تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813050558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگترین ماه گرفتگی ای که تا سال ۲۰۳۴ تکرار نخواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بزرگترین ماه گرفتگی ای که تا سال ۲۰۳۴ تکرار نخواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل-رسانه های خبری از ماه گرفتگی کم سابقه ای خبر داده اند که دانشمندان ناسا می گویند در ۶۸ سال گذشته مشابه آن روی نداده و تا سال ۲۰۳۴ میلادی نیز تکرار نخواهد شد و ماه بزرگتر و روشن تر از حد معمول به نظر خواهد رسید که از آن تحت عنوان «ابرماه» یاد می شود و ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد روشن از حالت عادی به نظر می رسد. گفته شده که در تهران در زمان غروب افتاب در ساعت حدود ساعت ۱۷ تا ۱۷:۳۰ عصر این پدیده قابل مشاهده است. 


اما واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کره ماه به عنوان تنها قمر زمین در مداری بیضوی به دور سیاره ما در حال گردش است. حدود هر 3/27 روز یک بار، ماه به دور زمین می‌چرخد. می‌دانید برخلاف دایره که یک مرکز در وسط خود دارد، بیضی دارای دو کانون است و زمین در یکی از کانون‌های مدار بیضوی ماه به دور زمین قرار دارد. پس ماه در مسیر گردش خود به دور زمین بعضی وقت‌ها نزدیک‌تر به زمین است و بعضی وقت‌ها دورتر. به بیان روشن‌تر می‌توان گفت وقتی ماه در مدارش در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار داشته باشد، حدود 356 هزار و 400 کیلومتر از زمین فاصله دارد و وقتی در دورترین فاصله از زمین باشد، حدود 406 هزار کیلومتر از زمین دور است. این یعنی کره ماه در مسیر گردش ماهانه خود به دور زمین حدود 50 هزار کیلومتر نسبت به زمین دور و نزدیک می‌شود. 


موقعیتی از مدار ماه که نزدیک‌ترین فاصله از زمین را دارد، جای ثابتی در مدار نیست. از این رو ممکن است زمانی که هلال ماه را در آسمان می‌بینیم، ماه در نزدیک‌ترین فاصله از زمین باشد، یا وقتی ماه را در وضعیت ماه کامل می‌بینیم یا حتی وقتی هلال نصفه (ماه تربیع) را در آسمان می‌بینیم ماه در نزدیک‌ترین فاصله از زمین باشد. در واقع خود موقعیت نزدیک‌ترین فاصله ماه از زمین در مدار ماه با دوره تناوب آرامی که چند سال طول می‌کشد به آرامی در حال جابه‌جا شدن است. اکنون ماه در موقعیتی قرار دارد که وقتی در وضعیت ماه بدر (ماه کامل یا ماه شب چهاردهم) قرار می‌گیرد، در نزدیک‌ترین فاصله از زمین خواهد بود.






۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن