریح کرد: بخشی دیگر رای دهندگان به ترامپ کسانی هستند که رویکرد انزوا گرایانه داشته و دیدگاه‌شان این است که مداخلات گسترده آمریکا در سطح جهانی باعث تحمیل هزینه فزاینده برای این کشور و در نتیجه فشار اقتصادی به مردم آن شده است.


عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد بخش دیگر رای دهندگان به ترامپ را طبقات پایین و کارگر آمریکا برشمرد و گفت: آنان با توجه به وضعیت اقتصادی که داشتند  کارنامه اقتصادی درخشان ترامپ باعث شد به سمت او گرایش پیدا  کنند.


وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از رای رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا به گروه‌های مخالف سیاست‌های هم‌گرایانه و مبتنی بر وابستگی متقابل در قالب معاهده نفتا برمی گردد، خاطرنشان کرد: صنعت‌داران، کارخانه داران، فعالان اقتصادی و گروه‌هایی که مخالف نفتا هستند، معتقدند این معاهده باعث می‌شود سرمایه گذاران و سرمایه‌های آمریکا به خارج از این کشور منتقل شود، با توجه به سخنان ترامپ به او رای دادند.


فاطمی نژاد افزود: همچنین بخشی از آرای ترامپ به شهرها، مناطق و ایالت‌های کوچک‌تر و کم اهمیت‌تر مربوط می‌شود، اگر ما به جغرافیای ایالت‌هایی که ترامپ در آن ها پیروز شده توجه کنیم خواهیم دید که ترامپ در ایالت های اصلی پیروز نشده، اما در ایالت‌های مرکزی آمریکا که احساس می‌کردند در چهارچوب ایالتی و دولتی آمریکا فراموش شده‌اند اقبال بیشتری به ترامپ نشان دادند.


وی با بیان اینکه مقدار محدودی از آرای ترامپ نیز به افرادی بر می گردد که او را فردی مستقل و خارج از چهارچوب‌های سیاسی و حزبی آمریکا می‌دانستند، اظهار کرد: افرادی که به تعبیری علیه سیستم موجود فکر کرده و و از آن ناراضی‌اند، احتمالا ترامپ را فردی دیدند که در چهارچوب این سیستم نبوده، در آن رشد نکرده و آن‌ها را قبول ندارد به همین جهت به او رای دادند.


این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های احتمالی ایالات متحده پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تصریح کرد: با توجه به بحث‌هایی که مطرح است در سیاست خارجه احتمالا همکاری آمریکا با سازمان‌ها و نهادهای بین المللی کاهش یابد، اما این مسئله بی‌سابقه ای نیست، در گذشته و در دوره جمهوری خواهان نیز ما شاهد این رویکرد از سوی آمریکا بوده‌ایم.


وی ادامه داد: احتمالا سیاست آمریکا یک‌جانبه گرایانه‌تر از دولت اوباما خواهد بود و این مسئله باعث ایجاد گسست و کاهش همکاری و همگرایی که بین اروپا، آمریکا و آسیا شرقی با آمریکا خواهد شد، احتمالا شاهد اعمال رویکردهای متفاوت در برابر آمریکا از سوی اروپا خواهیم بود و این مسئله‌ای است که در سیاست خارجی می‌توان آن را در نظر گرفت.


فاطمی نژاد با بیان اینکه در حوزه امنیتی احتمالا با توجه به سخنان ترامپ هزینه‌ها، میزان سرمایه‌گذاری‌های آمریکا خارج از مرزها کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: این مساله می‌تواند در مواردی مانند ناتو آن را با ضعف مالی و کم کارکردی مواجه کند.


این استاد روابط بین‌الملل اضافه کرد: در حوزه مداخلات در منطقه خاورمیانه ممکن است که نیروهای آمریکایی کمتر باشند و حمایت‌هایی که از گروه‌های مخالف و دولت‌های مستقر در این مناطق می‌شود کاهش پیدا کند.


فاطمی نژاد با اشاره به سیاست داخلی دولت ترامپ، تصریح کرد: در موضوعات داخلی برنامه‌های دولت اوباما ممکن است با تغییر مواجه شود، برنامه‌هایی مانند نظام بیمه، به احتمال زیاد تغییرات در حوزه داخلی از تغییرات در حوه بین‌المللی کمتر خواهد بود، اما دولت آینده ترامپ بر حوزه داخلی تمرکز بیشتری خواهد داشت.


وی با اشاره به رفتار احتمالی دولت آینده ایالات متحده آمریکا در برابر ایران، گفت: طبق دیدگاه‌هایی که ترامپ در گذشته مطرح کرده و با توجه به اینکه گزینه‌هایی که برای پست وزارت خارجه او مطرح هستند عمدتا رویکردهای افراطی نسبت به ایران دارند، از این منظر باید منتظر این باشیم که گشایش‌ها و مناسباتی که در دوره آقای اوباما اتفاق افتاده با خلل مواجه شود .


عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اما در بحث اجرای برجام با توجه به چند جانبه بودن برجام نمی توان انتظار داشت اجرای آن با مشکل مواجه شود، آمریکا عملا تعهدش در اجرای برجام بیش از اینکه تعهدی دو جانبه باشد یک تعهد بین المللی و مبتنی بر شورای امنیت سازمان ملل است و کناره‌گیری و عدم عمل به مفاد برجام برای آمریکا هزینه دارد، در واقع پاره کردن برجام برای آمریکا هزینه مشروعیتی خواهد داشت.


وی با بیان اینکه احتمالا سیاست خارجی جدید آمریکا باعث گسست‌هایی در همکاری اروپا و آمریکا شود، اظهارکرد: شاید این به نفع آمریکا باشد زیرا اروپایی‌ها در چند ماه گذشته نشان دادند نسبت به آمریکایی ها علاقه بیشتری برای گسترش همکاری‌ها با ایران دارند و عملا برجام هم این اجازه را به آن‌ها می‌دهد، سیاست خارجی غیر همراهانه اروپا با آن ها می تواند اروپایی ها را بیشتر به افزایش همکاری با ایران سوق دهد و این طبیعتا برای ایران مفید خواهد بود.


فاطمی‌نژاد با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا در انتخابات در ایران، گفت: با توجه به اینکه در چند ماه آینده عملا به فاصله‌ای که ترامپ به کاخ سفید رفته و عملا قدرت را در دست می‌گیرد تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران فاصله چندانی نیست و احتمالا این تغییرات خود را خیلی نشان نخواهد داد.


وی افزود: همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر چون ایران رابطه‌ای با آمریکا ندارد عملا تحولات و تغییر سیاست‌های این کشور تاثیر مستقیمی بر سیاست ورزی و انتخابات در ایران نخواهد داشت.


تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - 18 November 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن