واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: یکی از علل اهمیت هانری کربن برای انسان مسلمان ایرانی نگاه او نسبت به پیوستگی های اجزاء فرهنگ ایرانی و همچنین مفهوم و جایگاه امامت است.به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم« پویا »، مراسم بزرگداشت هانری کربن، ایران شناس و استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن، دوشنبه (24 آبان) با حضور اساتید فلسفه و عرفان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد. مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به زحمات هانری کربن برای فرهنگ ایرانی گفت: مستشرقین فرانسه خیلی خدمت کرده اند، برای مثال پروفسور ماسینیون درباره حلاج کار می کرد، پروفسور فوشی کور کتاب اخلاقیات به زبان فارسی نوشت و... ما باید خدمات این مستشرقین را بدانیم. وی گفت: بسیاری از بزرگان فرانسوی از فرهنگ اسلامی استفاده کرده اند. برای نمونه یکی از مواردی که فرهنگی ها در ادبیات و شعر بهره برده اند، یک جزء از فابل های لافانته شاعر فرانسوی که داستان گرگ و بره را از قطعه ای از داستان های کتاب طبقات و شعرا استفاده کرده است. رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در پایان به نحوه آشنایی خود با هانری کربن و خاطراتی با او پرداخت. در ادامه این مراسم نصرالله پورجوادی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نگاه کُربن به تشیع گفت: روش کربن یک روش پدیدار شناسانه است یعنی او تشیع را از یک منزل جانبدارانه و یک فرقه خاص نمی نگرد، او یک فرقه را به فرقه دیگری ترجیح نمی دهد. نقص عمده کتاب های شیعه شناسی ما در این است که نویسندگان اعتقاد خودشان را اصل قرار می دهند و نحله های دیگر را باطل و انحرافی قلمداد می کنند. وی گفت: ما وقتی می خواهیم تشیع را تعریف کنیم بالافاصله به مسئله و جانشینی پیامبر اکرم می رویم و آن را مطرح می کنیم اما از نظر کربن شیعه شدن یعنی پیرو امام شدن و امام هم یک شخص تاریخی در یک دوره و زمان نیست، امام از منزل کربن شخص ملکوتی و نورانی است. پورجوادی با اشاره به نگاه کربن نسبت به مفهوم امام و امامت گفت: ساحت وجودی امام، عالم ملکوت است نه عالم شهادت، عالم شهادت جایی است که امام ظاهر می شود و لباسی تن می کند که این لباس یک شخص تاریخی است. اما امامت نور است این نور را سهروردی همان نور کیان خُره نامگذاری می کند که نور خاصی و همان نور قاهر است و با این نور قاهر استحقاق امامت در شخص امام پیدا می شود. این استاد هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برای شناخت بهتر مفهوم امام از نظر کربن می توانیم امام با مفهوم نور و نورانیت را با منزل افرادی مثل آقای مدرسی در کتاب مکتب در فرایند تکامل مقایسه کنیم. امثال این کتاب حتی یک بار اشاره به نورانیت و وجود نور نکرده اند. امام در تلقی این جنس کتب یک عالم پرهیزکار است مثلا یک کسی است مثل آیت الله بروجردی. در ادامه این مراسم کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران با اشاره به خاطره ای از نحوه آشنایی خود با هانری کربن گفت: کربن بیش از آنکه یک مستشرق باشد یک مستغرب بود. او در فرهنگ ایرانی یک چیزی را می دید که در فرهنگ غرب گم شده بود. کربن می گوید که غربی ها، فلسفه های ایرانی و اسلامی درست نفهمیده و ترجمه نکرده اند. به نظر او، سنت فلسفه اسلامی حقیقی فقط در ایران باقی مانده است. محمود نیازی پژوهشگر فلسفه در ادامه این مراسم پیامی از سید حسن نصر استاد برجسته فلسفه قرائت کرد. در ادامه انشا الله رحمتی از مترجمین آثار کربن با اشاره به ضرورت پرداختن به آرا و اندیشه های کربن برای یک انسان ایرانی گفت: یکی از بحث های مهم در کربن، پرداختن او به هویت ایرانی و پیوستگی های فرهنگ ما است. زبان فلسفه چون یک زبان جهان شمول است پس اینگونه نیست که اگر امثال کربن موارد و مسائلی را برای جهان غرب مطرح کرده اند، پس ما نتیجه بگیریم که به درد ما نمی خورد. باید توجه داشت که کربن به وضعیت کشور و فرهنگ ما هم توجه داشته است. رحمتی ضمن اشاره به پیوستگی اجزاء فرهنگ ایرانی در نگاه کربن گفت: یکی از این اجزاء، پیوستگی بین ایران زرتشتی و ایران اسلامی است. آنچه که برای کربن مهم است، حیات مضامین ایران زرتشتی در دوران کنونی ما است. هویت ما در نزد کربن یک هویت تاریخی نیست بلکه یک امر متافیزیکی است. پیوستگی دیگری که برای کربن مهم است، پیوستگی تشیع و تصوف است. پیوستگی سوم، پیوستگی بین فلسفه، عرفان و ادبیات فارسی است. یکی از وجوه بارز کربن که ادبیات، عرفان و فلسفه را به همدیگر نزدیک می کند توجه بسیار ویژه ای است که به تمثیل های ابن سینا و سهروردی نشان می دهد. پیوستگی آخر، پیوستگی بین دیانت ما با ادیان ابراهیمی است. رضا کوه کن از اعضای انجمن حکمت و فلسفه به عنوان آخرین سخنران این نشست، با اشاره به اعتبار یا عدم اعتبار شیوه تاریخ نگاری های هانری کربن گفت: بهترین شیوه تاریخ نگاری، مبانی دین شناسانه تاریخ نگاری است که این نوع شیوه و نگاه در روش تاریخ نگاری هانری کربن مشهود است. لذا باید مبانی دین شناسانه شیوه تاریخ نگارانه کربنی را یافت. در انتهای این مراسم به رونمایی از 2 ترجمه دیگر از آثار هانری کربن پرداخته شد. انتهای پیام/
جمعه ، ۲۸آبان۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]